Kolejna generacja konsol ukaże się w 2018 roku?
Serwis WCCFtech, powołując się na źródła związane z firmą AMD, informuje, że kolejna generacja konsol powinna pojawić się na rynku do roku 2018. Nowe urządzenia mają charakteryzować się pięciokrotnie większą wydajnością niż obecne, ponadto duży nacisk ma być położony na obsługę urządzeń rzeczywistości wirtualnej.

Portal WCCFtech poinformował w ostatnim czasie o rozmowie, jaką jeden z jego redaktorów przeprowadził z osobą blisko związaną z firmą AMD. Wywiad miał dotyczyć planów amerykańskiego przedsiębiorstwa na najbliższe lata. Jednym z tematów była kolejna generacja konsol, która miałaby pojawić się na rynku do roku 2018.
Kierownictwo AMD jest przekonane, że firmy Sony i Microsoft ponownie skorzystają z ich APU, czyli zintegrowanych układów scalonych łączących w jednym układzie krzemowym centralny procesor i procesor graficzny. Wydaje się, że nie jest to założenie na wyrost. Jakiś czas temu podczas wywiadu udzielonego serwisowi 4Gamer, Masayasu Ito, jedna z kluczowych osób w Sony, bardzo pozytywnie wypowiadał się o architekturze i układach AMD. Nowe wydanie ma pracować na bazie architektury Graphic Core Next, wykorzystywanej już przez konsole Xbox One i PlayStation 4, jak również część kart grafiki z rodzin Radeon HD 7000, Radeon HD 8000, Radeon Rx 200 czy Radeon Rx 300. Co ważne, dzięki wykorzystaniu tej samej bazy przyszłe konsole powinny charakteryzować się kompatybilnością wsteczną.
Nowe APU mają charakteryzować się pięć razy większą wydajnością energetyczną niż układy stosowane obecnie. Trzeba przy tym pamiętać, że nie musi to koniecznie oznaczać pięciokrotnego zwiększenia mocy obliczeniowej – inżynierowie mogą zdecydować się na obniżenie poboru mocy przy mniejszym przyroście wydajności. Taki wariant wydaje się jednak mniej prawdopodobny, gdyż konsole nie są w żaden sposób ograniczone żywotnością baterii, jak urządzenia mobilne, więc zmniejszanie zapotrzebowania na energię nie wydaje się aż takim priorytetem w porównaniu do mocy obliczeniowej. Warto też mieć na uwadze, że nawet pięciokrotny wzrost wydajności może nie oznaczać automatycznie rewolucji w poziome złożoności grafiki. Uzyskane zasoby mogą zostać wykorzystane np. do obsłużenia rozdzielczości 4K przy tym samym poziomie oprawy. Jest to o tyle istotne, że coraz częściej domowe zestawy telewizyjne pracują w tych parametrach i należy się spodziewać, że z czasem staną się normą.
Zgodnie z informacjami serwisu WCCFtech w najbliższych latach firma AMD zamierza także bardziej poświęcić się rozwijaniu technologii wirtualnej rzeczywistości. Obecna generacja konsol nie jest w stanie uruchamiać produkcji przeznaczonych na urządzenia VR bez znacznego obniżania poziomu grafiki. Dla przykładu Oculus Rift wymaga sprzętu zdolnego wyświetlać 90 klatek na sekundę w rozdzielczości Full HD, co oznacza około trzykrotność wydajności konsol obecnej generacji. Nowe APU może zapewnić niezbędna moc obliczeniową, stąd większe zainteresowanie rzeczywistością wirtualną. Dodajmy, że firma AMD pracuje już nad interfejsem programowania LiquidVR. Ma on ułatwiać tworzenie gier wykorzystujących wirtualną rzeczywistość przy wykorzystaniu sprzętów wyposażonych w podzespoły AMD.
Nowe układy mają trafić do producentów konsol do roku 2018. Można zatem założyć, że kolejna generacja zadebiutuje na rynku najpóźniej na początku 2019 roku, o ile nie wcześniej. Oznaczałoby to, że obecna generacja, która trafiła do sklepów w 2013 roku, zostanie zastąpiona po pięciu latach funkcjonowania, w porównaniu do siedmiu lat z przypadku przejścia z siódmej do ósmej generacji. Wbrew pozorom nie jest to jednak aż tak szybka zmiana. Po pierwsze, do momentu wydania konsol Xbox 360 i PlayStation 3 cykl rozwoju kolejnej technologii wynosił około 5-6 lat. Po drugie, szybko rozwijający się rynek pecetowy z czasem zostawi sprzęt obecnej generacji w tyle. Mimo częstych problemów z optymalizacją należy spodziewać się, że w najbliższych latach komputery osobiste znacznie prześcigną konsole, jeśli chodzi o oferowane możliwości. W tej sytuacji wcześniejszy debiut nowej generacji może wyrównać szanse, nie tworząc sztucznych ograniczeń i barier spowodowanych wymogiem dostosowywania nowych gier do możliwości starego sprzętu. Wreszcie, po trzecie, w przypadku obecnej generacji nie mamy do czynienia z koniecznością przedłużania jej żywotności z uwagi na konieczność zwrotu kosztów opracowania technologii, jak miało to miejsce w przypadku konsol Xbox 360 i PlayStation 3.
