Tak wyglądałaby gra od Larian Studios, gdyby została stworzona we współpracy z Bethesdą. Perspektywa pierwszej osoby ma w sobie coś czarującego.
Im popularniejsza gra, tym więcej modów do niej powstaje. Choć zawartości w Baldur’s Gate 3 nie brakuje, fani urozmaicają RPG-a od Larian Studios jeszcze bardziej – i nie mówimy tu jedynie o aspektach wizualnych. Moderzy chętnie ingerują w rozgrywkę, wprowadzając nowe grywalne postacie bądź odchodząc od ciężkiego do przyswojenia turowego trybu walk. Samo wprowadzenie toolkita zaś przyczynia się do powstawania nowych map, które być może wkrótce ujrzą światło dzienne.
Powstanie trybu FPP w Baldurze było zatem jedynie kwestią czasu. Jak wyglądają Zapomniane Krainy w perspektywie pierwszej osoby?
Eksperyment powstał z inicjatywy youtubera znanego jako Proxy Gate Tactician, który połączył ze sobą kilka modyfikacji, by sprawdzić jak BG3 poradzi sobie w wersji FPP. Całość swoich zmagań przedstawił w najnowszym materiale, argumentując swoją decyzję chęcią odkrycia każdego zakamarka świata.
Jak na izometryczną grę, twórcy szczególnie przyłożyli się do detali każdego zakamarka świata. Tak bardzo, że nie da się ich zobaczyć domyślną kamerą. Dlatego na potrzeby filmu zmodowałem grę tak, by pozostała w trybie pierwszej osoby w walce i eksploracji.
- Proxy Game Tactician
Czy da się pokonać Baldura w takim wykonaniu? Jak najbardziej. Może nie bezproblemowo (czego przykładem jest „wykopanie” Lae’zel dla ułatwienia walki w Avernusie), ale jednak. Na potrzeby rozgrywki, youtuber stworzył postać łotrzyka-łowcy, by starcia były jak najbardziej zbliżone do gry FPP. Kamera pozostała zablokowana na protagoniście, co – jak można się domyślać – skutecznie zniechęciło gracza do korzystania z pomocy towarzyszy.
Niemniej ostatecznie warto było spróbować. Proxy szczególnie chwali sobie szczegółowość detali otoczenia, na którą ciężko zwrócić uwagę przy rzucie izometrycznym. Youtuber wychwalał między innymi githyańskiego smoka oraz wygląd świątyni Shar – z drugiej strony nie trudno było zauważyć, że staranność zaczęła zanikać wraz z postępem fabuły.
To ciekawe, że akt pierwszy nie miał żadnych problemów z sufitem i był fajny do eksploracji w porównaniu z następnymi dwoma aktami.
- brocksells197
Niedopracowana druga połowa kampanii nie zniechęciła jednak widzów, którzy także zakochali się w nietypowej perspektywie Faerunu. Niektórzy zaczęli wręcz błagać moderów o stworzenie bardziej dopracowanej wersji Baldura FPP, by móc samodzielnie odkrywać smaczki.
Jak wyjaśnił Proxy pod koniec materiału, tryb FPP jest tak naprawdę połączeniem kilku modów dla stworzenia odpowiedniego efektu. Wymagany jest przede wszystkim „Script Extender”, bez którego pozostałe modyfikacje nie zadziałają. Oprócz tego Proxy zdecydował się między innymi na „WASD Character Movement” (pozwalający sterować postacią za pomocą klawiszy) oraz różnorakie mody na ruch kamery.
Youtuber zdaje sobie sprawę z chaotyczności poradnika w opisie, dlatego być może opracuje za jakiś czas faktyczny tutorial jak zainstalować wszystkie mody i bezproblemowo stworzyć własne FPP w Baldurze.
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic

Autor: Aleksandra Sokół
Do GRYOnline.pl trafiła latem 2023 roku i opowiada o grach oraz wydarzeniach z ich świata. Absolwentka filologii angielskiej, która potrafiła poświęcić całą pracę naukową postaci komandora Sheparda z serii Mass Effect. Ma doświadczenie w pracy przy tłumaczeniach audiowizualnych, a obecnie godzi pracę anglistki z pasją, jaką jest pisanie. Prywatnie książkara, matka dwóch kotów, a także zagorzała fanka Dragon Age'a i Cyberpunka 2077, która pół życia spędziła po fandomowej stronie Internetu.