Grudniowa ankieta sprzętowa Steam
Serwis Steam opublikował wyniki grudniowej ankiety sprzętowej swoich użytkowników, która oprata jest na udostępnianych przez nich danych. Za jej sprawą możemy dowiedzieć się, po jakie komponenty i oprogramowanie najczęściej sięgają pecetowi gracze.
Steam pozostaje niepodważalnie największą platformą gamingową na świecie. Od lat serwis zbiera dane dziesiątek milionów użytkowników, publikując regularnie informacje na temat posiadanych przez nich komputerów oraz oprogramowania. Informacje te w interesujący sposób ilustrują trendy wśród graczy oraz zmiany na rynku sprzętowym. Przyjrzyjmy się więc najnowszym wynikom ankiety.
Najpopularniejszym systemem operacyjnym wśród użytkowników Steama pozostaje Windows 10. Na co dzień korzysta z niego 63,79 procent graczy. Jak wskazują poprzednie ankiety, dziesiątka, co nie jest zaskoczeniem, stopniowo umacnia pozycję lidera, w porównaniu z wrześniem zyskując blisko cztery procent udziałów w rynku. Na drugim miejscu znajdziemy wiekowego już Windowsa 7 (wersja 64-bit), którego używa obecnie 26,08 procent fanów grania na PC.
Jeżeli chodzi o procesory, 82,73 procent osób na Steamie posiada w komputerze czipy produkcji firmy Intel. W porównaniu z kwietniem, w grudniu AMD zyskało jednak jeden procent udziałów wśród ankietowanych, osiągając wynik 17,73 procent. Najpopularniejszymi wśród użytkowników pozostają procesory czterordzeniowe – posiada je w tej chwili ponad połowa graczy.
Podobną do Intela stałą przewagę w zestawianiu ma Nvidia w segmencie kart graficznych. Z kart firmy korzysta 74,18 procenta ankietowanych. Bezapelacyjnym liderem wśród GPU jest GeForce GTX 1060 – w swoim komputerze posiada go 14,80 procent graczy, a kolejne pozycje zajmują GeForce GTX 1050 Ti oraz GTX 1050. Pierwszy w zestawianiu dedykowany układ od AMD (AMD Radeon RX 580) uplasował się dopiero na 27. pozycji z udziałem na poziomie 0,64 procenta.
Wciąż najpopularniejszą ilością pamięci RAM wśród użytkowników Steama jest 8 GB, ale grupie posiadającej 16 GB brakuje już nieco ponad sześć procent do osiągnięcia przewagi (38,04 procent do 31,29 procent udziałów). Granie w 4K pozostaje wciąż niszą, w rozdzielczości tej bawić może się obecnie zaledwie 1,42 procent ogółu użytkowników Steama. W tej kategorii niepodzielnie rządzi 1080p, z ekranów tego typu korzysta obecnie ponad 60 procent graczy. Jeżeli chodzi o gogle VR to nie nastąpiły tu żadne poważne zmiany. Wśród headsetów najpopularniejszy pozostaje Oculus Rift (0,37 procent posiadaczy kont w serwisie), a tuż za nim plasuje się wspierany przez Valve HTC Vive (0,33 procent).
Więcej:Steam w 5 lat podwoił bazę użytkowników. Najnowszy rekord to ponad 41 milionów graczy jednocześnie
Komentarze czytelników
Toxicator Pretorianin

Na PC się liczy framerate, a nie rozdzielczość. Po co ci 4K jak nie zobaczysz płynnego obrazu.
zanonimizowany768165 Legend
Cały czas gadki, że PC to 4k i 60FPS.
i to w to uwierzyłeś? :D
oczywiście że nie wszyscy pędzą w graficznym wyścigu zbrojeń
zanonimizowany1204223 Generał
@FeanorRR3
Właśnie w tym rzecz, że ludzie aż tak nie potrzebują bajerów graficznych. I wszystko rozumiem tylko to niepotrzebne. Po prostu może tak przestaną się w końcu ludzie kłócić bo te ich argumenty o wyższości tel czy tamtej platformy są durne. To tak jakby się dzieciaki kłóciły: co lepsze - Lamborghini czy Ferrari gdy jeżdżą wszyscy Skodami ;)
Likfidator Senator
Sumując GTX 1060, 1070 itd. oraz RTXy i odpowiadające im Radeony otrzymamy ponad 30% użytkowników, którzy posiadają GPU, które lepiej radzi sobie z 4K niż Xbox One X, o PS4 "1440p" Pro nie mówiąc.
