Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 25 listopada 2020, 20:35

Metro Exodus zmierza na PS5 i XSX/S. Nowa odsłona i multiplayer w planach 4A Games

Studio 4A Games potwierdziło premierę Metro Exodus na konsolach PlayStation 5 oraz Xbox Series X/S. Zespół przymierza się też do prac nad nową odsłoną cyklu oraz rozważa koncepcje trybu wieloosobowego w uniwersum Metro.

Najważniejsze informacje:
  • 4A Games opublikowało wpis z okazji 10-lecia serii Metro i pochwaliło się swoimi planami na przyszłość;
  • potwierdzono debiut Metro Exodus na PS5 oraz XSX/S oraz darmową aktualizację do wersji na te konsole dla posiadaczy wydań na platformy ósmej generacji;
  • ukraiński deweloper szykuje też kolejną odsłonę cyklu oraz rozważa możliwość opracowania trybu wieloosobowego;
  • poza tym 4A Games chce stworzyć kolejne gry niezwiązane z serią Metro.

Epidemia koronawirusa rzuciła się długim cieniem na 2020 roku. Nie pozostało to też bez wpływu na branżę gier, objawiając się m.in. masowym odwoływaniem targów. Dodajmy do tego z dawna wyczekiwaną premierę konsol dziewiątej generacji i łatwo zapomnieć, że w tym roku wypadała też 10. rocznica premiery Metro 2033. Zresztą o świętowaniu nie przypomnieli nam sami twórcy, którzy dopiero teraz postanowili nadrobić zaległości. Na oficjalnej stronie studia 4A Games opublikowano wpis na dziesięciolecie serii Metro, zdradzający plany dewelopera.

Metro Exodus na PS5 i XSX/S

W pierwszej kolejności potwierdzono spodziewaną, lecz wciąż cieszącą informację: Metro Exodus ukaże się na konsolach PlayStation 5 oraz Xbox Series X/S. Nowe wydanie ostatniej odsłony cyklu przyniesie ze sobą garść usprawnień, w tym wyższą rozdzielczość i liczbę fps, krótsze czasy ładowania oraz – rzecz jasna – ray tracing. Potwierdzono też, że osoby posiadające grę na PS4 lub XONE będą mogły bezpłatnie ulepszyć ją do wydania na platformę dziewiątej generacji tego samego producenta. Debiut Metro Exodus na PlayStation 5 i Xboksie Series X/S przewidziano na przyszły rok.

Nowe Metro i… multiplayer?

O ile wydanie Metro Exodus na nowych konsolach ucieszy wielu fanów cyklu, o tyle druga z informacji przekazanych przez twórców powinna zostać przyjęta z entuzjazmem przez wszystkich. Zespół 4A Games potwierdził, że pracuje już nad kolejną odsłoną serii Metro na komputery osobiste oraz PS5 i XSX/S. Twórcy chcą całkowicie przebudować silnik graficzny z poprzedniej części cyklu, co pozwoli w pełni wykorzystać możliwości platform dziewiątej generacji.

Co jednak najciekawsze, 4A Games myśli nie tylko o nowej przygodzie dla jednego gracza. W sierpniu studio stało się częścią Embracer Group, a konkretniej struktur Saber Interactive. Ukraiński deweloper uznał to za świetną okazję do zrealizowania jednej ze swoich ambicji, która zapewne zaskoczy fanów. 4A Games rozważa bowiem dostarczenie „doświadczenia wieloosobowego” w uniwersum serii Metro:

Jednocześnie nasza współpraca z Saber [Interactive – przyp. autora] pozwala nam rozważać coś, co zawsze było ambicją 4A Games, ale dotychczas nie byliśmy w stanie się w to zaangażować: doświadczenie multiplayer w uniwersum serii Metro.

Jako małe studio nigdy nie byliśmy w stanie sprostać tym planom, a nasze pomysły nie wyszły poza fazę prototypową. Jednak dzięki doświadczeniu Sabera w grach sieciowych poważnie myślimy o koncepcjach trybu wieloosobowego, które zaoferują nowy sposób doświadczania świata Metra.

Metro Exodus zmierza na PS5 i XSX/S. Nowa odsłona i multiplayer w planach 4A Games - ilustracja #1
Twórców Metro interesuje multiplayer, ale nie kosztem przygody dla jednego gracza.

Zapewne część graczy przyjmie taką zapowiedź z niechęcią, mając w pamięci inne serie kładące nacisk na fabułę, których logo później sygnowały mniej lub bardziej udane produkcje multiplayer. Zespół 4A Games zdaje sobie z tego dobrze sprawę i dlatego postanowił wyjaśnić kilka kwestii. Po pierwsze, nad potencjalnym trybem wieloosobowym będzie pracował osobny zespół, odpowiedzialny tylko i wyłącznie za ten element gry. Po drugie, studio nie jest zainteresowane wpisywaniem się w obecne trendy i dostarczeniem czegoś, co – pomijając nawet kwestię jakości – nie będzie miało wiele wspólnego z Metrem. Jakąkolwiek formę przybierze ów moduł sieciowy, musi on być oparty na zasadach rządzących tym postapokaliptycznym uniwersum.

Po trzecie wreszcie – wszystkie plany związane z nowym Metrem są jeszcze na bardzo wczesnym etapie. Nie ma więc gwarancji, że w ogóle otrzymamy jakikolwiek tryb wieloosobowy razem z kampanią fabularną, czy też będzie to samodzielna produkcja. Niemniej jedno jest pewne – 4A Games w żadnym razie nie zamierza rezygnować z gier z rozbudowaną historią, których będziemy mogli doświadczyć bez towarzystwa innych graczy.

Nowe marki i lepsza komunikacja

Metro Exodus zmierza na PS5 i XSX/S. Nowa odsłona i multiplayer w planach 4A Games - ilustracja #2
Metro przyniosło 4A Games sławę, ale studio nie zamierza się ograniczać do rosyjskiej postapokalipsy.

Metro może być pierwszą (jeśli nie jedyną) rzeczą, z którą większość graczy kojarzy 4A Games, ale ukraińscy twórcy stanowczo nie chcą być firmą jednej marki. Mogliśmy się przekonać o tym trzy lata temu, kiedy to ukazała się pierwszoosobowa strzelanka VR osadzona w zgoła odmiennym uniwersum. Nie był to jednorazowy wyskok. W rocznicowym wpisie podkreślono, że 4A Games chce być wieloprojektowym studiem i dostarczać wysokobudżetowe produkcje niepowiązane ze światem wykreowanym przez Dmitrija Głuchowskiego. Tym samym deweloperzy powtórzyli deklaracje z sierpnia, choć i tym razem nie wdali się w szczegóły.

Podkreślono też, że firma zamierza być o wiele bardziej komunikatywna niż dotychczas. Innymi słowy, kiedy 4A Games ujawni swoje nowe projekty, możemy oczekiwać, że nie omieszka przypominać nam o nich w kolejnych aktualizacjach. Oczywiście teoria to jedno, a zastosowanie tego w praktyce to drugie. Na razie firma potrzebuje większego zespołu, dlatego też poszukuje osób do pracy w obu swoich studiach (tj. na Malcie oraz w Kijowie).

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej