Metro Exodus - testy wydajności i porównanie graficzne PC z konsolami
W sieci pojawiły się pierwsze testy wydajności Metro Exodus. Wydaje się, że gra została dobrze zoptymalizowana, nawet przy włączonym ray-tracingu. Ponadto opublikowano filmik z porównaniem graficznym wersji na PC, Xboksa One i PlayStation 4.

W ostatnich tygodniach gracze czekający na pecetową wersję Metro Exodus zajęci byli głównie aferą związaną z udostępnieniem produkcji w Epic Games Store zamiast na Steamie. Należy jednak pamiętać, że projekt zapowiada się na jeden z najładniejszych tytułów roku, m.in. dzięki obsłudze ray-tracingu. Dlatego warto zwrócić uwagę na obszerne testy wydajności opublikowane przez serwis TechPowerUp.
Do testów wykorzystano peceta z procesorem Intel Core i7-8700K 4.8 GHz oraz 16 GB pamięci RAM DDR4.
Testy wydajności bez ray-tracingu
Testy wydajności z ray-tracingiem
Biorąc pod uwagę jakość oferowanej grafiki, Metro Exodus wydaje się być dobrze zoptymalizowane. Najlepsza karta Nvidii, czyli GeForce RTX 2080 Ti z 11 GB pamięci, jest w stanie generować średnio 71 klatek na sekundę w ustawieniach Ultra i rozdzielczości 4K.
Po obniżeniu rozdzielczości do 1920x1080 z ustawieniami Ultra spokojnie radzi sobie GeForce GTX 1060 3 GB, dając średnio ok. 52 klatki na sekundę. Ten układ jest obecnie najpopularniejszą kartą wśród graczy pecetowych, przynajmniej według ankiet sprzętowych Steama.
Włączenie ray-tracingu wiąże się oczywiście z dużymi spadkami wydajności, ale nawet wtedy nie jest tragicznie. Techniką tą spokojnie będą mogli się cieszyć posiadacze GeForce RTX 2060. Karta ta zapewnia w 1080p na Ultra ok. 50 klatek na sekundę, czyli o 40 FPS-ów mniej niż bez tego efektu.
W 4K z ray-tracingiem na GeForce RTX 2060 uzyskamy tylko 16 klatek na sekundę w ustawieniach Ultra, ale nikt rozsądny nie będzie wymagać od tej karty poprawnego działania w takich warunkach.
Alternatywne testy przygotował serwis Candyland, publikując materiał wideo analizujący wydajność ray-tracingu i techniki DLSS w grze.
Porównanie graficzne - PC, PS4 i Xbox One
Warto przy okazji zwrócić uwagę na inny ciekawy materiał wideo opublikowany przez serwis Candyland. Oferuje on porównanie graficzne pomiędzy wersjami na PC, Xboksa One i PlayStation 4.
Wydanie PC wygrywa oczywiście to porównanie. Nie tylko oferuje standardowe przewagi, takie jak lepsze tekstury, wyższy poziom detali obiektów oddalonych mocno od gracza czy ostrzejszy obraz, ale dodatkowo wykorzystuje ray-tracing oraz technikę Nvidia Hairworks, dzięki której elementy takie jak włosy, zarost i sierść prezentują się wyraźnie ładniej. Generalnie jednak Metro Exodus na wszystkich trzech platformach sprzętowych wygląda bardzo atrakcyjnie.
Przypomnijmy, że Metro Exodus zmierza na pecety oraz konsole Xbox One i PlayStation 4. Produkcja zaoferuje lokalizację kinową, czyli z polskimi napisami. Gra ukaże się jutro, czyli 15 lutego 2019 roku, równocześnie na wszystkich trzech platformach sprzętowych. Pierwsze recenzje są bardzo pozytywne.
- Oficjalna strona gry
- Wszystko o Metro Exodus
- Recenzja gry Metro Exodus – Red Dead Redemption 2 wśród FPS-ów
Więcej:Battlefield 6 bez ray tracingu. Twórca tłumaczy obecność anticheata, którego sam nie lubi

GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
Komentarze czytelników
eyehategod Pretorianin

jakies lewe te testy. RX 580 jest szybszy od GTX 1060 6gb.
https://www.youtube.com/watch?v=XzCI5wLIVdI
Olekrek Generał
"GeForce GTX 1060 3 GB, dając średnio ok. 52 klatki na sekundę. Ten układ jest obecnie najpopularniejszą kartą wśród graczy pecetowych, przynajmniej według ankiet sprzętowych Steama."
Ale jak to? Przecież pecetowcy wszędzie trąbią, że granie na pc tylko w 4k. Full HD odeszło do lamusa itd.
Dlatego sony czy M$ nie zrobią mocnej konsoli, bo po co? Jak i tak twórcy gier muszą tak ogarnąć gre, by ta ruszyła w full hd na 1060 3GB, bo to najpopularniejsza karta.
Przecież nic nie stoi na przeszkodzie, by konsole kosztowały 3k i były dużo lepsze. I tak by się sprzedały.
Ale przecież to konsole hamują rynek, nie pecetowcy siedzący na 1060 3GB :)
Sam byłem od dziecka graczem PC, ale od ponad roku mam ps4 i shilda i nie mam potrzeby martwić się "czy mi pójdzie".
Jedyną bolączką jest to, że Exodus w 4k, RT i innymi bajerami, będę mógł odpalić, gdy ten wyjdzie na steam, bo Shild nie obsługuje Epic Store,
/|\ Konsul

Moja najmocniejsza obecnie karta to mobilny GTX 1050 Ti 4 Gb
Niestety nie została uwzględniona w testach. (jak zwykle jestem za peletonem ;-P ).
Zastanawia mnie czy wyciągnę ze 40 FPSów w rozdziałce 1920:1080. Co prawda zanim kupie najnowsze Metro przede mną poprzednie odsłony. Natomiast wysoce wątpliwe abym w międzyczasie zakupił nowy sprzęt. Trzeba było jednak łyknąć GTX 1060 :-| jest wyraźna różnica z 1050.
EDIT:
Mam pytanie do Kolegów/Koleżanek którzy już ograli Metro 2033 a znają serię Stalker:
Czy mi się wydaje czy w we wspomnianym Metrze głos pod niektóre postacie podkładają ci sami ludzie co w Stalkerze?
Przepraszam za mały OT.
Rychloowczas Legionista
Ciekawe jak to będzie chodzić na i5-4460 i GTX 960 4GB ; P
hellcharger Pretorianin

Może i na PC jest lepiej ale przynajmniej patrząc na filmiki YouTube to nie jest różnica dla której warto wydać kilka tysięcy na kartę, procesor, płytę główną i pamięć, nie wspominając o tym że taki smok żre ze 3 razy więcej prądu podczas gry niż konsola, PC się nie opłaca. Co do porównania między konsolami wersja PS4 wydaje się być lepsza, więc trochę żałuję że kupiłem na Xbox ale wersja z przepustką była tańsza o prawie 100 zł na Xbox.