Porównanie silników graficznych drugiej i piątej części serii Far Cry

Serwis Digital Foundry przygotował film prezentujący ewolucję, którą przeszedł na przestrzeni lat silnik Dunia, napędzający serię Far Cry od czasu drugiej części.

Bartosz Świątek

Do oprawy graficznej Far Cry 5 trudno się przyczepić. Ale czy na pewno? - Porównanie silników graficznych drugiej i piątej części serii Far Cry - wiadomość - 2025-03-19
Do oprawy graficznej Far Cry 5 trudno się przyczepić. Ale czy na pewno?

W zeszłym tygodniu pisaliśmy o detalach, które znalazły się w drugiej części serii Far Cry, a których próżno szukać w jej najnowszej odsłonie. Serwis Digital Foundry postanowił przyjrzeć się temu tematowi bliżej i przygotował porównanie, w którym pokazuje ewolucję napędzającego omawiany cykl silnika graficznego Dunia.

Jakie wnioski płyną z tego materiału? Choć Far Cry 5 bez wątpienia jest grą wyglądająca znacznie lepiej od wydanej w 2008 roku „dwójki” (i korzystającą z pełnej gamy nowoczesnych efektów i bajerów, np. wolumetrycznej mgły czy bardziej zaawansowanego AI) i oferującą większy, bardziej otwarty świat, to jednak równocześnie stanowi produkcję zdecydowanie odmienną – mimo pozornych, widocznych na pierwszy rzut oka podobieństw. Far Cry 2 stawiał na wierne symulowanie rzeczywistości i fizyki (np. w zakresie niszczenia roślinności czy zachowania ognia), oferując graczom swobodę i poziom interakcji, od których cykl odszedł stopniowo z biegiem lat.

Tylko… dlaczego odszedł, skoro sprzęt do grania jest dziś nieporównywalnie mocniejszy? Zdaniem redaktorów Digital Foundry omawiane różnice są wynikiem zupełnie innego podejścia do tworzenia gier. Far Cry 2 powstawał w czasach, gdy branża była zachłyśnięta realizmem zaprezentowanym przez inną głośną strzelankę: pierwszą część serii Crysis. W zakresie fizyki obiektów oraz graficznych wodotrysków to właśnie twór studia Crytek stanowił wzór, który starano się prześcignąć – na ogół bezskutecznie. Drugą, nieco bardziej subtelną przyczyną takiej, a nie innej ewolucji cyklu Far Cry jest fakt, że w przypadku konsol wzrostowi mocy obliczeniowej GPU nie towarzyszył analogicznie duży skok wydajności CPU – a to właśnie procesor musi sobie poradzić z przeróżnymi obliczeniami koniecznymi do wiarygodnego odtworzenia fizyki.

Przypominamy, że Far Cry 5 zadebiutował na PC, PlayStation 4 i Xboksie One 27 marca bieżącego roku. Gra jest dostępna w polskiej wersji językowej (z napisami).

  1. Recenzja gry Far Cry 5 – szalony sandbox
  2. Ubisoft – strona oficjalna

Zapraszamy Was do polubienia profilu Newsroomu na Facebooku. Znajdziecie tam nie tylko najciekawsze wiadomości, ale i szereg miłych dodatków.

Far Cry 5

Far Cry 5

PC PlayStation Xbox
po premierze

Data wydania: 27 marca 2018

Informacje o Grze
7.4

GRYOnline

5.5

Gracze

8.1

Steam

8.2

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

17

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
24
25
26
27
28
29
30

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2018-04-12
01:23

zanonimizowany768165 Legend

Dopiero z modami (przycinanie respów, wytrzymałości nas i przeciwników i tak dalej) była grywalna.

Swoją drogą - Dylan's Mod podskoczył w rankingu moddb.com po pojawieniu się serii artykułów jak ten w newsie.
Ciekawe... :)

Komentarz: zanonimizowany768165
2018-04-12
01:22

zanonimizowany768165 Legend

od drugiej części też próżno szukać takich "smaczków"
tych smaczków może i dałoby się zrobić więcej ale całą moc obliczeniową w grze zjadała betonowa bariera

Komentarz: zanonimizowany768165
2018-04-12
00:45

Doniczkapl Konsul

Moze ubi sie obudzi i nastepny far cry bedzie jak jedynka, liniowy ale jednoczesnie otwarty.

Komentarz: Doniczkapl
2018-04-11
21:07

hinson Generał

Far Cry 2 pomimo że był dość nudną grą to pod względem grafiki ustępował tylko Crysisowi. Jednak fizyka była równie jak nie lepiej zaawansowana co w grze Cryteka.
Ale nie ma się co dziwić bo jednak Crysis i Far Cry 2 wykorzystywał wtedy w pełni przełomowy w ówczesnym czasie Directx 10 a 90% gier wykorzystywało wtedy przestarzały już nawet w 2007 roku Directx 9.0c!
Ale kiepska grafika wtedy to była wina konsoli Xboxa 360 który zbyt długo był na rynku, bo powinien odejść do lamusa już w 2010 roku.
Xbox 360 powinien mieć Directx 10 już w dniu premiery to wtedy porty konsolowe byłyby bardziej zaawansowane ale niestety Microsoft wydał Xboxa 360 w już z przestarzałymi technologiami w dniu premiery i odbiło się to na całej branży gier na PC, bo właśnie te porty gier na PC były portami z Xboxa 360 a nie z PS3.
PS3 było mocniejsze ale o wiele trudniejsze w programowaniu i tylko exy powalały grafiką.
I właśnie nie tylko PC wtedy ucierpiało ale i PS3 które nie miało może i Directx 10 ale miało potężny jak na tamte czasy procesor Cell który przez całe lata deklasował procesory Intela i AMD, który w multiplatformowych portach się po prostu nudził.

Komentarz: hinson
2018-04-11
20:19

zanonimizowany146624 Legend

Dobrze, że nie startowała z jedynką w jakiejkolwiek kategorii, bo zebrała by niezłe baty

Komentarz: zanonimizowany146624

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl