Karty graficzne pozwalają na granie w wyższej rozdzielczości, niż pozwala na to nam monitor. Jeden z graczy chciał wiedzieć, czy ma to sens i gry będą lepiej wyglądały. Społeczność rozwiała jego wątpliwości.
Posiadając kartę graficzną GeForce lub Radeon możemy skorzystać z technologii supersamplingu DSR lub VSR. Obie pozwalają na uruchomienie gier w znacznie wyższej rozdzielczości, niż teoretycznie pozwala na to monitor. Na ekranie Full HD nie zobaczymy jednak obrazu w 4K i jeden z internautów zastanawiał się, czy technologia ma jakiekolwiek zastosowanie.
Na subreddicie r/buildapc użytkownik Mindless_Recording81 napisał, że zwrócił uwagę, iż dzięki DSR-owi może ustawić rozdzielczość 4K swojego monitora, mimo że jego urządzenie posiada matrycę Full HD. Nie był jednak pewny, czy jakość obrazu o tak wysokiej rozdzielczości jest możliwa do zachowania na ekranie obsługującym niższą. Zwłaszcza, że zauważył, iż w nie każdej grze różnica w jakości obrazu jest widoczna.
W odpowiedzi społeczność graczy prawdopodobnie rozwiała wszelkie jego wątpliwości. Mając monitor Full HD wciąż będziemy patrzyli na obraz o tej rozdzielczości. Efekt supersamplingu od DSR i VSR nie zawsze będzie wykorzystany, ponieważ zależy to między innymi od tego, jaka technologia renderowania została wykorzystana produkcji gry.
{ramkaniebieska}
Różnicę przy wyświetlaniu obrazu w 4K na monitorze Full HD możemy zobaczyć nie tylko w grach. Przekonałem się o tym oglądając materiały na YouTube. Film w rozdzielczości 4K będzie wyraźniejszy i ostrzejszy od swojego odpowiednika w niskiej rozdzielczości. Dlatego przynajmniej oglądając nagrania warto ustawić sobie jak najwyższą rozdzielczość.
{/ramkaniebnieska}
Wpływ na wygląd ma także stylistyka tytułu. Im bardziej jest realistyczna, tym łatwiej zauważymy różnice pomiędzy graniem w natywnym Full HD, a zeskalowanym 4K. Przy produkcjach ze stylizowaną grafiką jest to znacznie trudniejsze do dostrzeżenia. Jedną z najlepszych gier do skorzystania z supersamplingu jest Baldur’s Gate 3, którego oprawa zyskuje w 4K uruchomionym przy pomocy DSR-a lub VSR-a.
Warto samemu przetestować i sprawdzić samodzielnie możliwości technologii DSR i VSR. Różnią się one od DLSS-a lub FSR-a, które są technologiami upscalingu. Supersampling jest znacznie rzadziej wykorzystywany, bo wpływa negatywnie na wydajność, dlatego także Sony celuje w upscaling tworząc PSSR.
Więcej:Cloudflare działa, a jeden z prezesów wyjaśnia, że to nie był atak tylko błąd wewnątrz firmy

Autor: Zbigniew Woźnicki
Przygodę z publicystyką i pisaniem zaczął w serwisie Allegro, gdzie publikował newsy związane z grami, technologią oraz mediami społecznościowymi. Wkrótce zawitał na GRYOnline.pl i Filmomaniaka, pisząc o nowościach związanych z branżą filmową. Mimo związku z serialami, jego serce należy do gier wszelakiego typu. Żaden gatunek mu nie straszny, a przygoda z Tibią nauczyła go, że niebo i muzyka w grach są całkowicie zbędne. Przed laty dzielił się swoimi doświadczeniami, moderując forum mmorpg.org.pl. Uwielbia ponarzekać, ale oczywiście konstruktywnie i z umiarem. Na forum pisze pod ksywką Canaton.