Steam – droższe gry sprzedają się lepiej niż tanie?

Z wykresu zaprezentowanego przez serwis Steamspy wynika, że na platformie Steam najlepiej sprzedają się gry z wyższych półek cenowych. Podczas gdy w serwisie najwięcej jest tytułów lokujących się w przedziale 8 – 9,99 dolarów, ich średnia sprzedaż jest ponad trzy razy mniejsza niż średnia sprzedaż produkcji kosztujących od 50 do 69,99 dolarów, stanowiących niecały procent oferty.

Janusz Guzowski

Z danych serwisu Steamspy wynika, że na Steamie najlepiej sprzedają się droższe gry. - Steam – droższe gry sprzedają się lepiej niż tanie? - wiadomość - 2015-06-07
Z danych serwisu Steamspy wynika, że na Steamie najlepiej sprzedają się droższe gry.

Serwis Steamspy, analizujący dane udostępniane przez platformę Steam, zaprezentował interesujący wykres, który zestawia średnie wyniki sprzedaży i ilość dostępnych tytułów z określonym przedziałem cenowym. Okazuje się, że tytuły z wyższych półek cenowych sprzedają się znacznie lepiej niż te tańsze. I tak gry, których cena waha się w granicach 8 – 9,99 dolarów jest w serwisie Steam 1443, co stanowi 27,3% całego asortymentu, a ich średnia sprzedaż wynosi 188 902 egzemplarze. Tymczasem gry drugiego najwyższego przedziału cenowego (od 50 do 69,99 dolarów), których są jedynie 42 pozycje, sprzedają się średnio w 607 942 egzemplarzach. Wyraźny przeskok widać też między przedziałami cenowymi 10 – 14,99 dolarów i 15 – 19,99 dolarów, które są praktycznie równoliczne, jeśli chodzi o ilość dostępnych produkcji w tych cenach (odpowiednio 655 i 663). Gry z tańszej grupy sprzedają się średnio w 224 008 egzemplarzach, podczas gdy te z wyższego przedziału blisko dwa razy lepiej – w 406 781 sztukach.

Sumaryczne wyniki ujawniają jeszcze większą dysproporcję. Tańsze gry (z przedziału do 14,99 dolarów) stanowią łącznie 77,4% procent całkowitej oferty serwisu Steam. Ich łączna średnia sprzedaż wynosi jednak jedynie 759 509 sztuk, podczas gdy droższe tytuły (kosztujące powyżej 14,99), stanowiące 22,6% dostępnego asortymentu, sprzedają się średnio w 1 725 196 egzemplarzach, czyli średnio o milion sztuk więcej.

Czy to oznacza, że droższe gry zawsze sprzedają się lepiej? Niekoniecznie. Analizując wykres, trzeba zwrócić uwagę na kilka szczegółów. Po pierwsze to, że żaden z przedziałów nie osiągnął średniej sprzedaży na poziomie miliona, nie oznacza, że nie ma takich przypadków. Dla przykładu gra GTA V rozeszła się w nakładzie 2,4 miliona, Dark Souls II blisko 1 miliona, Tomb Raider – 3 milionów, a Civilization V aż 7 milionów sprzedanych sztuk.

Innymi słowy, niektóre gry sprzedają się jak świeże bułeczki, jednak znajdują się w tej samej kategorii co dużo słabsze tytuły, przez co średnia sprzedaż nie wygląda wcale spektakularnie. Dla przykładu, jeśli gra z przedziału 8 – 9,99 dolarów sprzeda się w nakładzie dziesięciu milionów kopii, jednak 100 innych gier nie osiągnie praktycznie żadnych wyników, to średnia sprzedaż wynosi w tym momencie jedynie 100 000, co w dużej mierze przekłamuje obraz. Dodatkowo sprawa dotyczy właśnie najbardziej licznych kategorii, w których znajdują się tańsze gry, więc słabe i tanie tytuły z tych przedziałów mogą poważnie zaciemniać ogólny obraz. Lepszym rozwiązaniem byłaby prezentacja mediany (wartości cechy w szeregu uporządkowanym, powyżej i poniżej której znajduje się jednakowa liczba obserwacji), bardziej odpornej na bardzo wysokie i niskie średnie.

