8 GB VRAM może być dużym problemem w przyszłości; już teraz gry na tym cierpią
W sieci pojawiły się testy RX-ów 7600 i 7600 XT, które różnią się tylko pojemnością VRAM-u. Jak się okazało, zbyt mała ilość pamięci może powodować olbrzymie spadki wydajności.

W ciągu kilku ostatnich miesięcy w sieci pojawiło się wiele dyskusji na temat optymalnej ilości pamięci jaką powinny posiadać karty graficzne. Wcześniej nie była to tak istotna kwestia, gdyż gry uruchamiane w 1080p, nie wymagały jej dużej ilości. Większość tytułów można było ogrywać nawet na układach z małą ilością VRAM-u. To jednak się zmieniło. Najnowsze produkcje wymagają coraz więcej pamięci, a gdy jej brakuje to może doprowadzić do znacznych spadków wydajności. W niektórych przypadkach gry mogą się w ogóle nie uruchomić. Potwierdziły to testy przeprowadzone przez portal PC Games Hardware na RX-ach 7600 i 7600 XT. Wynika z nich, że w niektórych tytułach wydajność może spadać nawet 77 procent.
Testowane RX-y
Zgodnie z dostępnymi informacjami, wymienione karty zostały wybrane do testu przez ich specyfikację. RX 7600 i 7600 XT, różnią się jedynie pojemnością VRAM-u. Pozostałe parametry są prawie identyczne. Pierwsza z wymienionych kart została wyposażona w 8 GB pamięci, druga zaś w 16 GB.
Porównanie wydajności
Jak możemy odczytać z powyższej tabeli, wydajność obu układów różni się w mocno w zależności od ogrywanego tytułu. W przypadku gier nie wymagających dużej ilości VRAM-u takich jak Space Marine 2, Assassin's Creed: Mirage czy Baldur's Gate 3 wyniki są bardzo podobne. Jeśli jednak zapotrzebowanie na pamięć jest wyższe, to wydajność może spaść o ponad 50%. Tytułami, które najlepiej to pokazują są S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Indiana Jones and the Great Circle czy Horizon: Forbidden West. Warto też zauważyć, że niektóre produkcje same wykrywały, gdy zaczynało brakować pamięci i automatycznie obniżały jakość grafiki.
Skąd takie różnice?
Omawiane testy jasno wskazują, że 8 GB pamięci VRAM w kartach graficznych powoli staje się niewystarczające. Oczywiście nie oznacza to, że gracze powinni już teraz wymieniać posiadane układy. Jednak sugeruje, że do grania w nadchodzące produkcje przy wysokich ustawieniach, konieczne będzie zainwestowanie w układ posiadający znacznie więcej VRAM-u. Czynników, które wpłynęły na zwiększone zapotrzebowanie na pamięć jest kilka. Jednym z najważniejszych jest fakt, że gracze coraz chętniej decydują się ogrywać tytuły w wyższych rozdzielczościach. Potwierdzają to wyniki sprzętowej ankiety Steam. Dodatkowo, nowe karty oferują funkcje i technologie, które wcześniej nie były dostępne. Do najważniejszych można zaliczyć Ray Tracing, skalowanie obrazu czy generatory klatek.
Ilość pamięci w nadchodzących kartach graficznych
Na szczęście producenci sprzętu zauważyli omawiany problem. Prawie wszystkie zapowiedziane do tej pory układy mają posiadać więcej niż 8 GB VRAM-u. Intel w przypadku Arc B580 i B570 zdecydował się na odpowiednio 12 GB i 10 GB pamięci. AMD potwierdziło, że nadchodzący RX 9070 będzie mógł korzystać z 16 GB. A Nvidia zaprezentowała potwora wyposażonego w 32 GB VRAM-u. Jedynym wyjątkiem jest mobilny RTX 5070, który otrzymał tylko 8 GB pamięci. Niestety nie jest to dobra informacja, gdy może wskazywać na to, że nadchodzące budżetowe RTX-y otrzymają tyle samo pamięci co ich poprzednicy.
Komentarze czytelników
Wroobelek Junior
Artykuł o wartości znikomej. Nie znalazłem w nim tak oczywistej informacji, jak rozdzielczość w której przeprowadzane były testy.