DayZ – pojazdy, choroby, DirectX 11 i inne plany na II kwartał 2015

Studio Bohemia Interactive opublikowało raport kwartalny, omawiający ostatnie postępy w rozwoju gry DayZ oraz plany na najbliższą przyszłość. Omówiono kwestie takie jak pojazdy, „centralna ekonomia dystrybucji łupów”, sztuczna inteligencja zombie i zwierząt, choroby, wsparcie dla DirectX 11 oraz zabezpieczenia przeciwko oszustwom.

Krzysztof Mysiak

DayZ w skrócie:
  • Producent: Bohemia Interactive
  • Gatunek: survival sandbox FPP/TPP w świecie po apokalipsie zombie
  • Platformy sprzętowe: PC, PS4 i inne, nieznane jeszcze konsole
  • Termin premiery: 2016? (beta pod koniec 2015)

DayZ rozwija się niezbyt spiesznie, ale przynajmniej robi to systematycznie. Studio Bohemia Interactive opublikowało niedawno raport kwartalny, w którym omówiono dokonania dewelopera w pierwszych trzech miesiącach 2015 roku, a także przedstawiono plany na kwiecień, maj i czerwiec względem survivalowego sandboksa powstającego do niedawna pod kierownictwem Deana „Rocketa” Halla. Wygląda na to, że gra jest rozbudowywana zgodnie z długofalowym planem nakreślonym pod koniec listopada ubiegłego roku, zatem istnieje prawdopodobieństwo, iż faktycznie doczekamy się wersji beta w czwartym kwartale 2015 roku i nie będzie więcej przesunięć, tak jak obiecano. Niemniej, do czwartego kwartału jeszcze daleka droga i wiele może się w tym czasie wydarzyć...

Oto pierwszy samochód zaimplementowany w DayZ - Praga V3S.

Tymczasem zamiast snuć ponure wizje, przyjrzyjmy się ostatnim osiągnięciom ekipy z Bohemia Interactive w temacie DayZ:

  • Pojazdy: Na razie w grze znajduje się jeden pojazd – stara ciężarówka Praga V3S – który funkcjonuje jako swego rodzaju eksperyment, ale w nadchodzącym kwartale powinniśmy doczekać się sporych usprawnień w tej materii. Ma być więcej wozów, przedmioty z nimi związane (np. akumulatory), a także poprawiony model jazdy i fizyki, skręcający nieco bardziej w stronę symulacji (uświadczymy np. ręczną skrzynię biegów).
  • Ekonomia łupów: Twórcy wezmą pod lupę ilość i rodzaj łupów pojawiających się w poszczególnych sektorach świata gry, co ma zagwarantować lepiej zorganizowaną progresję postaci graczy wraz z ich migrowaniem z wybrzeża w głąb Czarnorusi. Jednocześnie zmiany mają skłonić użytkowników do częstszego zaopatrywania się w żywność dzięki uprawie roślin, gotowaniu i łowiectwu.
  • Nowy renderer: Do końca maja opracowany zostanie nowy moduł renderujący silnika Enfusion (na który DayZ zaczęto przenosić ponad pół roku temu). Oznacza to przede wszystkim koniec wsparcia dla bibliotek DirectX 9 (i Windowsa XP), zastąpionych przez DirectX 11. Pozwoli to jednocześnie na usprawnienia graficzne w zakresie efektów takich jak ogień, flary, krwawienie etc. oraz implementację wolumetrycznej mgły.

"Rośnijcie, kwiatki, zdrowe..."

