Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 7 sierpnia 2012, 11:48

autor: Adrian Werner

Dobre wyniki finansowe THQ, firma porzuca gry mobilne i społecznościowe

Szefostwo THQ ma powody do zadowolenia. Opublikowany właśnie raport finansowy pokazuje, że wydawca zaczyna powoli wychodzić z dołka. Firma po raz od dłuższego czasu wykazała zyski.

Dobre wyniki finansowe THQ, firma porzuca gry mobilne i społecznościowe - ilustracja #1

Przez ostatnie kilkanaście miesięcy wiele mówiło się o kłopotach firmy THQ. Jej najnowszy raport finansowy pokazuje, że wydawca zaczyna powoli odzyskiwać formę. W okresie od 1 kwietnia do 30 czerwca tego roku jego przychody wyniosły 133,8 milionów dolarów, z czego 13,4 mln pochodziło z dystrybucji elektronicznej i usług sieciowych. W ciągu tych trzech miesięcy udało się też wypracować 15,4 mln dolarów zysku. Dla porównania, w analogicznym kwartale rozliczeniowym w roku ubiegłym firma wykazała 38,4 mln dolarów strat.

Co ciekawe, THQ podało też jaki udział miały poszczególne platform w generowaniu przychodów:

  • Xbox 360 – 36,3%
  • PlayStation 3 – 25,6%
  • PC – 17%
  • NDS – 9%
  • Wii – 8%
  • PSP – 1,7%
  • Urządzenia mobilne – 1,1%
  • PlayStation 2 – 0,7%

Godne uwagi jest zwłaszcza rosnące znaczenie pecetów dla finansów firmy – w zeszłym roku komputery generowały jedynie 6,9% przychodów wydawcy. Podkreślono też dobre wyniki gry Metro 2033, która na PC sprzedała już się w ponad milionie egzemplarzy.

Dobre wyniki finansowe THQ, firma porzuca gry mobilne i społecznościowe - ilustracja #2
Pecetowe Metro 2033 okazało się dla THQ sporym sukcesem.

Poprawa kondycji THQ jest zasługą głębokiej reorganizacji. Niestety, proces ten nie obył się bez ofiar. Jedną z nich jest trylogia interaktywnych horrów Insane nad którą pracowało studio Volition i reżyser Guillermo del Toro. Ten projekt został niestety skasowany, a prawa do marki wróciły do del Toro. Warto przypomnieć, że kilka tygodniu temu firma zrezygnowała też z wydania gry Devil’s Third.

Co ciekawe, THQ postanowiło pójść pod prąd branżowym trendom i zawiesiło inwestycje w produkcje mobilne oraz społecznościowe. Generowały one jedynie 1,1% przychodów firmy i wydawca uznał, że przeznaczane na ten sektor środki bardziej lepiej spożytkować na „duże” platformy.

Strategia THQ na przyszłość polega na skoncentrowaniu się na wysokiej jakości produkcjach dla tradycyjnych graczy. Najlepszą ilustracją tego podejścia jest opublikowana wraz z raportem lista planów wydawniczych firmy na najbliższe miesiące:

Gra:

Planowana data premiery:

Darksiders II

Sierpień 2012 r.

WWE 13

Październik 2012 r.

Company of Heroes 2

Pierwszy kwartał 2013 r.

Metro: Last Light

Pierwszy kwartał 2013 r.

South Park: The Stick of Truth

Marzec 2013 r.

Jeśli chodzi o plany na bardziej odległą przyszłość szefowie THQ wspomnieli o opracowywanej przez studio Crytek kontynuacji Homefront oraz nieujawnionych jeszcze projektach zespołów Turtle Rock, Collision oraz montrealskiego oddziału firmy, którym zarządza ojciec serii Assassin’s Creed Patrice Désilets.

Na sam koniec warto wspomnieć, że do THQ powrócił Ron Moravek, czyli jeden z założycieli studia Relic. Moravek będzie nadzorował produkcje nowych tytułów wydawcy.

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej