Remaki i remastery gier już niebawem może zacząć tworzyć AI. Hideo Kojima snuje mroczną wizję przyszłości
Twórca serii Metal Gear Solid i Death Stranding snuje wizję przyszłości, w której AI tworzy odświeżone wersje gier. Wygląda jednak na to, że nie tego obawia się najbardziej.

Sztuczna inteligencja ma to do siebie, że nie tworzy niczego nowego, lecz przerabia to, czym ją „nakarmimy”. Ze względu na specyfikę tego narzędzia, może ona zostać wykorzystana w procesie produkcji gier wideo do tworzenia odświeżonych wersji znanych już tytułów. Tak przynajmniej uważa Hideo Kojima, czyli twórca takich pozycji, jak Death Stranding czy Metal Gear Solid.
Jak stwierdził Kojima w wywiadzie dla Rolling Stone Brasil:
Myślę, że w przyszłości remaki i sequele będą tworzone przez sztuczną inteligencję.
Choć taka wizja może wydawać się mroczna, to jednak Kojima bardziej martwi się o coś innego. Jego zdaniem bowiem niebezpieczeństwo stanowi nie tyle wykorzystanie do tego sztucznej inteligencji, ile sam fakt koncentracji przez deweloperów i wydawców na powracaniu do tego, co już znamy.
Ludzie często pytają mnie, co sądzę o branży gier, która wydaje tak wiele sequeli. Niemniej nie dotyczy to wyłącznie gier. Branża filmowa robi to samo z remake'ami i rebootami. (…) Skoro te dzieła są już dobrze znane, łatwiej jest je produkować i przyciągać inwestycje. Z komercyjnego punktu widzenia nie ma w tym nic złego. Ale jeśli branża będzie robić tylko to, będzie to niebezpieczne. Musimy ciągle tworzyć nowe rzeczy.
Hideo Kojima bez wątpienia należy do tego grona autorów, którzy ciągle pracują nad nowymi rzeczami. Jak sam mówi, tworzenie gier wideo to jego pasja, ale jednocześnie potrafi być „wyczerpujące”, toteż „jeśli pewnego dnia przestanie tego potrzebować, przestanie to robić”. Fanom jego twórczości nie pozostaje nic innego, jak trzymać kciuki, by nie doszło do tego prędko.

GRYOnline
Gracze
OpenCritic
Komentarze czytelników
Persecuted Legend

Ale jeśli branża będzie robić tylko to, będzie to niebezpieczne. Musimy ciągle tworzyć nowe rzeczy.
Generalnie zgoda, tylko Kojima zapomina, że nie każdy jest... Kojimą i niekoniecznie może liczyć na to, że jak pójdzie do wydawcy i rzuci jakiś szalony pomysł typu. "chcę zrobić grę o facecie z dinozaurem w tyłku!", to dostanie górę pieniędzy na tytuł AAA... albo w ogóle cokolwiek poza uśmiechem politowania. W dzisiejszych czasach bycie wizjonerem bez znanego nazwiska ma raczej średnie szanse powodzenia.
Ja uważam, że nieco paradoksalnie, właśnie AI może być kreatywnym wybawieniem dla branży. W tym sensie, że może w całkiem niedalekiej przyszłości pozwolić mniejszym twórcom na robienie o wiele większych gry, na które normalnie nigdy nie uzyskaliby finansowania. To z kolei powinno zmniejszyć ryzyko i zarazem otworzyć drogę do eksperymentów, tak jak do tej pory było w segmencie indyków.
Felipe Konsul

I bardzo dobrze. Jeśli mają one wyglądać jak te filmiki z różnych scen z gier "reimagined by AI" to oby jak najszybciej to się stało. Niektórzy deweloperzy nie potrafią robić remasterów i dymają graczy na kasę wielce podnosząc rozdzielczość do 4K czy dodając 60 FPSów i to dla nich jest remasterem XD. No tak zapomniałem jeszcze klasycznie przyciemnianie/rozjaśnianie różnych miejsc w grze.
Są remake'i czy remastery co wyglądają świetnie, ale i są takie co na to miano nie zasługują, a twórcom to naplucie w twarz się należy za to.
A co do użycia AI to mam wywalone. Mnie jako gracza powinien interesować produkt końcowy, to czy dobrze wygląda jest grywalny itd. Wisi mi to, kto go robi, ma to być po prostu zrobione dobrze więc gdyby AI miało się przyczynić do lepiej wyglądających i działających gier czy szybciej tworzonych to oby to się stało jak najszybciej i tu też nie chodzi tylko o remastery, ale gry ogólnie.
Kwiliniosz Konsul

A tak w sumie, to co z tym Death Stranding 2? Była premiera i po chwili totalna cisza. Zero informacji.
Lateralus Senator

Nie będą.
A on niech sobie "snuje" dalej wynaturzone w swojej głowie historie i w swoich grach.
mgr. Kuba Generał

No i super. Bo AI nigdy nie zrobiła by takiego gówna jakim okazał się remake/remaster THPS4.
Poza tym to też dobrze dlatego że AI nie będzie chciało się na siłę wykazać, zmieniając dobrze zrobione mechaniki, bo tak jest nowocześniej a autor pomysłu jest karierowiczem, a ograniczy się przełożenia grafiki na nowszą.