W sieci pojawiły się pierwsze testy wydajności Metro Exodus. Wydaje się, że gra została dobrze zoptymalizowana, nawet przy włączonym ray-tracingu. Ponadto opublikowano filmik z porównaniem graficznym wersji na PC, Xboksa One i PlayStation 4.

W ostatnich tygodniach gracze czekający na pecetową wersję Metro Exodus zajęci byli głównie aferą związaną z udostępnieniem produkcji w Epic Games Store zamiast na Steamie. Należy jednak pamiętać, że projekt zapowiada się na jeden z najładniejszych tytułów roku, m.in. dzięki obsłudze ray-tracingu. Dlatego warto zwrócić uwagę na obszerne testy wydajności opublikowane przez serwis TechPowerUp.
Do testów wykorzystano peceta z procesorem Intel Core i7-8700K 4.8 GHz oraz 16 GB pamięci RAM DDR4.
Biorąc pod uwagę jakość oferowanej grafiki, Metro Exodus wydaje się być dobrze zoptymalizowane. Najlepsza karta Nvidii, czyli GeForce RTX 2080 Ti z 11 GB pamięci, jest w stanie generować średnio 71 klatek na sekundę w ustawieniach Ultra i rozdzielczości 4K.
Po obniżeniu rozdzielczości do 1920x1080 z ustawieniami Ultra spokojnie radzi sobie GeForce GTX 1060 3 GB, dając średnio ok. 52 klatki na sekundę. Ten układ jest obecnie najpopularniejszą kartą wśród graczy pecetowych, przynajmniej według ankiet sprzętowych Steama.
Włączenie ray-tracingu wiąże się oczywiście z dużymi spadkami wydajności, ale nawet wtedy nie jest tragicznie. Techniką tą spokojnie będą mogli się cieszyć posiadacze GeForce RTX 2060. Karta ta zapewnia w 1080p na Ultra ok. 50 klatek na sekundę, czyli o 40 FPS-ów mniej niż bez tego efektu.
W 4K z ray-tracingiem na GeForce RTX 2060 uzyskamy tylko 16 klatek na sekundę w ustawieniach Ultra, ale nikt rozsądny nie będzie wymagać od tej karty poprawnego działania w takich warunkach.
Alternatywne testy przygotował serwis Candyland, publikując materiał wideo analizujący wydajność ray-tracingu i techniki DLSS w grze.
Warto przy okazji zwrócić uwagę na inny ciekawy materiał wideo opublikowany przez serwis Candyland. Oferuje on porównanie graficzne pomiędzy wersjami na PC, Xboksa One i PlayStation 4.
Wydanie PC wygrywa oczywiście to porównanie. Nie tylko oferuje standardowe przewagi, takie jak lepsze tekstury, wyższy poziom detali obiektów oddalonych mocno od gracza czy ostrzejszy obraz, ale dodatkowo wykorzystuje ray-tracing oraz technikę Nvidia Hairworks, dzięki której elementy takie jak włosy, zarost i sierść prezentują się wyraźnie ładniej. Generalnie jednak Metro Exodus na wszystkich trzech platformach sprzętowych wygląda bardzo atrakcyjnie.
Przypomnijmy, że Metro Exodus zmierza na pecety oraz konsole Xbox One i PlayStation 4. Produkcja zaoferuje lokalizację kinową, czyli z polskimi napisami. Gra ukaże się jutro, czyli 15 lutego 2019 roku, równocześnie na wszystkich trzech platformach sprzętowych. Pierwsze recenzje są bardzo pozytywne.
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
25

Autor: Adrian Werner
Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.