Dzisiaj wieczorem poznamy przyszłość PlayStation
Dzisiaj wieczorem rozpocznie się tegoroczna edycja PlayStation Meeting. Wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują na to, że oprócz oficjalnej zapowiedzi PlayStation 4 Slim, Sony pokaże światu udoskonaloną wersję PlayStation 4, która kryje się za enigmatycznym kryptonimem Neo.
- Potencjalna zapowiedź PlayStation 4 Neo
- Oficjalne potwierdzenie PlayStation 4 Slim
- Ujawnienie informacji na temat przyszłości PlayStation Now
- Potencjalne zapowiedzi nowych gier i prezentacje nadchodzących hitów
Tegoroczne PlayStation Meeting odbędzie się w PlayStation Theatre w Nowym Jorku. Impreza rozpocznie się dzisiaj, o 21:00 polskiego czasu. Wydarzenie będzie dostępne wyłącznie dla przedstawicieli branżowych mediów — gracze mogą jednak liczyć na transmisję na żywo, którą znajdą pod tym adresem. Czego możemy się spodziewać? Japoński gigant do tej pory nie potwierdził, jakie informacje zostaną ujawnione, jednak wiele wskazuje na to, że oficjalnej, zdecydowanie spóźnionej zapowiedzi PlayStation 4 Slim, towarzyszyć będą ogłoszenia znacznie większego kalibru.
Przyszłość marki PlayStation

Nie ma co ukrywać, że obecna generacja konsol zostaje w tyle pod względem możliwości za komputerami osobistymi. Zarówno PlayStation 4, jak i Xbox One nie radzą sobie z wyświetlaniem grafiki w rozdzielczości 4K, a często zdarza się, że problemy z płynnym działaniem mają gry hulające w 1080p. Microsoft zareagował i ustami Phila Spencera ogłosił podczas tegorocznych targów E3 swoje plany na przyszłość — Project Scorpio ma być najpotężniejszą konsolą w historii.
Co na to Sony? Kilka miesięcy temu Andrew House, czyli prezes Sony Interactive Entertainment, zdradził, że japoński gigant również pracuje nad nową, udoskonaloną wersją PlayStation 4, która, według branżowych doniesień, nosi obecnie kryptonim Neo. Dotychczasowe, wciąż nieoficjalne informacje wskazywały na to, że konsola będzie słabsza od potwora Microsoftu. Inna sprawa, że firma miała sporo czasu na zweryfikowanie swoich planów i odpowiednie podkręcenie mocy swojego sprzętu po skonfrontowaniu specyfikacji PlayStation 4 Neo oraz Xbox Scorpio. Fanom marki PlayStation nie pozostaje nic innego, jak czekać do wieczora na garść pierwszych konkretów.
Jeden z największych przecieków w historii branży

Tego jeszcze nie było — PlayStation 4 Slim trafiło w ręce graczy na długo przed oficjalną zapowiedzią.
Gracze często są świadkami rozmaitych przecieków — niektóre tytuły trafiają do sklepów przed premierą, a informacje o nowych wersjach konsol wypływają do sieci na kilka godzin przed ich oficjalną zapowiedzią. Sytuacji pokroju tej, z którą mieliśmy do czynienia w ostatnich tygodniach, nie pamiętają jednak nawet najstarsi górale. W ręce niektórych szczęśliwców trafiła konsola PlayStation 4 Slim — sprzęt do tej pory nie doczekał się oficjalnej zapowiedzi, za to my możemy nie tylko zapoznać się z jego dokładnymi zdjęciami, lecz także sprawdzić jego wymiary i zobaczyć wnętrzności kryjące się pod czarną, matową obudową.
Co z PlayStation Now?
Niejako na boku, aczkolwiek sukcesywnie, Sony rozkręca swą usługę opartą na streamingu gier z poprzednich generacji konsol. PlayStation Now jest dostępne zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i w Wielkiej Brytanii. Do zagrania w największe hity z PlayStation 3 (mowa o grach pokroju The Last of Us, czy choćby serii Uncharted) wystarczy komputer osobisty (niekoniecznie z najwyższej półki), lub PlayStation 4. Sony od dłuższego czasu obiecywało, że usługa obejmie swym zasięgiem również Stary Kontynent — PlayStation Meeting 2016 to dobra okazja, by w końcu zwrócić uwagę na "wyposzczonych", europejskich graczy. Kto wie, może japoński gigant się zreflektuje i uraczy nas jakimikolwiek informacjami na ten temat?

Jak sami widzicie, w tej chwili możemy jedynie gdybać. Nie wiemy, jakie gry zostaną zaprezentowane na samej imprezie, choć można strzelać, że usłyszymy o God of War, a kto wie, może nawet na scenie pojawią się przedstawiciele Naughty Dog (kto nie chciałby poznać dalszych losów Ellie i Joela z The Last of Us), czy też deweloperzy ze studia Sucker Punch? Ponadto, istnieje spora szansa, że usłyszymy o odświeżonej edycji Red Dead Redemption, która podobno zmierza na konsole obecnej generacji i komputery osobiste. Nie może również zabraknąć PlayStation VR — gogle wirtualnej rzeczywistości stworzone z myślą o PlayStation 4 są teraz jednym z oczek w głowie firmy. Odpowiedzi na wszystkie pytania (a przynajmniej ich większość) poznamy dzisiaj, o 21:00.
Oczywiście, nasi czytelnicy mogą liczyć na relację z PlayStation Meeting — redakcja będzie śledzić wszystkie doniesienia i przekazywać je dalej w postaci newsów. Zapowiada się interesująco.
Więcej:4 grudnia to najważniejszy dzień dla fanów Total War. Twórcy przedstawili plan na ratowanie serii
- pokazy gier, imprezy growe
- PS4 / PlayStation 4
- konferencje
- Sony Interactive Entertainment
- PlayStation 4 Pro
- PlayStation Meeting 2016
- PS4
Komentarze czytelników
domino310 Generał

No i dobra jest ulepszona konsola, yeeahh czyli takie ustawienia grafiki ultra w porównaniu do zwykłego PS4. Ja zostaję przy zwykłej patrząc na to co się obecnie wyprawia może za dwa lata będzie kolejna „generacja”, więc nie ma co się spieszyć jak stara ciągnie ;)
BloodPrince Senator

