PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR) będzie działać we wszystkich grach na PS5 Pro
Sony ujawniło szczegóły dotyczące nowej konsoli – PS5 Pro. Wśród najważniejszych nowości znajduje się technologia PSSR, która ma poprawić jakość obrazu we wszystkich grach, oraz szereg usprawnień graficznych, takich jak lepsza wydajność, ray tracing i nowe tryby graficzne.

Spis treści:
Na wczorajszej prezentacji PS5 Pro, poznaliśmy liczne szczegóły, w tym nowe rozwiązania technologiczne które obecne będą w odświeżonej wersji konsoli. Wśród nich znajduje się technologia skalowania obrazu PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR), która ma działać na wszystkich grach wspierających PS5 Pro, zapewniając ulepszoną jakość obrazu nawet w starszych tytułach.
Czym jest PSSR?
PSSR to zaawansowana technika skalowania obrazu oparta na sztucznej inteligencji, która ma na celu poprawę jakości grafiki w grach na PS5 Pro. Dzięki temu, nawet starsze tytuły (bez patcha dla PS5 Pro) będą mogły być wyświetlane w wyższej rozdzielczości, z większą ilością detali i płynniejszą animacją.
Chociaż Sony nie udostępniło jeszcze bezpośrednich materiałów wideo demonstrujących działanie PSSR, dziennikarz CNET, Scott Stein, miał okazję przetestować tę technologię na kilku grach, w tym Final Fantasy 7 Rebirth, które znane jest z oferowania niezbyt wyraźnego obrazu na aktualnym sprzęcie. Stein zauważył znaczącą poprawę jakości grafiki w porównaniu do wersji jRPG-a ze standardowego PS5, opisując różnicę jako „niczym założenie nowych okularów”.
Final Fantasy 7 Rebirth szczególnie wyróżniało się w porównaniu z bardziej rozmytą grafiką na obecnej wersji PS5. Wszystko było ostrzejsze, a mimo to płynne przy 60 klatkach na sekundę. Czułem się, jakbym założył nowe okulary – mówi Scott Stein.
Już widziałem produkcje z trzema różnymi trybami pracy na PS5 Pro. Z biegiem czasu, szczególnie w przypadku gier, które będą wydane po premierze sprzętu, będziemy coraz częściej obserwować bardziej wyrafinowane podejście, w którym poprzez różnorodne strategie nacisk będzie położony mniej na rozdzielczość, a znacznie bardziej na wyższą jakość obrazu– dodaje dziennikarz.
Czy PSSR wymaga aktualizacji gier?
Choć PSSR ma działać na wszystkich grach PS5 Pro, niektóre tytuły będą wymagały aktualizacji od deweloperów, aby w pełni wykorzystać możliwości tej technologii. Sony zapowiedziało, że około 40-50 gier otrzyma takie aktualizacje już 7 listopada, czyli w dniu premiery konsoli.
Technologia ta ma być również obsługiwana przez gogle PSVR2 w przyszłości.
Co jeszcze oferuje PS5 Pro?
Oprócz PSSR, PS5 Pro wprowadzi szereg innych ulepszeń graficznych, takich jak:
- Lepsza wydajność: Szybszy procesor graficzny i pamięć RAM pozwolą na osiągnięcie płynniejszej rozgrywki w 4K i 60 klatkach na sekundę, a podobno nawet 120 fps w niektórych tytułach.
- Więcej ray tracingu: Zaawansowane możliwości ray tracingu mają sprawić, że oświetlenie, cienie i odbicia będą wyglądać bardziej realistycznie.
- Nowe tryby graficzne: Deweloperzy będą mogli tworzyć różne tryby graficzne, pozwalając graczom wybrać pomiędzy wyższą rozdzielczością, lepszą płynnością, a nawet rozgrywką w 8K w niektórych tytułach.
- Ulepszenia dla starszych gier: Technologia PS5 Pro Game Boost ma zapewnić poprawę wydajności w ponad 8500 grach na PS4, które są kompatybilne z PS5.
Konsola nie dla wszystkich?
PS5 Pro to bez wątpienia solidna konsola, która zaoferuje znaczący skok jakościowy w porównaniu do standardowego PS5. Fani którym najbardziej zależy na najlepszej możliwej grafice i wydajności, najpewniej będą skłonni zapłacić 800 euro (w Polsce około 3500-4000 złotych z VAT). Co więcej, konsola w podstawowej wersji będzie pozbawiona napędu Blu-ray, co dodatkowo podnosi koszty dla tych, którzy preferują fizyczne nośniki.
To właśnie decyzja Sony o usunięciu napędu spotkała się z ostrą krytyką wielu graczy, którzy uważają, że jest to krok wstecz, zwłaszcza w kontekście wysokiej ceny konsoli. Mimo obietnicy lepszej wydajności i jakości grafiki, wielu potencjalnych nabywców wyraża swoje rozczarowanie i frustrację.
Można zatem bezpiecznie założyć, że PS5 Pro będzie propozycją sprzętową skierowaną do wąskiej grupy odbiorców, gotowych zapłacić wysoką cenę za ulepszoną wydajność i preferujących zakup gier w formie cyfrowej.
Więcej:AMD woli pracować z Sony niż z Microsoftem, bo Mark Cerny ma wizję i aktywnie działa przy PS6