Mafia: Definitive Edition chwalona przez twórcę oryginału

Mafia: Definitive Edition spotkała się z uznaniem twórcy oryginalnej wersji. Mimo paru niedociągnięć Daniel Vavra jest zadowolony z odświeżenia swojej gry.

Paweł Musiolik

Mafia: Definitive Edition chwalona przez twórcę oryginału.
Mafia: Definitive Edition chwalona przez twórcę oryginału.
Mafia: Definitive Edition chwalona przez twórcę oryginału - ilustracja #1
Mafia: Definitive Edition przypadła do gustu twórcy oryginału.
W SKRÓCIE:
  1. Daniel Vavra, twórca oryginalnej Mafii, w trakcie charytatywnej transmisji podzielił się swoją opinią na temat Mafia: Definitive Edition.
  2. Jego zdaniem firma Hangar 13 poradziła sobie dosyć dobrze z odtworzeniem kultowej produkcji.
  3. Jednak niektóre elementy remake’u spotkały się z ostrą krytyką ze strony Vavry.

Daniel Vavra, twórca wydanej w 2002 roku Mafia: The City of Lost Heaven, w trakcie charytatywnego streama w serwisie Twitch pokusił się o ocenę Mafia: Definitive Editon. Remake czeskiego hitu zadebiutował 18 latach po premierze oryginału, a za jego stworzenie odpowiada firma Hangar 13, która według Vavry poradziła sobie z tym zadaniem dosyć dobrze. Choć niektóre aspekty remake’u w opinii twórcy gry z 2002 roku wypadają marnie.

Co, według Vavry, udało się w Mafia: Definitive Edition? Reżyseria scenek przerywnikowych i dobór aktorów głosowych (zwłaszcza w czeskiej wersji gry). Docenione zostały także małe detale, które firma Hangar 13 zaimplementowała w świecie gry. Mowa tutaj o poruszanych w radiu problemach tamtego okresu - Wielkim Kryzysie (lata 1929 - 1933), bezrobociu i wiążącymi się z tym kłopotami finansowymi. Vavra docenił także sposób, w jaki odtworzono miasto wykorzystując postęp technologiczny, który nastąpił na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat.

Na drugim biegunie są zmiany wprowadzone w mechanice gry. W Mafia: Definitive Edition jest za dużo strzelania. Oryginał projektowany był z myślą o tym, by gracz zabijał jak najmniej ludzi. Remake postawił na typową strzelankę zza osłon, co Vavrze w ogóle się nie podoba. Krytykuje też nowy model jazdy, który w oryginale było trudno opanować, a w Mafia: Definitive Edition samochody nie sprawiają żadnych problemów.

Autorom remake’u dostało się także za przepisanie wielu dialogów i najsławniejszych cytatów. Vavra przyznaje, że gdyby on odpowiadał za scenariusz, to także by go przepisał (oryginał tworzył jako niedoświadczony 23-latek), ale nie w taki sposób, w jaki zrobili to scenarzyści zatrudnieni w firmie Hangar 13. Największym niedociągnięciem fabularnym Mafia: The City of Lost Heaven było poskąpienie czasu głównemu antagoniście gry - Morello.

W trakcie transmisji poruszono także temat produkcji oryginalnej Mafii oraz jej kontynuacji. Vavra ujawnił, że jego planem było wypuszczenie Mafii 2 dwa lata po premierze pierwszej odsłony (gra miała działać na tym samym silniku). Mafia 3 za to przygotowana zostałaby już z myślą o konsolach nowej generacji. Z tego planu nic nie wyszło, gdyż po konflikcie z nadzorującą projekt firmą 2K Games oryginalny scenariusz Mafia 3 został wyrzucony do kosza, a Vavra postanowił odejść ze studia i założyć swoją firmę.

  1. Mafia 1 Remake - poradnik, solucja
Mafia: Definitive Edition

Mafia: Edycja Ostateczna

Mafia: Definitive Edition

PC PlayStation Xbox
po premierze

Data wydania: 25 września 2020

Informacje o Grze
8.1

GRYOnline

8.0

Gracze

8.6

Steam

7.8

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

60

Paweł Musiolik

Autor: Paweł Musiolik

Pisać o grach zaczynał na łamach serwisu SquareZone. Później pisał i szefował na nieistniejącym PSSite.com, zaś aktualnie prowadzi swojego bloga o grach. Nie napisał jeszcze tekstu, z którego byłby w 100% zadowolony. Przygodę z grami zaczął w wieku 3 lat, gdy udało mu się namówić ojca na kupno komputera C64. Rozbudzona przez Flimbo's Quest miłość do elektronicznej rozrywki rozkwitła podczas pierwszych przygód z Heroes of Might & Magic, osiągając apogeum po zakupie pierwszego PlayStation. Wraz z rosnącym wiekiem zaliczał kolejne kontakty z konsolami przenośnymi Nintendo, wrócił też na łono PC jako dodatkowej platformy do grania. Kolekcjonuje gry, jest fanem emulacji.

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Akcji
2020-09-29
17:46

zanonimizowany558287 Senator

Za dużo strzelania? Przecież ta gra jest wręcz pod tym względem uboga.

Komentarz: zanonimizowany558287
2020-09-29
19:53

Game_0ver Konsul

Game_0ver

"Na drugim biegunie są zmiany wprowadzone w mechanice gry. W Mafia: Definitive Edition jest za dużo strzelania. Oryginał projektowany był z myślą o tym, by gracz zabijał jak najmniej ludzi."

Gdyby było mniej strzelania, gra za pewne nie spodobałaby się graczom. Nie był to raczej remake nastawiony na pokazanie historii w sposób jeżdżenia od cutscenki do cutscenki. To w końcu nie jest taka produkcja jaką było chociażby L.A. Noire, gdzie strzelania było praktycznie w ogóle, ale za to gra broniła się i oferowała inne mechaniki.

Nie grałem w remake Mafii, ale grałem w oryginalną mafię. Ostatni raz jakieś półtora roku temu i nie powiedziałbym raczej, że strzelania było tam mało. Było sporo. Pewnie mniej niż w nowszej wersji, ale gra z 2002 roku była na pewno trudniejsza.

Więc wygląda to tak: Mafia: The City of Lost Heaven jest trudniejsza i ma mniej strzelania/wrogów. Mafia: Definitive Editon jest nieco łatwiejsza (też ze względu na dzisiejszą technologię) ale za to posiada więcej strzelania/wrogów. Co w pewnym sensie wyrównuję obie produkcję pod tym względem.

Komentarz: Game_0ver
2020-09-29
21:48

boy3 Legend

Miło mi to słyszeć, że poprawili strzelanie i model jazdy który w oryginalnej grze był drewnem

Komentarz: boy3
2020-09-29
22:32

Kuśmider Pretorianin

Przecież nie powie że mu się nie podoba bo by go ludzie zlinczowali ;)

Komentarz: Kuśmider
2020-09-29
23:13

bisfhcrew Legend

bisfhcrew

Gra świetna, ale fakt że za dużo strzelania. Sam zacząłem to zauważać w drugiej połowie gry i to była jedyna rzecz jaka mnie wybijała z historii. Niekończące się morze przeciwników... według mnie okrojenie ich liczby o 1/3 byłoby lepsze. Niestety, gry z dobrą fabułą tak mają, nierealistyczna ilość przeciwników psuje trochę odbiór.

Komentarz: bisfhcrew

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl