Książki kodów kiedyś były dość popularne, przynajmniej wśród graczy lubiących chodzić na skróty. Dziś mają znaczenie jedynie sentymentalne lub kolekcjonerskie, ponieważ wyparł je Internet.
Uzytkownik Reddita zaprezentował na forum, co znalazł na swoim strychu. To prawdziwy relikt epoki gamingu, gdy Internet nie był jeszcze tak wszechobecny, jak teraz. Graczom zdarzało się korzystać z pewnych „pomocników”, aby sobie ułatwić rozgrywkę. Piętnastoletnia książka kodów to jeden z ostatnich tego typu produktów.
Pozycja zatytułowana Codes & Cheats została wydana 21 sierpnia 2010 roku i posiada 560 stron zapełnionych cheatami do gier. Przeznaczona jest przede wszystkim dla graczy konsolowych, posiadaczy ówczesnych Xboksów (360), PlayStation 2 i 3, Nintendo Wii, Nintendo DS, oraz PSP. O graczach pecetowych w tym przypadku nie ma wzmianki (wtedy mieli już dostęp do sieci?).
Jak widać na okładce, książka kosztowała wtedy 7,99 dolarów. Można jeszcze ją znaleźć na przykład na Amazonie za około 18 dolarów (65,45 złotych), lecz publikacja Prima Games dziś ma charakter jedynie kolekcjonerski. Wątpię, abyśmy mogli w niej znaleźć cokolwiek, co nie znajduje się w Internecie. Choć odkładanie pada, aby sięgnąć po książkę, zamiast po smartfona ma swój retro-klimat.
Też mam jedną z nich, ale z innego roku. Wydaje mi się, że moja sięgała tylko do PS2. Szczerze mówiąc, to tęsknię za funkcjami takimi jak kody w starych grach. Dzisiaj po prostu dostajesz grę i jeśli chcesz cheatować to musisz używać modów, by osiągnąć coś interesującego.
W Polsce epoka wydawania papierowych zbiorów cheatów zakończyła się w okolicach 2003 – 2005 roku. Można wspomnieć takie pozycje, jak „3750 sprawdzonych kodów do 195 gier na PC” od Axel Springer, czy „Biblioteczka Gier: Tajne kody” z 2003 roku. Często takie „artefakty” pojawiały się wraz z czasopismami komputerowymi lub konsolowymi. Szczerze mówiąc, niektóre kody zapisały się nawet w pamięci. LXGIWYL – kto zgadnie (bez sprawdzania) z jakiej jest gry?
2

Autor: Arkadiusz Strzała
Swoją przygodę z pisaniem zaczynał od własnego bloga i jednego z wczesnych forum (stworzonego jeszcze w technologii WAP). Z wykształcenia jest elektrotechnikiem, posiada zamiłowanie do technologii, konstruowania różnych rzeczy i rzecz jasna – grania w gry komputerowe. Obecnie na GOL-u jest newsmanem i autorem publicystyki, a współpracę z serwisem rozpoczął w kwietniu 2020 roku. Specjalizuje się w tekstach o energetyce i kosmosie. Nie stroni jednak od tematów luźniejszych lub z innych dziedzin. Uwielbia oglądać filmy science fiction i motoryzacyjne vlogi na YouTube. Gry uruchamia głównie na komputerze PC, aczkolwiek posiada krótki staż konsolowy. Preferuje strategie czasu rzeczywistego, FPS-y i wszelkie symulatory.