Half-Life 2 rozpieściło graczy aktualizacją na 20. rocznicę premiery, ale speedrunnerzy mieli powód do narzekań. Na szczęście na krótko.
Firma Valve usunęła jedną poprawkę z rocznicowej aktualizacji Half-Life’a 2, która zirytowała speedrunnerów.
Patch na 20-lecie premiery drugiego rozdziału historii Gordona Freemana przyniósł ze sobą sporo zmian, które fani kultowej serii przyjęli z otwartymi ramionami. Zwłaszcza że uaktualnienie zintegrowało także oba epizody z „podstawką” i udostępniło nowe materiały dokumentalne i informacje na temat historii powstania drugiego Half-Life’a.
Jednakże jedna grupa graczy była poirytowana pozornie drobną zmianą. W trzecim rozdziale HL 2 gracze muszą rozwiązać prostą zagadkę: Gordon musi odkręcić zawór, by podwyższyć poziom wody, co pozwoli mu dostać się do kolejnej rury i kontynuować wędrówkę przez kanały.
Jednakże speedrunnerzy mieli znacznie szybszy sposób. Po prostu zabierali ze sobą beczkę i korzystali z techniki zwanej wall climbing, by „wspiąć się” z pomocą beczki po ścianie na samą górę i stąd wskakiwali do rury. Ot, typowy dziwaczny glicz pozwalający zaoszczędzić sporo cennych sekund graczom pragnącym pobić rekord (via SourceRun Wiki).
Co jednak ciekawe, to że tylko wersja pecetowa pozwalała na takie pominięcie łamigłówki. W wydaniu na konsolę Xbox wejście do kanału było zablokowane niewidzialną ścianą – i taką też zmianę wprowadziła rocznicowa aktualizacja Half-Life’a 2.
Można by argumentować, że nie powinno to być większym problemem dla speedrunnerów. Oryginalna wersja gry nadal jest dostępna na Steamie jako wersja beta, więc osoby chętne do bicia starych rekordów nadal mogą korzystać z tego skrótu.
Jednakże Peng, obecny rekordzista, stwierdził, że choć faktycznie większość „speedrunów” odbywa się na starych wersjach HL 2 (głównie z lat 2012-2013), to społeczność skupiona wokół tego typu wyzwań pali się też do sprawdzenia rocznicowego wydania gry. To bowiem wprowadza sporo innych zmian, które mogą pomóc speedrunnerów w jeszcze szybszym przechodzeniu gry (via Rock, Paper, Shotgun).
Najwyraźniej Valve zgodziło się z tymi opiniami. Najnowszy hotfix Half-Life’a 2 usunął bowiem niewidzialną ścianę blokującą wejście do rury w 3. rozdziale gry. W ogłoszeniu na Steamie stwierdzono wprost, że ten glicz „podobał się speedrunnerom”.
Poza tym ostatni patch to głównie aktualizacja plików różnych wersji językowych oraz pomniejsze usprawnienia, w tym dodanie suwaka do regulacji czułości gałek gamepadów oraz możliwości wyświetlania nazwy kampanii z Warsztatu Steama na liście znajomych.
GRYOnline
Gracze
Steam

Autor: Jakub Błażewicz
Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).