Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 10 października 2010, 16:52

autor: Adrian Werner

Microsoft likwiduje oddział zajmujący się reklamami w grach

W ciągu ostatnich kilku lat gracze przyzwyczaili się do widoku reklam wewnątrz swoich gier. Okazuje się jednak, że biznes ten nie dla wszystkich jest wystarczająco zyskowny, co najlepiej widać po korporacji Microsoft, która właśnie skasowała swój wewnętrzny oddział zajmujący się tą dziedziną.

W ciągu ostatnich kilku lat gracze przyzwyczaili się do widoku reklam wewnątrz swoich gier. Okazuje się jednak, że biznes ten nie dla wszystkich jest wystarczająco zyskowny, co najlepiej widać po korporacji Microsoft, która właśnie skasowała swój wewnętrzny oddział zajmujący się tą dziedziną.

Microsoft likwiduje oddział zajmujący się reklamami w grach - ilustracja #1

Chodzi tu konkretnie o jednego z pionierów tego rynku, czyli firmę Massive, która w 2006 roku została wykupiona przez Microsoft.Dobrze poinformowane źródła doniosły serwisowi Mediaweek, że JJ Richards (szef Massive) zaczął już szukać nowej posady, podczas gdy należąca do tego oddziału technologia i zatrudniony tam personel zostaną wchłonięte przez inne sekcje firmy. Do zamknięcia oddziału przyczyniła się na pewno utrata lukratywnego kontraktu z Electronic Arts. Wydawca ten był klientem Massive przez wiele lat, ale w tym roku ogłoszono, że EA powierzy wszystkie zadania związane z umieszczaniem reklam w grach swojemu wewnętrznemu zespołowi.

Nigdy nie podano do publicznej wiadomości ile dokładnie zapłacił Microsoft za przejecie Massive, ale analitycy szacowali, że była to suma pomiędzy 200 a 400 milionami dolarów. W 2006 roku przyszłość umieszczanych w grach reklam prezentowała się w jasnych barwach i przewidywano, że w 2010 r. rynek ten powinien być wart 2 mld dolarów. Jak wiemy, prognozy te okazały się zbyt optymistyczne. Przez ostatnich kilka miesięcy Microsoft starał się znaleźć chętnego do odkupienia Massive, ale ostatecznie próby te zakończyły się niepowodzeniem. Pojawiły się spekulacje, według których oferty były po prostu zbyt niskie i sięgały od kilkuset tysięcy do kilku milionów dolarów. Takie sumy nie mogły oczywiście usatysfakcjonować firmy, która kilka lat wcześniej na zakup wydała sto razy więcej.

Massive założone zostało w 2002 roku. Przez osiem lat swojej działalności zespół ten współpracując z 40 wydawcami umieścił reklamy grubo ponad setki firm w ponad 100 grach.

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej