Serwis Metacritic wypowiedział się w sprawie niedawnych zmian w systemie ocen użytkowników. Potwierdzono, jak długo musimy czekać z wystawieniem noty. Jednocześnie zaprzeczono, jakoby miało to związek z jakąkolwiek konkretną grą, np. The Last of Us: Part II.
Jakiś czas temu Metacritic wprowadził ograniczenie dla recenzji użytkowników: gracze nie mogą już zamieszczać swoich opinii od razu po premierze produkcji. Serwis GameSpot uzyskał oficjalny komunikat w tej sprawie. Potwierdzono, że od teraz możemy przyznawać noty dopiero po upływie 36 godzin od debiutu. Jednak dotyczy to wyłącznie gier wideo – filmy, seriale oraz muzykę nadal możemy ocenić w dniu premiery.

O tej zmianie w działaniu serwisu dowiedzieliśmy się na początku lipca, kiedy to internauci zauważyli, że nie da się ocenić świeżo wydanych gier. Zamiast tego na stronie produkcji znajdziemy prośbę, by spędzić więcej czasu z produkcją. Wielu powiązało to z problemami The Last of Us: Part II, które znalazło się w centrum de facto wojny na oceny. W najgorszym momencie produkcja studia Naughty Dog miała średnią ocenę użytkowników na poziomie poniżej 4/10. Teraz sytuacja nieco się poprawiła, ale w efekcie tytuł oceniło więcej osób niż jakąkolwiek inną grę wideo w serwisie Metacritic. W chwili pisania tego tekstu drugie TLoU ma noty od ponad 130 tysięcy użytkowników. Dla porównania: God of War oceniło niecałe 15 tysięcy osób, a większość wielkich produkcji AAA nie dobiła nawet do 10 tys. opinii.

W powyższym kontekście wydaje się oczywiste, że to właśnie zamieszanie wokół ostatniej gry Naughty Dog wymusiło ograniczenie ocen użytkowników. Jednak zaprzeczył temu sam Metacritic. W komunikacie dla GameSpotu stwierdzono, że decyzję o wprowadzeniu restrykcji podjęto na podstawie analiz oraz konsultacji z recenzentami i ekspertami branżowymi. Nie miało na to wpływu żadne zamieszanie z ocenami jakiejś konkretnej produkcji. Innymi słowy, oficjalnie problemy The Last of Us: Part II nie mają większego związku ze zmianami w system not użytkowników.
GRYOnline
Gracze
OpenCritic
16

Autor: Jakub Błażewicz
Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).