John Romero ubolewa nad stanem branży gier. „Nigdy czegoś takiego nie widziałem”

Legendarny John Romero, twórca Dooma i Quake'a, jest zaniepokojony sytuacją w branży gier i niespotykaną wcześniej skalą zwolnień.

Adrian Werner

John Romero ubolewa nad stanem branży gier. „Nigdy czegoś takiego nie widziałem”, źródło grafiki: John Romero.
John Romero ubolewa nad stanem branży gier. „Nigdy czegoś takiego nie widziałem” Źródło: John Romero.

Ostatnich kilkanaście miesięcy upłynęło pod znakiem masowych zwolnień w branży gier. W serwisie X (dawny Twitter) o komentarz do sytuacji pokusił się John Romero, czyli współzałożyciel studia id Software, znany z opracowania takich gier jak Wolfenstein 3D, Doom czy Quake.

Pracuję w branży gier od dziecka i nigdy nie widziałem czegoś takiego jak teraz. Dla wielu z nas bycie twórcą gier to nie tylko praca, ale to także nasza tożsamość, społeczność i kultura. Wyrazy współczucia dla wszystkich, którzy stracili pracę.

Romero podkreślił, że zwolnienia mocno negatywnie wpłyną na pracę studiów. Nawet jeśli część ze zwolnionych osób zajmowała się marketingiem i działalnością wydawniczą, to aby odnosić sukcesy w tej branży potrzeba nie tylko samych deweloperów, ale również całej społeczności ludzi, którzy pomagają im zarówno przed, jak i po premierze.

Jeden z graczy zauważył, że sytuacja przypomina mu 1983 rok, kiedy to doszło do załamania na rynku gier w USA. Romero stwierdził jednak, że wtedy branża była znacznie mniejsza, więc trudno porównać te sytuacje.

Jednocześnie Romero nie podziela pesymistycznych opinii wieszczących, że może to być koniec branży. Jak stwierdził:

Branża gier przetrwa. Ludzie nadal grają, a my będziemy tworzyć gry dla tych osób.

Przypomnijmy, że w ostatnich latach John Romero był dosyć mało aktywny w branży gier. Pomagał jako programista przy grze Empire of Sin, której główną projektantką była jego żona. Ponadto opracował dwa wielkie mody do pierwszych dwóch odsłon Dooma w postaci SIGIL oraz SIGIL II. Powrót na stare śmieci musiał wskrzesić w nim pasję do gier FPS, gdyż obecnie pracuje nad nową marką należącą do tego gatunku, która powstaje na silniku Unreal Engine 5.

  1. Oficjalna strona Romero Games
Podobało się?

32

Adrian Werner

Autor: Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2024-03-02
02:25

GARON Pretorianin

W końcu ktoś inny niż Kojima. Ktoś kto faktycznie robił więcej gier przez całe życie niż tylko dwie.

Komentarz: GARON
2024-03-02
07:36

Tomek465 Konsul

Tomek465

Mnie to rozwala ze twórcy gier na UE5 nie mogą zrobić dobrej optymalizacji jak maja narzędzie super do optymalizacji wbudowane w UE5 ....
Prosta sprawa jak już zrobiłeś grę wchodzisz w buffer visualization albo light complexity i teraz możesz zmniejszyć światło w całej grze i zobaczysz ile FPS ci to doda a ile uwali !

wchodząc w shader complexity widzimy ile zasobów zabierają materiały w grze !
NP. domek i śnieg który pada za nim !
domek będzie zielony to znaczy ze żre mało zasobów
ale śnieg za domkiem będzie czerwony to znaczy ze to on bierze bardzo dużo zasobów !
Śnieg można zrobić inny ! może padać mniej ! może być ledwo widoczny!
można mega zoptymalizować grę ale twórca i programista się nie chce !

Tak samo jak grasz i wpadasz do jakiejś grafiki w grze nagle z niewiadomych przyczyn jesteś za mapą lub pod nią !
wystarczy na obiekcie zaznaczy Collider będzie gitara !
a taka ciekawostka teraz wyszedł do UE5 takie cos jak NPC optymalizator !

Wiecie jak macie dużo NPC jak w assasynie lub wiedźmin 3 miasto to tam jes od groma ludzi i lecą FPS w dół !
to jak to twórcy dadzą NPC optymalizator to z 20 fps ci się zrobi 100 FPS !
bardzo fajne !

Komentarz: Tomek465
2024-03-02
08:45

forzaroma Pretorianin

Trochę szkoda, że branża zmierza w kierunku kryzysu, ale mnie jako bardziej 'niedzielnego' gracza to nie rusza. Wciąż mam zaległości do ogrania.

A jeśli będzie wychodzić mniej gier przez dłuższy czas, potestuję sobie gry, które do tej pory raczej omijałem np Finala, Yakuzę oraz gry bardziej AA.

Komentarz: forzaroma
2024-03-02
14:56

jozinzbazin Pretorianin

jozinzbazin

Problem branży gier jest prosty - gry są robione nie dla graczy ale dla księgowych. Pytanie kto kupuje gry gracze czy księgowi?

Komentarz: jozinzbazin
2024-03-02
18:35

Felipesku Konsul

Powiedział typek który potrafił stworzyć jedynie rzeź w zamkniętych pomieszczeniach... Cóż za wyobraźnia!

Komentarz: Felipesku

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl