Diuna z 1984 roku ma dziś status kultowej pomimo tego, że sam David Lynch nie jest z niej dumny. Właśnie odnaleziono scenariusz innej, niezrealizowanej adaptacji dzieła Franka Herberta, za którą miał odpowiadać Ridley Scott.
Diuna Denisa Villeneuve’a odniosła ogromny sukces. Widowiska, których gwiazdą jest Timothee Chalamet, zarobiły krocie i zebrały świetne recenzje od krytyków. Na podobne przyjęcie nie mogła liczyć inna adaptacja dzieła Franka Herberta – produkcja Davida Lyncha z 1984 roku. Choć dziś ten film wielu kinomanów uznaje za kultowy, to jednak sam reżyser nie ma na jego temat najlepszego zdania. Niesławne widowisko sci-fi właśnie obchodzi 40. rocznicę premiery.
Co ciekawe, jak donosi portal IGN, właśnie teraz odnaleziono zagubiony scenariusz jeszcze innej adaptacji Diuny – projektu, nad którym pracował Ridley Scott, i który nigdy nie doczekał się realizacji.
Jak się okazuje, zanim David Lynch podjął się przeniesienia na ekran słynnej powieści sci-fi Franka Herberta, podobne ambicje miał Ridley Scott. Reżyser Gladiatora przez około siedem miesięcy rozwijał projekt dla producenta Dino De Laurentiisa ze scenarzystą Rudym Wurlitzerem, po czym zrezygnował z tego przedsięwzięcia. To właśnie ich 133-stronicowe dzieło odnaleziono w archiwach Wheaton College.
Adaptacja Diuny była jednym z najtrudniejszych zadań, jakich kiedykolwiek się podjąłem. Więcej czasu zajęło wymyślenie dobrego zarysu fabuły niż napisanie samego scenariusza. Wierzę, że udało nam się uchwycić ducha książki – powiedział Wurlitzer dla Prevue Magazine w 1984 roku.
Na temat niezrealizowanego scenariusza Diuny w 2021 roku wypowiedział się też Ridley Scott. Reżyser Blade Runnera był zadowolony z tego, co udało się mu się wraz z Wurlitzerem napisać.
Napisaliśmy scenariusz, był naprawdę świetny – powiedział w rozmowie z TotalFilm.
Dlaczego więc Diuna Ridleya Scotta nigdy nie doczekała się realizacji? Powodów jest kilka. Ridley Scott nie był ponoć chętny, by kręcić widowisko w Meksyku – a tam zdjęcia planował De Laurentiis, bardziej obiecujący wydawał się też reżyserowi projekt Blade Runner. Prawdopodobnie kluczowa dla niepowstania tej adaptacji była jednak opinia Universal Pictures. Scenariusz Wurlitzera nie spotkał się w wytwórni z jednogłośnie pozytywnym przyjęciem.
Diunę z 1984 roku można wypożyczyć na Rakuten, a widowiska Denisa Villeneuve’a znajdziemy na Max.
Część odnośników na tej stronie to linki afiliacyjne. Klikając w nie zostaniesz przeniesiony do serwisu partnera, a my możemy otrzymać prowizję od dokonanych przez Ciebie zakupów. Nie ponosisz żadnych dodatkowych kosztów, a jednocześnie wspierasz pracę naszej redakcji. Dziękujemy!
Film:Diuna(Dune)
premiera: 2021premiera PL: 2021akcjaprzygodowysci-fidramat
Diuna to widowisko science fiction reżyserii Denisa Villeneuve na podstawie powieści Franka Herberta. Opowiada o wojnie na pustynnej planecie Arrakis, jedynym źródle melanżu, tajemniczej substancji o nadnaturalnych właściwościach. Diuna to wydany w 2021 roku film science fiction. Tytuł adaptuje pierwszą połowę powieści Franka Herberta o tym samym tytule. Akcja filmu ma miejsce w odległej przyszłości. Niemalże wszystkie znane planety wszechświata znajdują się pod kontrolą galaktycznego imperium. Jedną z tych planet jest Arrakis, zwana także Diuną – jedyne źródło melanżu, silnie uzależniającego narkotyku przedłużającego życie i dającego zdolności przewidywania przyszłości. Kontrola nad Arrakis napędza konflikt między dwoma szlacheckimi klanami, Atreidesami i Harkonnenami. W filmie wystąpili m.in. Timothée Chalamet (Paul Atreides), Rebecca Ferguson (Lady Jessica), Oscar Isaac (Leto Atreides), Josh Brolin (Gurney Halleck) i Stellan Skarsgĺrd (Vladimir Harkonnen).
Film:Diuna(Dune)
premiera: 1984akcjasci-fiprzygodowy
Akcja filmu rozgrywa się w roku 10991. Najcenniejszym surowcem we wszechświecie nie są diamenty czy złoto, a melanż. Jest to przyprawa, którą można zdobyć tylko na jednej planecie – Arrakis, nazywanej też Diuną. Ekranizacja powieści Franka Herberta w reżyserii Davida Lyncha.
1

Autor: Pamela Jakiel
Redaktorka działu filmowego Gry-Online od kwietnia 2023 roku. Absolwentka filmoznawstwa i MISH Uniwersytetu Jagiellońskiego. Miłośniczka dzieł Romana Polańskiego, Terrence’a Malicka i Alfreda Hitchcocka. Woli gnozę od grozy, dramaty od komedii, Junga od Freuda. Tęskni za elegancją kina klasycznego i wciąż wraca do Bulwaru Zachodzącego Słońca. W muzeach tropi obrazy symbolistów, a świat przemierza gravelem. Uwielbia jamniki.