Ankieta sprzętowa Steam za czerwiec - AMD kontynuuje tendencję spadkową
Na oficjalnej stronie platformy Steam pojawiły się wyniki ankiety sprzętowej, przeprowadzonej wśród jej użytkowników, za czerwiec. Według tych danych, firma AMD znów nieco straciła, zarówno jeśli chodzi o procesory, jak i karty graficzne.
AMD znów nieco traci
Firma Valve opublikowała wyniki kolejnej ankiety sprzętowej przeprowadzonej w czerwcu wśród jej użytkowników. Zgodnie z przedstawionymi danymi, przez ostatnie 30 dni utrzymane zostały pewne tendencje, przynajmniej jeśli chodzi o procesory i karty grafiki. Firma AMD znów nieco straciła na obu tych polach. Nie są to powalające liczby, lecz trend spadkowy jest widoczny już od ponad roku. W ubiegłym miesiącu z procesorów „czerwonych” korzystało 19% ankietowanych. W czerwcu wzrósł za to procent osób mających w swoich komputerach jednostki firmy Intel – jest ich już 81%. Wśród przebadanych największą popularnością cieszą się procesory czterordzeniowe, z których korzysta 52,06% respondentów. To więcej aż o 3,27% niż w poprzednim zestawieniu.

Przyjrzyjmy się teraz danym dotyczącym kart grafiki. W czerwcu spadła liczba użytkowników Radeonów. W ubiegłym miesiącu stanowili oni 20,5% ankietowanych, czyli mniej o 1% niż w maju. Zyskała za to Nvidia. Posiadanie kart „zielonych” zadeklarowało 63,6% uczestników ankiety. To więcej o 1,2% w porównaniu z wcześniejszym zestawieniem. Największą popularnością cieszą się urządzenia obsługujące DirectX 12 (76,84% komputerów użytkowników Steam ma takowe zainstalowane), wśród nich prym wiedzie GeForce GTX 1060, którego wybrało 6,29% ankietowanych (więcej o 1,10% niż w maju).
Windows 10 stabilizuje pozycję na rynku
Przy okazji omówienia poprzedniej ankiety sprzętowej zauważyliśmy, że w maju Windows 7 zdobył nieco użytkowników, stracił za to Windows 10. W czerwcu jednak najnowszy system operacyjny firmy Microsoft ustabilizował nieco swoją pozycję. Obecnie korzysta z niego ponad połowa ankietowanych – konkretnie 51,23% (50,33% z wersji 64-bit i 0,90% z 32-bit). Windows 7 64-bit natomiast jest zainstalowany na 32,05% komputerów.

Na rynku VR bez zmian
Mikroskopijną niszę nadal stanowią urządzenia VR. Według czerwcowej ankiety sprzętowej Steam, korzysta z nich tylko 0,38% przebadanych użytkowników. Wśród nich największą popularnością cieszy się HTC Vive, którego posiadanie zadeklarowało 0,23% ankietowanych. Natomiast 0,15% korzysta z różnych wersji Oculus Rifta. Statystyki te praktycznie nie zmieniły się od poprzedniego zestawienia.

Chińczycy w natarciu
Na koniec warto jeszcze przyjrzeć się kliku pomniejszym danym. Według czerwcowej ankiety, najpopularniejszą rozdzielczością wśród użytkowników Steama jest 1920 x 1080. Umocniła się ona na pozycji lidera – zgodnie z najnowszymi danymi korzysta z niej 48,77% osób, czyli więcej o 1,16% w porównaniu z majem. Nieco, bo 0,03%, zyskało również 4K (3840 x 2160). Jej użytkownicy nadal stanowią jednak zaledwie 0,86% wszystkich ankietowanych.

Jeśli chodzi o języki, na platformie Steam najpopularniejszym jest oczywiście angielski. Posługuje się nim 40,13% użytkowników. Co jednak ciekawe, to mniej o 3,82% w porównaniu z poprzednim zestawieniem. Najwięcej, bo aż 4,86%, zyskało za to uproszczone pismo chińskie. Według czerwcowej ankiety, korzysta z niego 16,95% osób na Steam, co daje drugie miejsce na platformie. O jedno oczko spadł polski. Nasz język zajmuje obecnie dziewiątą pozycję i posługuje się nim 2,03% ankietowanych.
Więcej:Steam w 5 lat podwoił bazę użytkowników. Najnowszy rekord to ponad 41 milionów graczy jednocześnie
Komentarze czytelników
zanonimizowany828620 Pretorianin
Rozdzielczość powyżej 1920x1080? A komu to potrzebne? A dlaczego?
zanonimizowany1164035 Pretorianin
@kaszanka9 Po raz pierwszy muszę się z tobą zgodzić...
zanonimizowany1224758 Pretorianin
1080p jeszcze długo będzie standardem. Do stabilnego 60fps w 4K@Ultra trzeba duetu GTXów 1080Ti i procesora klasy i7 lub większej. W dodatku sam monitor to 2000zł+ czyli koszt (dawny koszt xD) 1070'ki.
A sam GTX1080 aby osiągnąć 60 klatek w 4K musi zejść do detali Średnich lub mniejszych. Także ch*j a nie "era of four k" panowie z Microsoftu.
kaszanka9 Legend

Bo 4k to jest marketingowa ściema, to już lepiej pchać się w HDR i 100+ hz nawet w 1080p. (co akurat xbox x wspiera)
Nawet nie do grania, w tv nawet porządnego 1080p nie ma, a oni walą 4k, który jest tylko na krążkach UHD i netflixie.
Z seriali to tylko praktycznie netflix robi 4k.
zanonimizowany1058903 Generał
Na razie 4k co coś praktycznie nieosiągalnego dla przeciętnego gracza, na konsolach nawet tych podrasowanych wersjach nie ma natywnego 4k tylko skalowanie więc twierdzenie że to 4k to zwyczajne kłamstwo a na PC nawet GTX 1080 nie jest w stanie zapewnić 60 klatek na wysokich detalach w 4k.