Po drugie, drogie tytuły są najczęściej produkcjami AAA, których twórcy przeznaczają znaczne kwoty na promocję swoich marek. Są to też najczęściej gry znane i oczekiwane, których cena jest proporcjonalna do poniesionych przy produkcji kosztów. Można się zatem spodziewać, że ich średnia sprzedaż będzie wyższa niż tańszych, lecz mniej rozpoznawalnych tytułów, których deweloperzy nie dysponują tak spektakularnymi budżetami.

Podsumowując, zaprezentowane wyniki nie oznaczają, że najlepiej sprzedająca się gra musi pochodzić z przedziału od 50 do 69,99 dolarów, ani że tańsze tytuły nie mogą zdeklasować produkcji AAA. Grafika pokazuje jedynie uśrednione wyniki dla poszczególnych kategorii, co z jednej strony pokazuje pewne trendy, ale z drugiej nie obejmuje indywidualnych przypadków „odstających”. Innymi słowy, widać las, ale nie widać drzew.

Podobało się?

0

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Technologiczne
2015-06-08
08:37

zanonimizowany879063 Konsul

@perun86
Miałem na myśli, że jeżeli gra jest dobra/dobrze rozreklamowana, niezależnie od tego, czy kosztuje $5, czy $50, ludzie i tak kupią.
Ale w tym, jak mnie zrozumiałeś, też trochę prawdy jest, bo gdyby gry 3xA sprzedawane były dwa razy drożej, też by schodziły - przykładem tego jest najnowszy Batman z nonsensownym Season Passem za 80€.

Ponawiam pytanie: jeżeli gra, która kosztuje na przykład $50, została wykupiona w tysiącach egzemplarzy, gdy miała kilkudniową promocję -75%, w którym przedziale powyższego wykresu została policzona?

@Herr Pietrus
Podpisuję się obiema rękoma. Najlepsze jest to, że jak teraz pozwolono na uzyskanie zwrotów, ludzie rezygnują z kupionych indyków po godzinie gry, a jakiś developer nazwał to oszukiwaniem xD. Mam nadzieję, że nowsze zmiany w polityce Valve wytłuką ten śmietnik.

Komentarz: zanonimizowany879063
2015-06-08
12:12

FanGta Generał

FanGta

Jedna zagadka wszechświata nadal nierozwiązana - dlaczego cyfrowe wersje są droższe niż pudełkowe?

Komentarz: FanGta
2015-06-08
12:33

zanonimizowany998044 Senator

@up Pewnie przez to, że serwery opłacają :)

Komentarz: zanonimizowany998044
2015-06-08
19:01

zanonimizowany879063 Konsul

@FanGta
1. Bo możesz odebrać grę dosłownie w chwili zakupu. 2. Bo pudełka są trudniejsze do eksportu za granicę. 3. Bo ludziom nie chce się szukać w różnych sklepach i na różnych stronach i wolą wszystko kupować w jednym miejscu.
Kretyńskie powody? Prawda. Ale prawdziwe (choć zapewne są jeszcze jakieś inne).

Komentarz: zanonimizowany879063
2015-06-09
02:50

perun86 Legionista

@OsK[ar] ale za $500 już nie kupią, tak jak nie każdy kupi za te $50, a niektórzy nawet $5 nie wydadzą tylko spiracą. Schodziłyby gdyby były dwa razy droższe ale nie w takiej ilości, liczy się zysk a nie to żeby znaleźć najwyższą cenę za jaką znajdą się jacyś chętni do kupienia gry, dlatego ceny są jakie są bo to od nich zależy wysokość zysku.

Komentarz: perun86

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl