Dragon Age Początek oferował masę opcji przy wyborze pochodzenia, ale kilka z nich wyleciało. Jedna z usuniętych przywodziła na myśl Luke'a Skywalkera

Rozbudowany jak na swoje czasy RPG mógł mieć jeszcze więcej detali. Czego zabrakło w kreatorze postaci do Origins?

cooldown.pl

Aleksandra Sokół

Komentarze
Dragon Age Początek oferował masę opcji przy wyborze pochodzenia, ale kilka z nich wyleciało. Jedna z usuniętych przywodziła na myśl Luke'a Skywalkera, źródło grafiki: BioWare.
Dragon Age Początek oferował masę opcji przy wyborze pochodzenia, ale kilka z nich wyleciało. Jedna z usuniętych przywodziła na myśl Luke'a Skywalkera Źródło: BioWare.

Seria Dragon Age powoli wraca do łask, a już pod koniec października w ręce fanów trafi długo wyczekiwana „czwórka”. Niektórzy przygotowują się do premiery, powracając do poprzednich części – w tym także do korzeni serii. Choć Początek nie zestarzał się najlepiej w kwestiach mechaniki, to w dalszym ciągu stanowi pozycję obowiązkową dla każdego miłośnika RPG-ów od BioWare.

Wydana piętnaście lat temu „jedynka” swoją szczegółowością przebija niektóre współczesne gry, dlatego dziwić może fakt, że twórcy planowali jeszcze więcej zawartości – głównie w temacie przeszłości głównego bohatera.

Człowiek mógł oferować jeszcze więcej

Jak zobowiązuje angielski podtytuł, Origins oferuje sześć możliwych scenariuszy prologu dla protagonisty, przy czym każdy z nich posiada własny szereg misji wprowadzających gracza w ponure realia Fereldenu. Niezależnie od obranej rasy i klasy, pod koniec każdego rozdziału poznajemy Duncana, który przyjmuje nas w szeregi Szarej Straży – mniej lub bardziej dobrowolnie.

Pod względem różnorodności człowiek jest tutaj najbardziej pokrzywdzony. Podczas gdy elfy i krasnoludy posiadają po dwa unikatowe prologi, ludzki Strażnik może być tylko i wyłącznie szlachcicem z Wysokoża, którego ród został zdradzony przez jednego z pomniejszych antagonistów. Nie liczymy tu oczywiście ścieżki maga, przebiegającej dokładnie tak samo w wersji elfickiej.

David Gaider, jeden z głównych scenarzystów Początku, ujawnił na swoim Tumblrze, że pierwotnie planowano dodanie jeszcze dwóch ludzkich originów. Są nimi plebejusz oraz barbarzyńca.

Historia niczym z Gwiezdnych wojen

Zgodnie z oryginalnym konceptem, ludzki plebejusz miał przeżyć historię podobną do Luke’a Skywalkera, zaczynając jako farmer, którego dom został oblężony przez mroczne pomioty. W kluczowym momencie obrony włości gracza ratował Duncan, szukający rekrutów do Szarej Straży – przy czym jego wybór padł akurat na nas.

Źródło: BioWare - Dragon Age Początek oferował masę opcji przy wyborze pochodzenia, ale kilka z nich wyleciało. Jedna z usuniętych przywodziła na myśl Luke'a Skywalkera - wiadomość - 2024-09-13
Źródło: BioWare

Początkowym problemem prologu były kwestie techniczne. Jak argumentuje Gaider, w tamtych czasach ciężko było dopracować scenę ataku pomiotów tak, by wyglądała ona porządnie i jednocześnie kalkulowała się z pierwszym poziomem postaci. Decyzję o całkowitej rezygnacji z originu przesądziło niewpasowanie się w klimat.

Wymyślaliśmy dziwne rozwiązania tylko po to, by uzasadnić decyzję Duncana o zainteresowaniu się akurat nami, przy czym pierwsza część historii była niesamowicie płytka. Z czasem dotarło do nas, że „historia Luke’a Skywalkera” pasuje do motywu wybrańca, którego w DAO nie było.

- David Gaider

Ciekawostką może być fakt, że głównym antagonistą ludzkiego plebejusza był Dwyn – krasnal z Redcliffe, który miał oferować usługi lichwiarskie rodzinie farmera. W oficjalnej wersji Początku jest jednym z NPC-ów zdolnych do zwerbowania przy ochronie miasta.

Wojownik walczący o honor rodu

Drugim wyciętym originem jest ludzki barbarzyńca wywodzący się z klanu Avvarów, żyjącego w Górach Mroźnego Grzbietu. Opowieść rozpoczynała się od próby siły i szybko przechodziła w kolejny motyw zdrady, albowiem rodzina protagonisty została wybita przez wrogiego wodza chcącego przejąć władzę. Na nasz ratunek przychodzi, oczywiście, Duncan.

Źródło: BioWare
Źródło: BioWare

Na drodze do wprowadzenia barbarzyńcy ponownie stanęły kwestie techniczne. Podobnie jak w przypadku rogów qunari (pojawiających się dopiero w „dwójce”), BioWare nie było w stanie zaprojektować Avvarów tak, by wizualnie różnili się od fereldeńczyków – i to „zaledwie” na potrzeby jednego prologu. W rezultacie origin został wycięty, a sami Avvarowie pojawili się kilka lat później w dodatku do Inkwizycji, w którym możemy podziwiać rzeczywisty zamysł projektantów.

Nie sposób dziwić się Gaiderowi i pozostałym deweloperom, chcącym zapewnić jak najbardziej immersyjną przygodę. „Jedynka” w dalszym ciągu oferuje wiele scenariuszy oraz wyborów, które możemy samodzielnie odkrywać przez długie lata.

2

Aleksandra Sokół

Autor: Aleksandra Sokół

Do GRYOnline.pl trafiła latem 2023 roku i opowiada o grach oraz wydarzeniach z ich świata. Absolwentka filologii angielskiej, która potrafiła poświęcić całą pracę naukową postaci komandora Sheparda z serii Mass Effect. Ma doświadczenie w pracy przy tłumaczeniach audiowizualnych, a obecnie godzi pracę anglistki z pasją, jaką jest pisanie. Prywatnie książkara, matka dwóch kotów, a także zagorzała fanka Dragon Age'a i Cyberpunka 2077, która pół życia spędziła po fandomowej stronie Internetu.

Saber Interactive jednak nie kupi twórców Metro. „Tak będzie najlepiej dla wszystkich zainteresowanych”

Następny
Saber Interactive jednak nie kupi twórców Metro. „Tak będzie najlepiej dla wszystkich zainteresowanych”

Ujawniono 3-letni plan rozwoju realistycznego FPS-a z otwartym światem. Twórcy GZW są „zobowiązani do przekraczania granic razem z graczami

Poprzedni
Ujawniono 3-letni plan rozwoju realistycznego FPS-a z otwartym światem. Twórcy GZW są „zobowiązani do przekraczania granic razem z graczami

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl