PS5 przetestowane w 3DMarku - wynik 4x lepszy niż PS4
W sieci pojawiły się wyniki testów wydajnościowych układu AMD Gonzalo, który ma być podstawą kolejnej konsoli PlayStation. Jeśli zawierzyć tym rezultatom, otrzymamy urządzenie czterokrotnie mocniejsze od podstawowej wersji PlayStation 4.

W SKRÓCIE:
- na Twitterze pojawił się przeciek z wynikami układu AMD Gonzalo w benchmarku 3DMark Fire Strike;
- chip stanowiący serce PS5 osiągnął rezultat przeszło 20 tys. punktów;
- to wynik czterokrotnie lepszy od bazowej wersji PS4.
W Internecie pojawiły się pierwsze testy wydajności inżynieryjnej wersji autorskiego układu AMD Gonzalo, który ma stanowić serce konsoli PlayStation 5 (najprawdopodobniej przetestowano jeden z devkitów rozsyłanych deweloperom). Informacje zostały opublikowane na Twitterze przez użytkownika podpisującego się ksywą Apisak.
W benchmarku 3DMark Fire Strike chip Gonzalo osiągnął rezultat przeszło 20 tys. punktów. Dla porównania, bazowa wersja PS4 może się pochwalić wynikiem około 5000 punktów. Warto przypomnieć, że na Gonzalo składa się ośmiordzeniowy procesor oparty na architekturze Zen 2 oraz GPU z rodziny Navi. Konsola ma być też wyposażona w szybki dysk SSD.
Czy 20 tys. punktów w 3DMarku to dużo, czy mało? Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Jak wskazują redaktorzy serwisu Benchmark.pl, wyniki sugerują, że PS5 będzie porównywalne do, w przybliżeniu, peceta zbudowanego w oparciu o procesor Ryzen 7 2700X oraz kartę grafiki Radeon RX Vega 64. To bardzo solidna maszyna.
Z drugiej strony, układ grafiki PlayStation 4 – będący obecnie sprzętem mocno przestarzałym – może się pochwalić mocą obliczeniową na poziomie 1,84 teraflopa. Jeśli nowa konsola będzie cztery razy mocniejsza, to oznacza, że wydajność jej GPU oscylowałaby wokół 8 teraflopów. To tylko o 30% więcej od Xboksa One X (6 tflops). Z tej perspektywy chip Gonzalo może być dla niektórych rozczarowujący – przynajmniej na papierze.
W PlayStation 5 znajdziemy jednak znacznie mocniejszy procesor, który da twórcom gier nieporównywalnie większe możliwości w zakresie tworzenia dynamicznych światów, zniszczalności otoczenia czy sztucznej inteligencji. Słabe CPU oparte na architekturze AMD Jaguar są jedną z największych bolączek obecnej generacji. „Suche” wyniki benchmarku nie są w stanie w pełni oddać tej zmiany.
Należy też zwrócić uwagę, że testy zostały przeprowadzone w środowisku, które nie będzie natywnym systemem operacyjnym nowej konsoli – redaktorzy serwisu DigitalFoundry zapytali zresztą (tweet powyżej) użytkownika będącego źródłem przecieku o to, dlaczego konsolowy SoC (ang. system on a chip – układ scalony zawierający kompletny system elektroniczny) jest kompatybilny z Windowsem i programem 3DMark. Zdaniem Apisaka jest to standardowy test, któremu poddawane były także poprzednie urządzenia do grania Sony.
Pamiętajcie również, że to wciąż jedynie niepotwierdzone plotki, dlatego warto podchodzić do nich z dużą dozą sceptycyzmu.
- Sony – strona oficjalna
- PlayStation – strona oficjalna
- Xbox Scarlett pozytywnie mnie zaskoczył, ale PS5 łatwo nie odpuści
- plotki i przecieki (gry)
- 3DMark
- testy wydajności
- dziewiąta generacja
- Sony Interactive Entertainment
- PS5 / PlayStation 5
- PlayStation
- rankingi
- PS4
- PS5
Komentarze czytelników
JohnDoe666 Legend

Gracze PC muszą sobie wkońcu uświadomić że na tym rynku to nie oni stawiają warunki. Wysokobudżetowe gry AAA są pisane pod konsole i to że jakiś procent z nich ma PC który mógłby uruchomić gry w dużo wyższej jakości nikogo nie interesuje.
No i tak jak mówisz bezpośrednie porównywanie parametrów sprzętu nie ma tutaj absolutnie sensu. Mocno trzymam kciuki za kogoś kto będzie chciał uruchomić GTA V na pececie z 256 MB ram :))).
BartekTenMagik Senator

Tylko ze konsole mając rzekomo taka sama wydajność co PC będą miały lepsze wyniki. Taki PS3 spójrzcie na parametry. GTA V chodzi? Chodzi choć parametry nie zachwycają. Zreszta jeśli przeszkadza ze konsola będzie miała większa dostępność i więcej ludzi będzie mogło sobie na nią pozwolić to przepraszam ;) chcecie lepszy sprzęt to nikt nie broni kupić PC za kilkanaście tysięcy i do tego Pad ;)
JohnDoe666 Legend

Mimo iż PS4 jest i było na start słabsze od PC'tów to nie przeszkodziło to Sony (i nie tylko) wydać najładniejszych gier generacji na ową konsolę. Nie moc, a technika tworzenia się liczy.
To jest ogromny plus programowania na jedną platformę. Developer skupia się na tym żeby z tego sprzętu wycisnąć jak najwięcej. Myślenie o tym że to musi się w miarę sensownie na inne platformy przeportować to zawracanie tyłka które po prostu przeszkadza.
Illindur Legionista

Nie powiedziałbym, że Full HD dominuje 4k...
spoiler start
https://www.soundandvision.com/content/survey-about-half-4k-tv-owners-don-t-watch-4k
spoiler stop
kAjtji Senator

Nie od dziś wiadomo, że twórcy konsol to czarodzieje i potrafią magicznymi czarami zwiększyć moc swoich konsol...
A tak na serio, do grania w "konsolowej" jakości (30fps 1080p) wystarczy GTX 760 i jakiś intel i5.