Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 13 marca 2023, 11:38

autor: Adam Celarek

Fani nie mogą uwierzyć, jak bardzo wzrosła wydajność gry po jednym patchu

W najnowszej aktualizacji do popularnego symulatora powietrznych batalii DCS World deweloperzy wprowadzili do gry obsługę wielu wątków procesora. Zmiana ta okazała się mieć bardzo pozytywny wpływ na wydajność gry.

Źródło fot. Eagle Dynamics
i

To był bez wątpienia dobry weekend dla entuzjastów realistycznych symulacji walk powietrznych. Studio Eagle Dynamics wprowadziło kilka dni temu aktualizację do swojego flagowego tytułu – DCS World. Wśród wielu zmian wprowadzonych do gry przy okazji update’u o oznaczeniu 2.8.3.37556, prawdopodobnie najważniejszą okazało się dodanie przez twórców wsparcia dla obsługi wielu wątków procesora (multithreadingu). Ta pozornie drobna modyfikacja okazała się mieć niebywale pozytywny wpływ na sposób działania tej, skądinąd wymagającej w kwestiach technicznych, gry.

Niedługo po premierze przełomowej aktualizacji, fora internetowe oraz blogi skupiające entuzjastów DCS zalane zostały przez komentarze pozytywnie zaskoczonych fanów. Na łamach serwisu Reddit gracze chwalili się imponującymi przyrostami liczby klatek na sekundę w trakcie rozgrywki:

Latając nad Vegas przed wsparciem dla multithreadingu oscylowałem w okolicach 60 klatek na sekundę. Po wprowadzeniu obsługi wielu wątków nie spadam poniżej 110 fps-ów. Mam [RTX] 3080 oraz Ryzena 3600x

Simonayy

[…] Zwyczajna otwarta beta: 65 – 75 fps

Beta z obsługą wielu wątków: 110 – 115 fps

To jedynie zaokrąglone uśrednienie, gdyż wskaźnik klatek ciągle skacze, ale to ewidentna poprawa. […]

gozzling

Co warte odnotowania, znaczącą poprawę wydajności zanotowali u siebie również posiadacze skromniejszych jednostek:

Poważnie, poprzednio miałem może z 20 – 30 klatek w grze (na ustawieniach niskich) przed wprowadzeniem obsługi wielu wątków. Teraz mam ponad 90. Wszystko na laptopie z procesorem i5 dziewiątej generacji oraz GTX 1650. […]

FlightSimEnjoyer

Nie obyło się jednak bez problemów. Dla przykładu gracz o pseudonimie Rajhin raportował o trudnościach związanych z najnowszą funkcjonalnością przy grze z użyciem gogli VR:

[…] Z obsługą wielu wątków, nawet przy 80 klatach na sekundę, ziemia wydaje się roztrzęsiona i kłuje w oczy gdy spoglądam na boki zbyt długo. […]

Rajhin

Internauta o pseudonimie ShamrockOneFive w swoim obszernym wpisie na blogu stormbirds.blog, skupionym na tematyce symulatorów lotu, potwierdza pozytywny wpływ, jaki na komfort rozgrywki ma nowa funkcjonalność gry. W rozważaniach dotyczących przyszłości DCS autor wiąże nadzieje z dalszym rozwojem gry w kontekście integracji przez deweloperów cenionego API Vulkan.

Choć tak ekstremalny wzrost wydajności z aktualizacji na aktualizację jest raczej rzadkością, tak przykład DCS World świetnie pokazuje, jak inteligentnie zaimplementowana funkcjonalność może znacząco poprawić komfort rozgrywki dla odbiorców.

Eagle Dynamics to studio założone przez Brytyjczyka Nicka Greya i Igora Tishina w 1991 roku w Moskwie. W 2017 roku główna siedziba firmy została przeniesiona do Szwajcarii, ale część twórców ciągle operuje z Rosji. Za rozwój DCS odpowiedzialne są również zespoły third party z całego świata.

Adam Celarek

Adam Celarek

Grami interesuje się od najmłodszych lat. Absolwent filmoznawstwa i wiedzy o nowych mediach na Uniwersytecie Jagiellońskim, gdzie obronił pracę z zakresu ludologii. Pracę w GRY-Online.pl rozpoczął na początku 2023 roku. W redakcji pełni rolę autora poradników. Entuzjasta RPG-ów, nietuzinkowych gier indie oraz kompetytywnych tytułów e-sportowych (głównie bijatyk oraz gier MOBA). Poza grami interesuje się także papierowymi grami fabularnymi oraz karciankami kolekcjonerskimi. Miłośnik oldskulowej technologii i stylu retro.

więcej