Dying Light – najnowszy patch utrudnia tworzenie modów
Udostępniony w piątek patch 1.2.1 do gry Dying Light razem z poprawkami wprowadza także blokadę modyfikacji plików. Uaktualnienie ma zapobiegać oszustwom w rozgrywce wieloosobowej, jednak jednocześnie jest sporym utrudnieniem dla społeczności modderów. Co więcej, obecne w sieci modyfikacje są usuwane pod zarzutem łamania ustawy o ochronie praw autorskich.
Janusz Guzowski

W ostatnim czasie wiele gier wysokobudżetowych wydawanych jednocześnie na kilka platform boryka się z problemem optymalizacji. Część graczy donosi, że podobna przypadłość dotyczy Dying Light, najnowszego tytułu polskiego studia Techland. Produkcja w wersji na komputery osobiste potrafi zaliczyć spore spadki wydajności nawet na bardzo mocnym sprzęcie – problem dotyczy w szczególności wykorzystania procesora i słabej współpracy z zestawami wyposażonymi w kilka kart grafiki. Twórcy przystąpili do pracy nad uaktualnieniem, jednak jeszcze przed ukazaniem się oficjalnych poprawek, społeczność modderów dokopała się do odpowiednich plików i udostępniła rozwiązanie pozwalające uzyskać kilka dodatkowych klatek na sekundę. Polegało ono na wyłączeniu filtra odpowiadającego za ziarnistość obrazu.
W piątek Techland udostępnił ważący 13,6 MB patch 1.2.1 dedykowany wersji gry na komputery osobiste. Łatka oprócz naprawienia kilku pomniejszych błędów (np. przedmioty znikające z ekwipunku) koncentruje się na kwestii wydajności tytułu, wprowadzając odpowiednie usprawnienia.
W tym momencie historia mogłaby zakończyć się happy endem, jednak najnowsze uaktualnienie wprowadza też blokadę na modyfikację plików gry. Według oficjalnej dokumentacji to rozwiązanie ma zapobiegać oszustwom w trakcie rozgrywki, jednak w dużej mierze sprowadza się do znacznego utrudnienia modyfikowania tytułu. Co więcej, mody dostępne w sieci zostały usunięte z serwisów hostingowych pod zarzutem łamania amerykańskiej ustawy Digital Millennium Copyright Act (DMCA), zabraniającej tworzenia i rozpowszechniania technologii, przy których użyciu mogą być naruszone cyfrowe mechanizmy ograniczeń kopiowania. Warto dodać, że konstytucyjność tego zapisu prawnego jest często podważana.
Jest to diametralna zmiana w polityce Techlandu. Wśród przypiętych wątków oficjalnego forum Steam gry Dead Island temat modów był jednym z najważniejszych, a sami twórcy publikowali listy najlepszych ich zdaniem modyfikacji do tej produkcji. Co więcej, planowany na ten rok Hellraid zaczynał jako wariacja na temat Dead Island autorstwa jednego z pracowników studia. Należy jednak zaznaczyć, że wówczas wydawcą gier dewelopera była firma Deep Silver, natomiast nad sprzedażą Dying Light czuwa spółka Warner Bros., w związku z czym zmiana podejścia producentów może wynikać z ograniczeń umowy wydawniczej.
Dying Light to utrzymana w konwencji survival horroru gra akcji z widokiem z perspektywy pierwszej osoby (FPP). Gracz wciela się w rolę bohatera, który próbuje przetrwać w ogarniętej epidemią zombie metropolii. Sandboksowa rozgrywka w Dying Light podzielona jest na dwie fazy. Za dnia zabawa polega głównie na eksplorowaniu lokacji oraz poszukiwaniu surowców i broni, podczas gdy w nocy należy stawić czoła hordom żywych trupów.

GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
Komentarze czytelników
.:Jj:. Legend

Dear Gamers,
With the recent patch (1.2.1) on Steam we blocked cheating to make sure the game’s PvP system (Be The Zombie) would not be abused. This, however, had the side-effect of hindering mod-makers from making changes to the game.
Creating obstacles for modders has never been our intention, and we are sorry for the inconvenience. We are now working on a quick patch that will re-enable common tweaks while stopping cheating in the game’s multiplayer mode.
At Techland, we have always supported the mod community, and loved seeing how our own game can be changed by the players. A big part of the original Dead Island’s success was the passion and creativity of mod-makers from our community. We want the same for Dying Light. For quite some time, we have been working, and still are, on giving modders all the power we can. We will keep you updated!
Jeśli są uczciwi w tym co piszą to jest światełko w tunelu.
Saul. Pretorianin

Mody ? Chyba tylko są potrzebne dzieciom co mają za dużo wolnego czasu.
kęsik Legend

A to nie było czasem tak, że te opcje to po prostu było minimum w ustawieniach gry, bo sprawdzałem chwilę co i jak gdzie zmienić, a to po nazwach wyglądało jak odpowiedniki z menu, nic ponadto.
Nie, grzebiąc w plikach można było zejść z grafiką dużo poniżej ustawień low w grze np. wyłączyć wszystkie cienie w grze co samo w sobie daje ze 20 klatek więcej.
W ogóle nie działa ci ta gra w tych 30 fps na tym sprzęcie, dziwne, robiłeś jakieś testy afterburnerem, co wysiada pierwsze, gpu czy cpu? Wydawało mi się, że gra nie ma aż takich wymagań, a może to wina amd, że olali sterownik do starej grafiki.
Minimalnych wymagań nie spełniam więc w zasadzie nie ma co się dziwić. Jednak do końca liczyłem że da radę. Na bazowych ustawieniach low i 720p ciągłe spadki do jakichś 22 klatek. Gdy jednak pogrzebałem w plikach i wywaliłem parę rzeczy od razu gra dostała mocno przyśpieszyła. Już nie ma dropów do poniżej 30 klatek a w większości chodzi 40-60 klatek. Nie robiłem żadnych testów poza spojrzeniem na obciążenie procka, które w trakcie gry ogółem nie przekracza 55% i żaden z 4 rdzeni nie jest obciążony bardziej niż 70%. Zdecydowanie ten HD 5850 ciągnie mnie do dołu.
Skitakus Junior
Niestety nowy Patch zbytnio nie pomógł pobrałem dziś Aktualizacje na Steam i niestety zacząłem zauważać spadek FPS-ów i mini przycinki ;/ A tak Pięknie chodziła gra przed Patchem.