Polski rynek gier w 2019 roku w liczbach
Dzięki statystykom zbieranym przez Stowarzyszenie Producentów i Dystrybutorów Oprogramowania Rozrywkowego (SPiDOR) poznaliśmy obraz polskiego rynku gier w 2019 roku.
Bartosz Świątek

Dzięki statystykom zebranym przez Stowarzyszenie Producentów i Dystrybutorów Oprogramowania Rozrywkowego (SPiDOR) poznaliśmy szereg ciekawych danych na temat polskiego rynku gier w 2019 roku.
Sprzedaż gier w Polsce – 2019 rok
W SKRÓCIE:
- w Polsce sprzedano w zeszłym roku 5,3 mln gier;
- dystrybucja fizyczna nadal przeważa u nas nad cyfrową;
- Polacy uwielbiają cykle FIFA, GTA i Assassin’s Creed;
- pięć najlepiej sprzedających się gier 2019 roku w naszym kraju: FIFA 20, GTA V, FIFA 19, Farming Simulator 19, The Sims 4;
- gry z top 20 stanowiły 33,6% całego rynku;
- najbardziej lubimy gry akcji, strzelanki i strategie;
- najczęściej sięgamy po produkcje dla dorosłych.
W minionym roku w Polsce sprzedano 5,3 mln egzemplarzy gier. 61,6% (3,2 mln) z nich to gry konsolowe, zaś pozostałe 38,4% (2,1 mln) to wydania dedykowane pecetom – wbrew pozorom pokazuje to, że „blaszaki” nadal trzymają się u nas bardzo mocno (warto pamiętać, że pod słowem „konsole” na poniższym slajdzie tak naprawdę kryje się kilka platform).
Nad Wisłą dystrybucja cyfrowa nadal przegrywa z grami na fizycznych nośnikach, jednak różnica nie jest duża (stosunek 51,8% do 48,2%).

Polacy kochają cykle FIFA, GTA i Assassin’s Creed
Trzy najlepiej sprzedające się gry zeszłego roku to FIFA 20, Grand Theft Auto V oraz… FIFA 19. Pośród wydawców największe powody do zadowolenia ma Electronic Arts – aż 8 z 20 największych hitów 2019 r. w naszym kraju pochodzi z katalogu tej firmy. Polacy cenią sobie również produkcje Ubisoftu (cztery tytuły w top 20). Co ciekawe, 20 najpopularniejszych produkcji odpowiada za 33,6% całego rynku sprzedaży gier w naszym kraju.
Z punktu widzenia serii, największą popularnością cieszą się u nas takie cykle, jak FIFA (co trudno uznać za zaskoczenie, biorąc pod uwagę podium), GTA czy Assassin’s Creed. Mocna pozycja ostatniej z wymienionych marek jest o tyle ciekawa, że najlepiej sprzedająca się gra AC w zestawieniu top 20 – Assassin’s Creed: Odyssey – znajduje się dopiero na 11. lokacie.
Gramy w gry akcji, strzelanki i strategie
Najpopularniejszymi gatunkami w Polsce są gry akcji (28,6%), strzelanki (16%) oraz strategie (12,6%). Sporym zainteresowaniem cieszą się także gry sportowe (10,8%). Najrzadziej sięgamy po produkcje familijne (2,6%) oraz bijatyki (4,2%) – warto jednak pamiętać, że w pewnej mierze może to być związane z relatywnie niewielką liczbą tego typu produkcji na rynku.
Polacy zdecydowanie cenią sobie tytuły tworzone z myślą o dorosłym odbiorcy – aż 39,9% spośród wszystkich gier sprzedanych w naszym kraju w zeszłym roku posiada kategorię PEGI 18. Dużą popularnością cieszyły się także produkcje dedykowane najmłodszym graczom (20%) oraz osobom powyżej szesnastego roku życia (17,9%).
Dane pochodzą bezpośrednio od największych branżowych wydawców i sieci sprzedaży detalicznej, jednak niektóre podmioty nie raportują tego typu informacji (w tej grupie znajduje się większość producentów niezależnych oraz część dużych graczy – np. Bethesda Softworks). Dlatego też miejcie na uwadze, że obraz, który wyłania się z tych statystyk, nie jest kompletny.
Komentarze czytelników
PhoneNumber Pretorianin
FIFA i GTA mnie nie dziwia.
Sa to gry nastawione na multi. Jedynie multi i wspieranie gier (patche, eventy itp) zapewniaja powrot graczy i chec na kupno kolejnych czesci gier oraz ciagla zabawe. TO co sie dzieje na boiskach ma wplyw na zawartosc w grze caly rok (tryb fut ale i inne takze)
Poza tym by grac multi trzeba miec z kim.
Wyszukanie rywala w fifie to raptem pare sekund a w gta jest pelno ludzi i zawsze jest z kim jechac na napad/scigac sie.
Mysle, ze dlatego jest taka ilosc sprzedanych kopii - gra dla zabawy.
Widac takie rankingi niektorych obrazaja ba wpadaja w przerazenie.
TO tylko gry wtf
zanonimizowany622647 Legend
Jak wygląda rynek? Nie wiadomo za bardzo jak wygląda. Bo co to jest "rynek gier"? Casuale (nie używam tego jako pejoratywnego określenia) kupują gry w marketach lub....prywatnych sklepach z używanymi grami (CEX, Mobisoft, itp.), gdzie są zarówno nowe i mniej nowe gry na konsole wszelkie, starsze gry na PC, czasem retro...A mój ojciec gra np. w gry prawie tak długo jak ja żyję, ale najpierw piracił, potem pożyczał ode mnie oryginały, a teraz od wielu wielu miesięcy naparza w World of Tanks. On nawet nie wie że istnieje coś takiego jak Steam czy GOG! Bo go to nie interesuje. A np. mój przyjaciel całą swoją kolekcję oparł na....pełniakach z CDA i innych pism. Takich ludzi jest pewnie więcej. Badanie nie uwzględni pecetowców, którzy korzystają tylko z cyfrowej dystrybucji....Więc takie artykuły to ciekawostka, nie mają jednak za wiele wspólnego z rzeczywistością....
JohnDoe666 Legend

Tak jak sam napisałeś, tekst jest z 2018 roku. Co więcej nie sądzę żeby Valve mogło cokolwiek wymusić na tak dużych wydawcach jak wymienieni powyżej. Gdyby było inaczej to nigdy nie dostawali byśmy żadnych informacji o sprzedaży gier na tej platformie, a dostajemy je ciągle, zarówno od Steama jak i od samych wydawców.
Ciężko o twarde dane z ISFE.
Dane są jak najbardziej wiarygodne. Wymienieni wydawcy odpowiadają za tak dużą część rynku że bez problemu można tu mówić o reprezentatywnej grupie.
bluesme Konsul
To może tak(tekst z 2018):
In digital, Steam will not share. In fact, it goes as far as preventing its partners from sharing data at all in its terms and conditions (although clearly some have renegotiated that for the recent NPD and ISFE digital projects).
'Some....'
Ciężko o twarde dane z ISFE.
JohnDoe666 Legend

A niby na jakiej podstawie Valve ma podawać wyniki sprzedaży nie swoich gier?
Oni prowadzą tylko sklep. Za to wydawcy gier mogą jak najbardziej podawać ile gier za pośrednictwem Steama sprzedali. Więc wyniki tego badania jak najbardziej obejmują sprzedaż na Steam.