RTX 50 bez wsparcia dla starszych tytułów; Nvidia rezygnuje z PhysX w grach 32-bitowych
Nvidia podjęła decyzję, która w oczach graczy może być kontrowersyjna. RTX-y 50 nie będą obsługiwać 32-bitowej biblioteki PhysX, co negatywnie wpłynie na wydajność starszych gier.

Oprogramowanie PhysX pozwala w znacznie lepszy sposób symulować fizykę w grach wideo. Niestety, inwestując w RTX-a 50 będziemy mogli zapomnieć o dobrej wydajności w starszych grach, które wymagają 32-bitowej biblioteki PhysX-a. Nvidia podjęła dyskusyjną decyzją o zakończeniu wsparcia dla wspomnianej technologii, co nie prezentuje się dobrze wokół kontrowersji związanych z RTX-ami 50 (vide DSO Gaming).
Starsze gry mogą mieć problem na RTX-ach 50
Jak donosi Dark Side of Gaming, porzucenie 32-bitowego PhysX-a negatywnie wpłynie na wydajność gier. Biblioteka funkcji dostępna dla kart graficznych GeForce, pozwalała na uzyskanie dobrej symulacji fizyki oraz wysokiego klatkażu. Zmiany związane z RTX-ami 50 przeniosą ciężar na procesory, co jest znacznie mniej wydajnym rozwiązaniem.
To nie są plotki, bo brak obsługi 32-bitowego PhysX-a na RTX-ach 50 potwierdziła Nvidia na swoim forum (vide VideoCardz), gdy jeden z internautów zgłosił problem, myśląc, że pojawił się błąd w sterownikach. Okazuje się jednak, że działanie jest celowe. Komentując doniesienia w mediach społecznościowych, gracze sarkastycznie stwierdzają, że cała nowa generacja GPU od Nvidii to najlepsza reklama dla RTX-a 4080 Super.
Otóż poprzednie serie RTX-ów i GTX-ów dalej będą wspierały 32-bitową bibliotekę PhysX-a. Tylko RTX-y 50 i karty graficzne, które pojawią się w przyszłości, nie otrzymają sterowników obsługujących pakiet. Dlatego teraz poprzednia generacja GPU może wydawać się najbardziej atrakcyjnym zakupem. Zwłaszcza jeżeli zależy nam na ogrywaniu starszych tytułów, takich jak: Batman: Arkham City, Mirror's Edge czy Borderlands 2. To również może być zachęta do tego, żeby nie odsprzedawać starszych podzespołów.
Być może, tak jak gracze konsolowi trzymają poprzednie urządzenia, żeby grać w ulubione gry, tak samo PC-towcy niedługo będą musieli zachować starsze podzespoły do uruchomienia produkcji sprzed lat. Dotychczas nawet przy występujących problemach z kompatybilnością można było sobie poradzić. To jednak wydaje się coraz większą przeszkodą, co pokazuje decyzja Nvidii.
Jeśli jednak jesteśmy zainteresowani RTX-ami 50, to warto spojrzeć na wydajność RTX-a 5070 Ti, który jutro (20 lutego) ma swoją premierę.
Komentarze czytelników
cycusXXL Legionista
Które to gry są aż tak bardzo wymagające względem fizyki żeby nie działały świetnie na współczesnych procesorach?
No proszę o podanie przykładu a nie pisanie takich dyrdymałów!!!
Taaa bo się wycofali to już nie będzie działać.
mirko81 Legend

Będą działać, tylko stracą kosmetyczne efekty wizualne np. dym
WolfDale Legend

Brawo nVidia, mam nadzieję że AMD nie będzie ślepe i również to wykorzysta przy premierze nowych kart.
claudespeed18 Legend

Nie wierze... Co dzień to gorsze newsy o tej serii. Nie czekam już totalnie, nawet jak będą za przyzwoitą kasę(choć nie będą).
W sumie nigdy nic większego nie miałem do pewnego celebryty forumowego ale ten jego wątek w którym robił ołtarzyk dla RTX50 wyjaśnia temat niechęci do niego przez połowę forum.
aope Legend

Tak się zawsze kończy opieranie gier na zamknietych rozwiazaniach jednej firmy. Oczywiscie, ze te wszystkie efekty z powodzeniem by dzialaly na wszystkim i to juz dawno temu. Ale nie, bo nvidia musi po swojemu bo ma przyzwolenie. No to historia jeszcze nie raz sie powtorzy.