Dopiero dosiadłem do strumyka, oprócz Andromedy i lepszej wersji ps4 pokazywali coś jeszcze?
zanonimizowany581957 Generał
Spoko opcje, ale ja raczej zostaję przy ps4. Nie jestem aż tak na te nowinki nakręcony, by się przesiadać na lepszy model... Poczekam raczej na ps5 ;) Ale komu one będą robić różnicę, niech bierze i bawi się dobrze!
Bo to o dobrą zabawę tu chodzi, a nie skakanie sobie do gardeł i robienie g*wnoburz... :) Miłego wieczoru wszystkim!
Likfidator Senator
Żadnego zaskoczenia. Potwierdziły się plotki. PS4 Pro dostanie podkręcony CPU, według plotek miało to być 2,5 GHz. Czyli w końcu powinni dociągnąć do wydajności w grach na poziomie Core2Quada z OC do 3,5 GHz. Brawo Sony, dogoniliście high-endowe CPU z PC z 2007 roku:)
Układ graficzny ma być trochę ponad 2x wydajniejszy, czyli jeśli weźmiemy do porównania GF 750 Ti, który według samej Nvidii dorównuje PS4, a według testów m.in. Digital Foundry nawet wyciąga tych kilka FPS więcej albo trochę wyższe detale niż "medium" na jakich działają gry na PS4, to możemy wziąć te 4 tys. punktów w 3D Mark FireStrike za moc GPU z konsoli.
Pomnóżmy to razy dwa i dodajmy jeszcze trochę, a wyjdzie coś między 8, a 10 tys. punktów w FireStrike, co wpada gdzieś między GF 960, a 970 GTX. Co daje przyzwoitą wydajność. Tak się składa, że na GF 970 można już od biedy grać w 4K, ale właśnie pod warunkiem, że ustawimy średnie detale i zadowolimy się 30 fps.
O czym pisałem już sporo czasu temu, że 4K na PS4 Neo jest jak najbardziej możliwe, jeśli podbijemy samą rozdzielczość i zachowamy detale z podstawowej wersji PS4.
Lepszym pytaniem jest jak będą gry działać w 1080p? Jak pokazuje GF 970 czy Radeon 480 w tej rozdzielczości 60 fps staje przed graczami otworem, a nawet można pokusić się o dodatkowe efekty jak m.in. przepiękne cienie od Nvidii.
Prawdopodobnie sytuacja będzie wyglądać tak, że PS4 Pro w 4K będzie działać w 30 fps, a w 1080p dostaniemy 60 fps i być może jakieś dodatkowe efekty, albo antyaliasing.
Jak wypadnie nowa konsola trudno powiedzieć. Sony swoje zadanie wykonało bardzo dobrze. Nowa konsola to solidny krok na przód, a cena jest jak najbardziej akceptowalna.
Teraz od twórców gier zależy jaki zrobią z tego użytek i to w jaki sposób podejdą do posiadaczy dotychczasowego modelu.
Pozostaje jeszcze kwestia tego nieszczęsnego HDR. Prawdę powiedziawszy ten cały HDR to jest taka sama ściema jak 500-600 Hz w telewizorach, które przyjmują sygnał max 60 Hz.
W teorii pod terminem HDR kryje się po prostu szersza przestrzeń barw. Tylko co z tego, jak dzisiejsze TV czy monitory nie spełniają nawet starego standardu sRGB?
Termin HDR jest tylko terminem marketingowym i po prostu oznacza zaimplementowanie algorytmów tone mappingu w TV i nadawanie sygnału źródłowego w szerszym zakresie, tak by to TV mógł samodzielnie go przetworzyć.
Z punktu widzenia gier nie jest to nowa technologia. HDR jest dostępne w grach począwszy od shader model 3.0, czyli od premiery X360 i PS3.
W tradycyjnym LDR barwy mogły przyjmować jasność z przedziału [0,1]. W przypadku renderowania HDR górnej granicy nie ma. Pozwoliło to np. ustawić intensywność światła słonecznego na wartość 5, a lampy w domu na 0,3.
Nad całością czuwa algorytm Tone Mappingu, który skaluje poziomy jasności jakie pojawiają się na ekranie.
Przykładowo jeśli jesteśmy na zewnątrz, gdzie światło słońca ma intensywność 5, a światło latarni intensywność 0.5. Wówczas po przeskalowaniu intensywność słońca będzie miała wartość 1, a latarnia 0.1, czyli praktycznie będzie niewidoczna. W nocy zaś, gdy światło księżyca będzie mieć intensywność 0.3, a latarnia 0.5 to światło latarni będzie oświetlało otoczenie. Gdy znajdziemy się z dala od źródeł światła, wówczas światło księżyca zostanie przeskalowane do wyższego poziomu, byśmy wciąż widzieli detale.
To tylko jeden z przykładów. HDR jest wykorzystywane jeszcze do innych efektów post-process m.in. do głębi ostrości, czy odbić od różnych powierzchni wraz z efektem bloom. Dysponując szerszym zakresem tonalnym rozbłyski i flary zostają zachowane i nie giną w trakcie obróbki.
Z tego powodu dodania obsługi HDR do bazowej PS4 nie było żadnym problemem. Po prostu wystarczy zmienić zakres tonalny obrazu przesyłanego przez HDMI.
Przekazanie Tone Mappingu do TV ma jeszcze taką zaletę, że telewizor lepiej panuje nad kontrastem. Wykorzystując m.in. obszarowe podświetlenie led może znacznie lepiej eksponować jaśniejsze i ciemniejsze fragmenty obrazu. Co więcej telewizory będą mieć Tone Mapping dostosowany pod specyfikację posiadanej matrycy, co zawsze da lepsze rezultaty niż ogólny algorytm stosowany przez konsolę.
Wszystko jednak zależy od implementacji technologii. Tanie modele to tanie matryce. Jak w ogóle można mówić o HDR, skoro mnóstwo telewizorów, czy nawet monitorów komputerów nie używa pełnego 8 bitowego RGB, tylko 6-bitowe subpiksele?
W takim aspekcie to nawet użycie 8-bitowych składowych w TV 4K będzie postępem, ale dlaczego nazywać to nową technologią? Marketing... tylko marketing...
EDIT: Pamiętajmy, że Sony to również producent TV. Nic zatem dziwnego w tym, że promowali technologię HDR. W końcu trzeba przekonać konsumentów, by zmienili swoje wciąż porządne TV 1080p na nowe modele. Samo 4K tego nie dokona, bo treści wciąż będzie niewiele. HDR może być zaś dodatkowym motywatorem.
Szkoda tylko, że do tej pory nawet najdroższe TV 4K nie spełniają założeń nowego standardu, a tanie modele z HDR to co najwyżej poziom przyzwoitych standardowych TV sprzed dobrych kilku lat... i to przy bardzo optymistycznych założeniach.
zanonimizowany158587 Senator
Wszystkie fakty już znane, ale ludzie minusują komentarze które to ładnie sumują :) Śmiech, ale fangeje $ony już tak mają, zaklinanie rzeczywistości pełną gębą. PS4 Pro to skok na kasę, dodanie znaczku 4k i jelenie będa łykać jak młode pelikany :) Upscaling FTW :)