Porównanie silników graficznych drugiej i piątej części serii Far Cry
Serwis Digital Foundry przygotował film prezentujący ewolucję, którą przeszedł na przestrzeni lat silnik Dunia, napędzający serię Far Cry od czasu drugiej części.
Bartosz Świątek

W zeszłym tygodniu pisaliśmy o detalach, które znalazły się w drugiej części serii Far Cry, a których próżno szukać w jej najnowszej odsłonie. Serwis Digital Foundry postanowił przyjrzeć się temu tematowi bliżej i przygotował porównanie, w którym pokazuje ewolucję napędzającego omawiany cykl silnika graficznego Dunia.
Jakie wnioski płyną z tego materiału? Choć Far Cry 5 bez wątpienia jest grą wyglądająca znacznie lepiej od wydanej w 2008 roku „dwójki” (i korzystającą z pełnej gamy nowoczesnych efektów i bajerów, np. wolumetrycznej mgły czy bardziej zaawansowanego AI) i oferującą większy, bardziej otwarty świat, to jednak równocześnie stanowi produkcję zdecydowanie odmienną – mimo pozornych, widocznych na pierwszy rzut oka podobieństw. Far Cry 2 stawiał na wierne symulowanie rzeczywistości i fizyki (np. w zakresie niszczenia roślinności czy zachowania ognia), oferując graczom swobodę i poziom interakcji, od których cykl odszedł stopniowo z biegiem lat.
Tylko… dlaczego odszedł, skoro sprzęt do grania jest dziś nieporównywalnie mocniejszy? Zdaniem redaktorów Digital Foundry omawiane różnice są wynikiem zupełnie innego podejścia do tworzenia gier. Far Cry 2 powstawał w czasach, gdy branża była zachłyśnięta realizmem zaprezentowanym przez inną głośną strzelankę: pierwszą część serii Crysis. W zakresie fizyki obiektów oraz graficznych wodotrysków to właśnie twór studia Crytek stanowił wzór, który starano się prześcignąć – na ogół bezskutecznie. Drugą, nieco bardziej subtelną przyczyną takiej, a nie innej ewolucji cyklu Far Cry jest fakt, że w przypadku konsol wzrostowi mocy obliczeniowej GPU nie towarzyszył analogicznie duży skok wydajności CPU – a to właśnie procesor musi sobie poradzić z przeróżnymi obliczeniami koniecznymi do wiarygodnego odtworzenia fizyki.
Przypominamy, że Far Cry 5 zadebiutował na PC, PlayStation 4 i Xboksie One 27 marca bieżącego roku. Gra jest dostępna w polskiej wersji językowej (z napisami).

Zapraszamy Was do polubienia profilu Newsroomu na Facebooku. Znajdziecie tam nie tylko najciekawsze wiadomości, ale i szereg miłych dodatków.

GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
Komentarze czytelników
zanonimizowany768165 Legend
Dopiero z modami (przycinanie respów, wytrzymałości nas i przeciwników i tak dalej) była grywalna.
Swoją drogą - Dylan's Mod podskoczył w rankingu moddb.com po pojawieniu się serii artykułów jak ten w newsie.
Ciekawe... :)
zanonimizowany768165 Legend
od drugiej części też próżno szukać takich "smaczków"
tych smaczków może i dałoby się zrobić więcej ale całą moc obliczeniową w grze zjadała betonowa bariera
Doniczkapl Konsul
Moze ubi sie obudzi i nastepny far cry bedzie jak jedynka, liniowy ale jednoczesnie otwarty.
hinson Generał
Far Cry 2 pomimo że był dość nudną grą to pod względem grafiki ustępował tylko Crysisowi. Jednak fizyka była równie jak nie lepiej zaawansowana co w grze Cryteka.
Ale nie ma się co dziwić bo jednak Crysis i Far Cry 2 wykorzystywał wtedy w pełni przełomowy w ówczesnym czasie Directx 10 a 90% gier wykorzystywało wtedy przestarzały już nawet w 2007 roku Directx 9.0c!
Ale kiepska grafika wtedy to była wina konsoli Xboxa 360 który zbyt długo był na rynku, bo powinien odejść do lamusa już w 2010 roku.
Xbox 360 powinien mieć Directx 10 już w dniu premiery to wtedy porty konsolowe byłyby bardziej zaawansowane ale niestety Microsoft wydał Xboxa 360 w już z przestarzałymi technologiami w dniu premiery i odbiło się to na całej branży gier na PC, bo właśnie te porty gier na PC były portami z Xboxa 360 a nie z PS3.
PS3 było mocniejsze ale o wiele trudniejsze w programowaniu i tylko exy powalały grafiką.
I właśnie nie tylko PC wtedy ucierpiało ale i PS3 które nie miało może i Directx 10 ale miało potężny jak na tamte czasy procesor Cell który przez całe lata deklasował procesory Intela i AMD, który w multiplatformowych portach się po prostu nudził.
zanonimizowany146624 Legend
Dobrze, że nie startowała z jedynką w jakiejkolwiek kategorii, bo zebrała by niezłe baty