Oczywiście wszystkie informacje serwisu WCCFtech mogą okazać się nieprawdziwe lub nieprecyzyjne z uwagi na anonimowe źródło doniesień. W związku z tym warto zachować dystans szczególnie wobec najbardziej optymistycznych wariantów. Mimo to wydaje się, że zaprezentowana wizja jest dość prawdopodobna, nawet jeśli szczegóły okażą się odbiegać od zapowiedzi.
AMD (Advanced Micro Devices) to amerykańska firma technologiczna istniejąca od 1969 roku, która w 2006 roku przejęła ATI – jednego z największych producentów układów graficznych. W związku z tym obecnie wśród głównych produktów koncernu znajdują się przede wszystkim karty grafiki, aczkolwiek znany jest on także z procesorów.
Komentarze czytelników
zanonimizowany812317 Pretorianin
Zanim ktos powie ze pc miazdzy dzisiejsza generacje to radze sprawdzic porownania graficzne na yt ps3/ps4 , x360/x1 . Roznica jest i to jak skur***** . Az sie zdziwilem :D
eglume Konsul
eglume Proszę u źródło danych, którymi sie sugerujesz w przypadku Skyrima. hmm? skoro jesteś ekspertem rynku powinieneś wiedzieć jak się używa steamspy ale rzeczywistość jest inna co pokazał PortalGta
Teraz bierze się wyłącznie steam pod uwagę, bo każda gra pudełkowa jest pod niego podpięta. Także na pc dane można brać już tylko ze steama. samson przestań, nic nie wiesz o grach na PC, wszystkie GTA ( w tym GTA 5 poruszane przez PortalaGta) nie są na steam, Wiedźmin 3 nie jest na steam (poprzednie części też nie były), Battlefieldy i Fify również nie są na steam, najnowsza gra EA (Battlefront) jak i wszystkie gry EA 2011-2015 też nie są steam, gry Blizzarda też nie są steam, duża część ger MMORPG też nie jest, gry Ubisoftu od kilku lat też nie są na steam - wszystkie nowe gry Ubisoftu zawierają klucz Uplay
A te jak wiemy są słabe w porównaniu do konsol. dziwne, nie potrafisz się posługiwać steamspy ale wiesz, że są słabe w porównaniu do konsol - coś tu nie gra
zanonimizowany1132929 Generał
eglume Proszę u źródło danych, którymi sie sugerujesz w przypadku Skyrima. hmm? Teraz bierze się wyłącznie steam pod uwagę, bo każda gra pudełkowa jest pod niego podpięta. Także na pc dane można brać już tylko ze steama. A te jak wiemy są słabe w porównaniu do konsol.
eglume Konsul
Zdziwię cię, ale nie próbuję się kreować na eksperta, bo te luźne dane brałem z zasłyszanych newsów takich stron, jak GOL. czyli miałem racje pisząc w poście 118 dałeś się nabrać przez osoby które tutaj wypisują przeróżne głupoty dobrze, że się przyznałeś do czerpania informacji od użytkowników którzy na siły toczą wojenki w tym jak widać ty, na siłę chcesz pokazać wyższość konsoli nad PC zaniżając sprzedaż nawet 3 razy przy okazji posądzając o manipulację kogo innego
Patrz ile Skyrimów się sprzedało w pierwszych dniach: czyli zaś potwierdzasz, że gry konsolowe sprzedają się tylko w pierwszych miesiącach od premiery bo ostatecznie PC wygrywa bezkonkurencyjnie w ilości sprzedaży z konsolami w przypadku akurat skyrima
PODSUMOWUJĄC
nie potrafisz wyszukiwać informacji chociaż strona steamspy jest wyjątkowo prosta w obsłudze, robisz błąd za błędem, nie jesteś świadom, że istnieją gry bez steam drm, ciągle powtarzasz jaki to rynek PC jest śmieszny, zamiast podawać konkrety tak jak ja i nic się tutaj nie opłaca a jest to całkowicie przeciwna opinia do producentów serii typowo konsolowych którzy od jakiegoś czasu wydają wszystko również na PC oraz przerzucając starsze tytuły na PC
PortalGta Generał
@eglume
Zdziwię cię, ale nie próbuję się kreować na eksperta, bo te luźne dane brałem z zasłyszanych newsów takich stron, jak GOL.
A co najśmieszniejsze to to, że i tak wychodzi na moje, a PCtowy rynek nawet przy jak widać niedokładnej analizie z mojej strony i dużym błędzie pomiarowym (bez względu na czyją korzyść) leży i kwiczy z porównaniem do konsolowego.
Poza tym nie mów mi o sprzedaży starych gier na Steam, bo taką można o dupę potłuc, co najwyżej. Już tyle się nasłuchałem o akcjach typu bundle, że takimi wypocinami tylko się ośmieszasz.
Patrz ile Skyrimów się sprzedało w pierwszych dniach:
Wikipedia: "Within two days of the game's launch, 3.4 million physical copies were sold. Of those sales, 59% were for the Xbox 360, 27% for the PS3, and 14% for the PC" - moc rasy PC... chyba przy jarmarcznych wyprzedażach.