PC-towa wersja gry MMORPG TERA niebawem zakończy żywot, a serwery zostaną wyłączone. Wygląda na to, że World of Warcraft zatańczy na grobie jeszcze jednego rywala.
Michał Zegar
Studio Bluehole i wydawca gier Gameforge AG właśnie poinformowali, że serwery PC-towej wersji gry TERA zostaną wyłączone 30 czerwca o godzinie 10:00 czasu polskiego. Deweloper podjął taką decyzję, gdyż uważa, że nie jest już w stanie zapewnić nowej satysfakcjonującej treści graczom, którzy „na takową zasługują”. Zamiast tego skupi się na rozwoju innych projektów.
Choć w komunikacie nie wspomniano o wyłączeniu serwerów konsolowych portów TER-y, te też może w niedalekiej przyszłości spotkać podobny los. Warto jednak wspomnieć, że gra na tych platformach pod wieloma względami różni się od swojego PC-towego odpowiednika.
Choć Gameforge wyraziło chęć dalszego wspierania TER-y, bez dewelopera na pokładzie niestety nie będzie to możliwe.
Również 31 maja wyłączona zostanie możliwość zakupu waluty premium do TER-y o nazwie Tera Thalers (ang. Talary Tera), aczkolwiek po tym dniu wciąż będzie można je wydawać w growym sklepiku, aż do wyłączenia serwerów.
TERA miała swoją światową premierę na PC-tach 1 maja 2012 roku. Od tamtego czasu zagrało w nią ponad 20 milionów użytkowników (dane z oficjalnej strony gry). Rok po debiucie tytuł przeszedł z modelu abonamentowego na system free-to-play. Kolejne pięć lat minęło, nim ukazały się porty na PS4 i Xboxa One.
Gra w dniu premiery otrzymała przychylne recenzje krytyków. Ich uśredniony wynik w serwisie Metacritic wynosi 77/100 (dla wersji PC). Nasz autor przyznał produkcji notę 8.5/10, a redakcja odznakę „Rekomendacja GRYOnline.pl”. Tytuł zgarnął także cztery statuetki podczas ceremonii rozdania nagród 2011 Korea Game Awards.
Po swojej premierze na Steamie w 2015 roku TERA potrzebowała zaledwie miesiąca, by stać się najchętniej wybieraną grą MMORPG na platformie firmy Valve. Tak wyglądały czasy świetności tego tytułu, w których był on w zasadzie godnym rywalem króla gatunku – World of Warcraft.
TERA starała się dotrzymać tempa WoW-owi, a niejednokrotnie wiele wskazywało, że nawet zagrozi jego pozycji lidera. Niestety, ta epoka minęła, a liczba graczy na PC-tach drastycznie spadła. Nic więc dziwnego, iż twórcy zdecydowali się na wyłączenie serwerów.
Bluehole wydało w 2021 roku nowe MMORPG o tytule Elyon. Cztery lata wcześniej pomagało przy produkcji hitowego PlayerUnknown's Battlegrounds, a w 2018 roku znalazło się pod skrzydłami holdingu KRAFTON.
GRYOnline
Gracze
Steam
16