Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 18 maja 2023, 11:47

autor: Adam Celarek

180 mln sztuk GTA 5 brzmi jak szaleństwo, mimo to strata Take-Two jest ogromna

Raport finansowy Take-Two może budzić niepokój inwestorów. Pomimo imponujących słupków sprzedaży – 180 mln egz. GTA 5 mówi samo za siebie – firma zanotowała w ostatnich miesiącach sporą stratę.

Źródło fot. Rockstar Games
i

Jak donosi serwis GamesIndustry.biz, raport finansowy firmy Take-Two Interactive za rok fiskalny 2023 ujawnia niespodziewanie duże straty po stronie amerykańskiego giganta.

Imponujące liczby

Pomimo większych niż zakładano strat w ostatnim kwartale roku, wydawca w dalszym ciągu pochwalić może się imponującymi wynikami sprzedaży swoich największych marek.

  1. GTA V – 180 milionów egz. (sprzedaż całej marki – ponad 400 mln sztuk);
  2. Red Dead Redemption 2 – 53 miliony egz. (sprzedaż całej marki – ponad 75 mln sztuk);
  3. NBA 2K23 – 11 milionów egz.

Znaczącą siłą napędową w portfolio Take-Two okazały się również tytuły mobilne. Wpłynęło na to przejęcie firmy Zynga w maju zeszłego roku. Specjalizujące się w grach na telefon przedsiębiorstwo urozmaiciło portfolio amerykańskiego giganta, a casualowe tytuły, takie jak Merge Dragons czy Words With Friends, pozwoliły na spenetrowanie nowych obszarów rynku growego.

Odsetek przychodów wydawcy z rynku mobilnego za fiskalny rok 2023 wyniósł zresztą aż 47% całego obrotu firmy (w kontraście do 12% rok wcześniej). Take-Two zapowiada dalszy rozwój tej gałęzi przedsiębiorstwa i prognozuje wzrost wspomnianych udziałów do 53% w 2024 r.

180 mln sztuk GTA 5 brzmi jak szaleństwo, mimo to strata Take-Two jest ogromna - ilustracja #1

Źródło: Take-Two Interactive; take2games.com

180 mln sztuk GTA 5 brzmi jak szaleństwo, mimo to strata Take-Two jest ogromna - ilustracja #2

Źródło: Take-Two Interactive; take2games.com

Finansowe komplikacje i plany na przyszłość

Pomimo imponujących słupków sprzedaży oraz nowej, urozmaiconej biblioteki, Take-Two skonfrontowane zostało także z poważnymi problemami. Straty za ostatni kwartał, w wysokości 610 milionów dolarów, okazały się niemal trzykrotnie większe, niż pierwotnie prognozowano.

Winą za to eksperci obarczają komplikacje wynikłe z zeszłorocznego przejęcia Zyngi. Oliwy do ognia dolać mogły również koszty rozwoju ostatecznie anulowanych projektów, takich jak port zeszłorocznego Midnight Suns na konsolę Nintendo Switch.

Zaniepokojonych inwestorów uspokoił CEO firmy, Strauss Zelnick, zapowiadając znaczący wzrost przychodów w latach 2025 i 2026. O tym, co oznaczać może ta enigmatyczna przepowiednia, przeczytacie w naszej wcześniejszej wiadomości (tak, ma to związek z GTA 6).

Rozprawiając o dalszych planach firmy, Zelnick wspomina o trzech dużych premierach do końca marca przyszłego roku:

  1. NBA 2K24;
  2. WWE 2K24;
  3. „niecierpliwie oczekiwane nowe IP od jednego z naszych czołowych studiów”.

Poza wspomnianymi pozycjami portfolio firmy zasilić mają dodatkowo produkcje mniejsze, takie jak debiutujące jutro LEGO 2K Drive.

Adam Celarek

Adam Celarek

Grami interesuje się od najmłodszych lat. Absolwent filmoznawstwa i wiedzy o nowych mediach na Uniwersytecie Jagiellońskim, gdzie obronił pracę z zakresu ludologii. Pracę w GRY-Online.pl rozpoczął na początku 2023 roku. W redakcji pełni rolę autora poradników. Entuzjasta RPG-ów, nietuzinkowych gier indie oraz kompetytywnych tytułów e-sportowych (głównie bijatyk oraz gier MOBA). Poza grami interesuje się także papierowymi grami fabularnymi oraz karciankami kolekcjonerskimi. Miłośnik oldskulowej technologii i stylu retro.

więcej