Warto też mieć na uwadze to, że 1440p jest znacznie lepszą opcją, bo na dobrej GPU mamy w tej rozdzielczości ultra i 60 fps, co jest znacznie lepszym wyjściem niż 4K. W zasadzie 4K zawsze jest gorszą opcją, bo nie licząc absurdalnych kombinacji RTX 2080 Ti w SLI w parze z bardzo drogim monitorem, co ma 4K 120 Hz, granie w 1440p w 120-144 fps jest zdecydowanie lepszą opcją.
Mój główny PC wciąż jest podłączony do 1080p, ale dla gier z HDR podłączam go do TV 4K, choć to tylko kwestia zakupu ekranu 1440p 144 Hz z HDR, ale póki co czekam aż trochę więcej modeli trafi na rynek. Gdyby nie pewne problemy zgłaszane przez użytkowników, to miałbym już Samsunga CHG70, bo nie licząc możliwych problemów z matrycą jest to prawie idealny monitor w swojej cenie.
ReznoR666 Generał

Są jeszcze TV 4K, które można dodatkowo podłączyć do PC [karty graficznej] i grać tam na mysz+klawa lub na padzie, jak na konsoli. Tych Steam prawdopodobnie nie zlicza, bierze pod uwagę tylko podstawowy [główny] monitor, aktualnie włączony podczas robienia ankiety, który może być równie dobrze 1080p, bo takie są najpopularniejsze. Nie zmienia to faktu, że PC daje znacznie więcej możliwości, możesz grać tak na [prawdziwym!] 4K jak i 30 fps, jak i 60 fps [z obniżonymi detalami do poziomu konsol - lub niżej, w zależności od sprzętu jaki posiadasz i gry - lub nawet w ogóle nie obniżonego, jeśli karta/karty na to Ci pozwalają w konkretnym tytule], możesz też oglądać filmy BluRay 4K HDR [Playstation Pro ich nawet nie obsługuje] i robić mnóstwo innych rzeczy, nie jesteś ograniczony do zamkniętych ram producenta konsoli. Na konsolach bardzo rzadko która gra obsługuje natywne 4K, jedyne jakie sobie przypominam, to nowe Forzy. Musiała wpierw dostać aktualizację, która włączy tą rozdzielczość. A itak nie wygląda to wtedy zbyt ładnie, czasem lepiej grać w 1080p/60. A na PC ze starymi grami możesz grać w 4K nawet w gry z epoki kart Voodoo, lub nawet nieco tylko młodszymi i nie musisz ich kupować ponownie. Obojętnie kiedy wrócisz do swojej ulubionej starszej gry, zawsze będzie wyglądała pięknie i działała dobrze - a nawet lepiej niż dobrze, jeśli w międzyczasie od ostatniego razu zdarzyła Ci się wymiana jakiegoś podzespołu na szybszy [upgrade]. Tylko że w PC trzeba zainwestować na starcie więcej niż w jakąś plastikową konsolkę, aby mieć coś porządnego na lata, i trzeba mieć już jakąś wiedzę, więc dlatego to się większości ludzi nie podoba, bo większość ludzi to tumany technologiczne i idą na wygodnictwo, zamiast w rozsądek i logikę. Bo myślenie i zdobywanie wiedzy o otaczającym nas świecie jest trudne. Ale fakt pozostaje faktem, że wszystko ma swoje plusy i minusy, nic nie jest idealne. Tak konsole jak i PC mają swoje ciemne strony.