DayZ – pojazdy, choroby, DirectX 11 i inne plany na II kwartał 2015
Studio Bohemia Interactive opublikowało raport kwartalny, omawiający ostatnie postępy w rozwoju gry DayZ oraz plany na najbliższą przyszłość. Omówiono kwestie takie jak pojazdy, „centralna ekonomia dystrybucji łupów”, sztuczna inteligencja zombie i zwierząt, choroby, wsparcie dla DirectX 11 oraz zabezpieczenia przeciwko oszustwom.
- Producent: Bohemia Interactive
- Gatunek: survival sandbox FPP/TPP w świecie po apokalipsie zombie
- Platformy sprzętowe: PC, PS4 i inne, nieznane jeszcze konsole
- Termin premiery: 2016? (beta pod koniec 2015)
DayZ rozwija się niezbyt spiesznie, ale przynajmniej robi to systematycznie. Studio Bohemia Interactive opublikowało niedawno raport kwartalny, w którym omówiono dokonania dewelopera w pierwszych trzech miesiącach 2015 roku, a także przedstawiono plany na kwiecień, maj i czerwiec względem survivalowego sandboksa powstającego do niedawna pod kierownictwem Deana „Rocketa” Halla. Wygląda na to, że gra jest rozbudowywana zgodnie z długofalowym planem nakreślonym pod koniec listopada ubiegłego roku, zatem istnieje prawdopodobieństwo, iż faktycznie doczekamy się wersji beta w czwartym kwartale 2015 roku i nie będzie więcej przesunięć, tak jak obiecano. Niemniej, do czwartego kwartału jeszcze daleka droga i wiele może się w tym czasie wydarzyć...
Tymczasem zamiast snuć ponure wizje, przyjrzyjmy się ostatnim osiągnięciom ekipy z Bohemia Interactive w temacie DayZ:
- Pojazdy: Na razie w grze znajduje się jeden pojazd – stara ciężarówka Praga V3S – który funkcjonuje jako swego rodzaju eksperyment, ale w nadchodzącym kwartale powinniśmy doczekać się sporych usprawnień w tej materii. Ma być więcej wozów, przedmioty z nimi związane (np. akumulatory), a także poprawiony model jazdy i fizyki, skręcający nieco bardziej w stronę symulacji (uświadczymy np. ręczną skrzynię biegów).
- Ekonomia łupów: Twórcy wezmą pod lupę ilość i rodzaj łupów pojawiających się w poszczególnych sektorach świata gry, co ma zagwarantować lepiej zorganizowaną progresję postaci graczy wraz z ich migrowaniem z wybrzeża w głąb Czarnorusi. Jednocześnie zmiany mają skłonić użytkowników do częstszego zaopatrywania się w żywność dzięki uprawie roślin, gotowaniu i łowiectwu.
- Nowy renderer: Do końca maja opracowany zostanie nowy moduł renderujący silnika Enfusion (na który DayZ zaczęto przenosić ponad pół roku temu). Oznacza to przede wszystkim koniec wsparcia dla bibliotek DirectX 9 (i Windowsa XP), zastąpionych przez DirectX 11. Pozwoli to jednocześnie na usprawnienia graficzne w zakresie efektów takich jak ogień, flary, krwawienie etc. oraz implementację wolumetrycznej mgły.
- Sztuczna inteligencja: Twórcy rozpoczęli proces gruntownego przerabiania SI zainfekowanych i zwierząt. Celem zmian jest uwypuklenie roli skradania się – gracze mają zdołać wymknąć się pogoni zombiaków dzięki własnemu sprytowi zamiast odgryzania się ołowiem i/lub ciosami maczetą, a także być w stanie podejść niepostrzeżenie zwierzynę łowną.
- Choroby: Począwszy od eskperymentalnej implementacji cholery pod koniec pierwszego kwartału, deweloper wzbogaci świat Czarnorusi o wiele dolegliwości, którymi nierozważni (lub po prostu pechowi) gracze będą mogli się zarazić – oprócz wspomnianej cholery uświadczymy m.in. infekcje grypy i dur brzuszny. System leczenia chorób zostanie zintegrowany z obecnymi już w grze mechanizmami zdrowia i medycyny.
- Gotowanie i uprawa roślin: W tym przypadku większość usprawnień została wprowadzona w minionym kwartale. Dodatkowo poprawki w gotowaniu umożliwiły symulację nagrzewania wszelkich przedmiotów, wliczając w to efekty takie jak np. pękanie puszek z farbą w sprayu. Dodatkowo rozwijanie „centralnej ekonomii” ma sprawić, że obiekty w rodzaju piecyków postawionych przez graczy będą pozostawały w świecie gry na stałe.
- Zabezpieczenia przeciwko oszustwom: Twórcy korzystają z technologii BattlEye i nieustannie ją rozwijają, starając się przeciwdziałać wszelkim formom „cheatowania”. Twórcy pochwalili się, że od początku lutego za oszustwa z gry wyleciało ponad 4000 nieuczciwych graczy.

Gracze
Steam
OpenCritic
- patche i aktualizacje
- Bohemia Interactive Studio
- kulisy produkcji (gry)
- PC
Komentarze czytelników
Piratos Konsul

@kubas246
Z fanboyem nie będę dyskutował ja wiem swoje i mnie ogólnie zawiódł SA(najgorzej jak do tej pory wydane pieniądze) po modzie którego katowałem dosyć mocno i ostatnio też epochu. A co do Warz to prawdę mówiąc w to grało mi się zdecydowanie lepiej niż w SA....
kubas246 Pretorianin
@Piratos
1. OK, w najlepszym wypadku jesteś słabym trollem.
2. Yup, fanboy, bo fanboy to osoba, która wysmarowała b. długiego posta o tym co odwalają twórcy (i jak jej się to nie podoba) oraz o tym jak spierniczyli teraz grę w najnowszej aktualizacji. Potrafię skrytykować twórców za to co odwalają (i jeśli coś jest robione ok to też to widzę), ale dobija mnie głupie gadanie jakiś gamoni: "eee, bo dayz robio juz 2 lata! a ja chcem teraz, zawiodlem sie, bo myslalem ze w rok zrobia gre od podstaw" co tam, że CoD robią 3 lata! DayZ maja zrobić w rok, maks. 2 lata bo jakiś chłop co programowanie to widział chyba tylko w filmach akcji jako losowe napierniczanie po klawiaturze powiedział, że chce w rok.
3. WarZ było ok jak chciało się casualową do bólu rozgrywkę, gdzie zombie były jeszcze mniejszym zagrożeniem niż w DayZ, twórcy od początku lecieli w ciula, kłamali, oszukiwali, zrobili grę-skok na kasę, wpakowali item shop do gry B2P, robili tak genialne anticheaty, że banowali niewinnych (i nie dawali unbana). Ahhhh... no i oczywiście czyste PvP, gra opierająca się tylko i wyłącznie o PvP bez cienia nadziei na coś więcej.
4. Idź się chłopie dowiedz co i jak, potem pisz pierdoły. Wiedząc cokolwiek o tym co piszesz będziesz lepiej trollował.
EOT z mojej strony
Draugnimir Generał

torrer - Gwoli sprostowania: twórcy już myślą o DirectX 12, zapomniałem wspomnieć o tym w newsie
Dwarger Legionista

@WerewolfT12
Rok 2039... A DayZ wciąż tkwi w Alphie :P