Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 14 kwietnia 2023, 16:30

20 lat temu Gothic 2 zaszczycił Polskę; z nutą nostalgii analizujemy fenomen

Lada dzień minie dwadzieścia lat od premiery Gothica 2 w Polsce. Czy może być lepsza okazja, by porozmawiać o tej grze w ramach podcastu GRYOnline.pl?

Źródło fot. THQ Nordic.
i

Jedna gra odmieniła los wielu setek – albo i tysięcy – graczy. Co więcej, nie zapłaciła za to wysokiej ceny. Trochę parafrazuję, ale fani z pewnością już się zorientowali, że słowa te pochodzą z intra Gothica II. Produkcji, która – zwłaszcza z dodatkiem Noc Kruka – do dziś jest uznawana za magnum opus studia Piranha Bytes.

16 kwietnia będziemy obchodzili dwudziestą rocznicę premiery Gothica II w Polsce (światowa miała miejsce w listopadzie). Jest to więc znakomita okazja, by raz jeszcze wziąć ten tytuł na tapet. Zrobili to Paweł „Cruiser” Klimesz, Karol Laska oraz Mateusz „Pawłoch” Pawłowski – współtwórca Kronik Myrtany – w 28. odcinku podcastu GRYOnline.pl. Podobnie jak poprzednich epizodów, wysłuchacie go w serwisach YouTube, Spotify, Apple Podcast i Anchor.fm. Linki do nich zamieszczam poniżej.

Podcast GRYOnline.pl w YouTube

Podcast GRYOnline.pl w Spotify

Podcast GRYOnline.pl w Apple Podcast

Podcast GRYOnline.pl w Anchor.fm

Jak się pewnie domyślacie, tematów nie brakowało. Paweł, Karol i Mateusz opowiedzieli o swoim pierwszym kontakcie z grą i roli, jaką odegrała ona w ich gamingowej przygodzie. Ponadto podjęli próbę ustalenia wpływu Gothica II na naszą branżę w ogóle i na gatunek RPG w szczególności.

Zdradzę, że dyskusja jest podszyta sporą dawką nostalgii – której kwestia również zostaje w niej poruszona. Trudno bowiem uciec od przekonania, że „kult” Gothica wziął się stąd, iż dla wielu osób była to pierwsza „poważna” gra. Czy jednak sam sentyment wystarczyłby, aby liczna społeczność żywo interesowała się marką dwadzieścia lat po polskiej premierze „dwójki”? Czy wystarczyłby, aby dwie dekady po debiucie gry istniała szeroka scena moderska?

Dla fanów serii są to pytania retoryczne. „Hejterów” Gothica odsyłam zaś do najnowszego odcinka naszego podcastu. Choć udziela on odpowiedzi na powyższe pytania, nie sądzę, by nieprzekonani nagle nabrali innego spojrzenia. Cóż, Gothic jest dziełem, które się kocha lub nienawidzi.

Nie krępujcie się napisać w komentarzach o swoich doświadczeniach z „dwójką”, jak i całą serią. A gdybyście po wysłuchaniu podcastu nabrali ochoty na więcej, polecam obejrzeć wspominkowy materiał Jordana z tvgry (poniżej), w którym razem z Krystianem „UV-em” Smoszną i Cruiserem analizują fenomen Gothica.

Natomiast następnych odcinków podcastu GRYOnline.pl możecie spodziewać się – tradycyjnie – w kolejne piątki.

Hubert Śledziewski

Hubert Śledziewski

Zawodowo pisze od 2016 roku. Z GRYOnline.pl związał się pięć lat później – choć zna serwis, odkąd ma dostęp do Internetu – by połączyć zamiłowanie do słowa i gier. Zajmuje się głównie newsami i publicystyką. Z wykształcenia socjolog, z pasji gracz. Przygodę z gamingiem rozpoczął w wieku czterech lat – od Pegasusa. Obecnie preferuje PC i wymagające RPG-i, lecz nie stroni ani od konsol, ani od innych gatunków. Kiedy nie gra i nie pisze, najchętniej czyta, ogląda seriale (rzadziej filmy) i mecze Premier League, słucha ciężkiej muzyki, a także spaceruje z psem. Niemal bezkrytycznie kocha twórczość Stephena Kinga. Nie porzuca planów pójścia w jego ślady. Pierwsze „dokonania literackie” trzyma jednak zamknięte głęboko w szufladzie.

więcej