Nowe funkcje i ulepszony Ray Tracing mają trafić do PS5 Pro. Informacje na temat procesorów graficznych AMD RDNA4
Najnowsze informacje sugerują, że PlayStation 5 Pro będzie wyposażone w procesory graficzne AMD RDNA 4 z ulepszonym Ray Tracingiem.

Spis treści:
Według najnowszych informacji, istnieje spore prawdopodobieństwo, że procesory graficzne AMD RDNA 4 z ulepszoną architekturą Ray Tracing pojawią się w PlayStation 5 Pro. Zaufany informator opisał, jakich zmian możemy się spodziewać.
Zmiany w procesorach graficznych AMD
Od dawna krążą informacje, że najnowsze procesory graficzne AMD RDNA 4 dostaną poważne ulepszenia i zmiany w obsłudze Ray Tracingu. GPU z ulepszonymi blokami RT ma zasilać karty graficzne Radeon RX 8000 oraz PlayStation 5 Pro, które mają trafić na rynek w przyszłym roku.
Kepler_L2, znany informator, udostępnił więcej informacji na temat oferowanych przez AMD zmian w Ray Tracingu. Był on jedną z pierwszych osób, jakie podawały dokładną specyfikację nadchodzącej konsoli Sony wraz z faktem, że PS5 Pro będzie korzystać z ulepszonych układów AMD z funkcjami RDNA 3 oraz RDNA 4.
Według Keplera, najważniejsze zmiany, które pojawią się w układach RDNA 4, obejmują:
- Silnik Intersect Double Ray Tracing – zwiększone, równoległe przetwarzanie promieni przez procesor graficzny.
- Transformacja węzła instancji RT – wydajniejsze przetwarzanie geometrii, takie jak skalowanie oraz obracanie.
- Węzeł 64B RT – usprawnione przetwarzanie informacji przy mniejszym zużyciu pamięci.
- Optymalizacja Ray Tracing Tri Pair – zmniejszenie obciążeń wymaganych do obliczania Ray-triangle Intersection.
- Zmiany kodowania flag w barycentrach – uproszczenie procesu identyfikacji węzłów proceduralnych.
- Ulepszenie powierzchni BVH – potencjalnie szybsze grupowanie geometrii sceny.
- Obsługa Ray Tracingu dla OBB oraz Instance Node Intersectrion – większa precyzja oraz wydajność dzięki mniejszym woluminom ograniczającym.
Zmiany w GPU od AMD kluczowe w walce Sony z Microsoftem
Zmiany w procesorach graficznych AMD RDNA 4 mogą znacząco zwiększyć wydajność podczas korzystania z Ray Tracingu, co może być kluczowe dla rynku konsol. PlayStation 5 Pro skupi się na tej technologii ze względu na walkę z Microsoftem o jak największą wydajność i możliwości ich produktów.
Oczekuje się, że PlayStation 5 Pro znacząco zwiększy swoją wydajność i możliwości, jednak na konkretne testy i dane musimy czekać. Więcej informacji pojawi się prawdopodobnie na początku przyszłego roku, gdyż AMD planuje oficjalną prezentację na styczniowych targach CES w Las Vegas.