  • Sztuczna inteligencja: Twórcy rozpoczęli proces gruntownego przerabiania SI zainfekowanych i zwierząt. Celem zmian jest uwypuklenie roli skradania się – gracze mają zdołać wymknąć się pogoni zombiaków dzięki własnemu sprytowi zamiast odgryzania się ołowiem i/lub ciosami maczetą, a także być w stanie podejść niepostrzeżenie zwierzynę łowną.
  • Choroby: Począwszy od eskperymentalnej implementacji cholery pod koniec pierwszego kwartału, deweloper wzbogaci świat Czarnorusi o wiele dolegliwości, którymi nierozważni (lub po prostu pechowi) gracze będą mogli się zarazić – oprócz wspomnianej cholery uświadczymy m.in. infekcje grypy i dur brzuszny. System leczenia chorób zostanie zintegrowany z obecnymi już w grze mechanizmami zdrowia i medycyny.
  • Gotowanie i uprawa roślin: W tym przypadku większość usprawnień została wprowadzona w minionym kwartale. Dodatkowo poprawki w gotowaniu umożliwiły symulację nagrzewania wszelkich przedmiotów, wliczając w to efekty takie jak np. pękanie puszek z farbą w sprayu. Dodatkowo rozwijanie „centralnej ekonomii” ma sprawić, że obiekty w rodzaju piecyków postawionych przez graczy będą pozostawały w świecie gry na stałe.
  • Zabezpieczenia przeciwko oszustwom: Twórcy korzystają z technologii BattlEye i nieustannie ją rozwijają, starając się przeciwdziałać wszelkim formom „cheatowania”. Twórcy pochwalili się, że od początku lutego za oszustwa z gry wyleciało ponad 4000 nieuczciwych graczy.
DayZ

DayZ

PC PlayStation Xbox
po premierze

Data wydania: 13 grudnia 2018

Informacje o Grze
6.4

Gracze

7.8

Steam

4.1

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

1

Krzysztof Mysiak

Autor: Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2015-04-03
00:12

Piratos Konsul

Piratos

@kubas246
Z fanboyem nie będę dyskutował ja wiem swoje i mnie ogólnie zawiódł SA(najgorzej jak do tej pory wydane pieniądze) po modzie którego katowałem dosyć mocno i ostatnio też epochu. A co do Warz to prawdę mówiąc w to grało mi się zdecydowanie lepiej niż w SA....

Komentarz: Piratos
2015-04-03
01:05

kubas246 Pretorianin

@Piratos
1. OK, w najlepszym wypadku jesteś słabym trollem.
2. Yup, fanboy, bo fanboy to osoba, która wysmarowała b. długiego posta o tym co odwalają twórcy (i jak jej się to nie podoba) oraz o tym jak spierniczyli teraz grę w najnowszej aktualizacji. Potrafię skrytykować twórców za to co odwalają (i jeśli coś jest robione ok to też to widzę), ale dobija mnie głupie gadanie jakiś gamoni: "eee, bo dayz robio juz 2 lata! a ja chcem teraz, zawiodlem sie, bo myslalem ze w rok zrobia gre od podstaw" co tam, że CoD robią 3 lata! DayZ maja zrobić w rok, maks. 2 lata bo jakiś chłop co programowanie to widział chyba tylko w filmach akcji jako losowe napierniczanie po klawiaturze powiedział, że chce w rok.
3. WarZ było ok jak chciało się casualową do bólu rozgrywkę, gdzie zombie były jeszcze mniejszym zagrożeniem niż w DayZ, twórcy od początku lecieli w ciula, kłamali, oszukiwali, zrobili grę-skok na kasę, wpakowali item shop do gry B2P, robili tak genialne anticheaty, że banowali niewinnych (i nie dawali unbana). Ahhhh... no i oczywiście czyste PvP, gra opierająca się tylko i wyłącznie o PvP bez cienia nadziei na coś więcej.
4. Idź się chłopie dowiedz co i jak, potem pisz pierdoły. Wiedząc cokolwiek o tym co piszesz będziesz lepiej trollował.
EOT z mojej strony

Komentarz: kubas246
2015-04-03
02:51

Draugnimir Generał

Draugnimir

torrer - Gwoli sprostowania: twórcy już myślą o DirectX 12, zapomniałem wspomnieć o tym w newsie

Komentarz: Draugnimir
2015-04-03
12:29

WerewolfT12 Junior

DayZ "Wieczna Alfa" Standalone? :D

Komentarz: WerewolfT12
2015-07-11
13:47

Dwarger Legionista

Dwarger

@WerewolfT12
Rok 2039... A DayZ wciąż tkwi w Alphie :P

Komentarz: Dwarger

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl