PS5 Pro może mieć podwójne GPU - karta graficzna o dużej mocy
Patent złożony przez firmę Sony wskazuje, że rozważane jest stworzenie PS5 Pro w wersji z dwoma GPU. Konsola miałaby zaoferować znaczący przyrost mocy obliczeniowej.

- W sieci pojawiły się informacje o patencie złożonym przez inżynierów Sony.
- Opisuje on działanie konsoli wyposażonej w dwie karty graficzne.
- Spekuluje się, że mowa o niezapowiedzianym PS5 Pro.
Sony może pracować nad PlayStation 5 Pro. W sieci odkryto jeden z patentów, który złożono w 2019 roku, a opublikowano pod koniec lipca tego roku. Złożony wniosek opisuje sprzęt wyposażony w dwa chipy graficzne oraz sposób działania takiego urządzenia.
Przez lata konsole mogły pochwalić się niezmiennymi w ciągu całej generacji podzespołami. To, co przez pierwsze lata było wielkim plusem, z biegiem czasu zaczęło ciążyć. Było to widoczne zwłaszcza w trakcie siódmej generacji konsol, gdy pod koniec ich żywota gry wyglądały i działały znacznie gorzej niż na PC.
Dlatego zapowiedzi mocniejszych wersji PS4 i Xboksa One, mimo że zostały przyjęte z pewną dawką nieufności, ostatecznie pokazały, że zapotrzebowanie na mocniejsze rewizje istnieje. Tym razem pierwsze plotki na temat PS5 Pro nie budzą już takiego poruszenia. Jeśli Sony faktycznie ma w planach przygotowanie mocniejszej wersji konsoli, to prace nad nią już trwają. Sugerować może to wniosek patentowy, który opublikowano kilka miesięcy temu. Parę dni temu odkryli go dociekliwi internauci..

Złożony przez inżynierów Sony Interactive Entertainment LLC wniosek opisuje design skalowalnej konsoli wyposażonej w dwie jednostki CPU (procesor) i GPU (karta graficzna). Co ciekawe, tytuł tego patentu mówi zarówno o konsoli wykorzystywanej lokalnie, jak i sprzęcie dedykowanym grze w chmurze. W jego treści znajduje się więcej informacji na temat podzespołów. Mocniejszy sprzęt zaoferuje większą moc obliczeniową i pojemniejszy dysk SSD na dane, a także więcej pamięci RAM (która może być wykorzystana także w słabszym modelu dedykowanym graniu w chmurze).
Ciężko jest na tej podstawie stwierdzić ze stuprocentową pewnością, że mowa o PlayStation 5 Pro. Jednak mając na uwadze datę złożenia patentu (30 stycznia 2019 roku), możemy być pewni, że nie dotyczy on porzuconego designu zwykłej wersji PS5. Gdy weźmiemy pod uwagę fakt, że PS4 Pro nie jest nieudanym eksperymentem Sony i sprzedaje się dobrze, nie powinniśmy wykluczać możliwości wypuszczenia PS5 Pro.
Zagadką pozostaje termin i ewentualna cena. Jeśli będziemy się sugerować PS4 Pro, to mocniejszy model PlayStation 5 zadebiutuje za 3 lata i powinien kosztować tyle, co standardowa wersja PS5 w dniu premiery, czyli 2299 złotych. Odpowiednio mocniejsza konsola, oferująca dwukrotnie (a może i trzykrotnie więcej) miejsca na dysku SSD to coś, co zainteresuje sporą grupę graczy. Co mógłby taki sprzęt zaoferować? Chociażby bezproblemowe działanie ray tracingu w rozdzielczości 4K i 60 klatkach na sekundę. Co teraz jest sporym wyzwaniem.
- plotki i przecieki (gry)
- konsole stacjonarne
- patenty i znaki towarowe
- dziewiąta generacja
- Sony Interactive Entertainment
- PS5 / PlayStation 5
- PlayStation
- konsole
- PS5
Komentarze czytelników
Meno1986 Senator

Czyli za 3 lata odsprzedać PS5 za pół ceny, dołożyć drugie tyle i PS5 PRO. W zasadzie nie ma co narzekać, wyjdzie w cenie 3 nowych gier.
Arymanik Legionista

Hmmm.....
Patent wygląda na dość ciekawy, inny niż wszystkie.
Napewno nie będzie to SLI, idą w technikę serwerów jeśli użyją dwóch procesorów, ale... W połączeniu z GPU.
Inaczej, wyobraźcie sobie dwie konsole pracujące razem na jednej płycie głównej, ale.... O podwójnej mocy.
Czyli nowa technologia AMD o której my możemy nie wiedzieć, będzie oddzielała procesy 50/50 dzięki nowej AI na chipsecie która zrobi to za programistów.
Czyli, tekstury będą się ładować przez jedno GPU i CPU, a elementy i modele przez drugie CPU i GPU i wszystko będzie tak rozdzielać moc obliczeniową inteligentnie tak jak tego będzie potrzebowała gra.
A nie jak działa prymitywne SLI.
Ogólnie mam na myśli jeden sprzęt tworzący elementy wybrane przez chipset, drugi sprzęt tworzący pozostałe elementy i na końcu chipset łączący wszystko w jedną całość i wysyłający sygnał obrazu.
Teoria z Sc-Fi ;D ale kto wie ;), jeśli Serwery podobnie pracują pod jednym chipsetem to czemu układy GPU nie mogą ? To jak z ludźmi, jeden tworzy dźwięk, drugi obraz, a trzeci przedstawia prezentacje, jest szybciej niż by to robił tylko jeden.
Najgorszym problemem będzie tutaj instrukcja chipsetu i polecenia, ale czuję że AMD idzie już w tym kierunku.
Karty Graficzne już są tak duże że obudowy są za małe (długość), technologia Apple z 5nm, zanim będą 3,2,1nm miną dziesiątki lat, albo i nie osiągną tego na przełomie wieków. Więc jak umieścić moc 50TF w jednej karcie ? Wielkości płyty głównej ? A co z laptopami ? Łatwiej upchnąć dwie na dwóch złączach PCI 4 niż jedną wielkości słonia.
Ale to tylko moje rozumowanie, może nie mieć logiki, czas pokaże....
Pablo_Minetto Centurion

Nie sądzę by wyszło PS5 PRO, jeśli już to szykują podwaliny pod PS6, a PRO wyjdzie tylko wtedy gdy XBOX wypuści mocniejszą wersję na co bym raczej nie liczył, bo już wydali XSS.
PS4 PRO powstało tylko przez hajp na tv 4k które Sony miało również w swojej ofercie, więc żeby zmaksymalizować zyski wypuścili mocniejszą konsolę i tyle. Teraz nie ma takiej potrzeby.
Nikomu się nie opłaca taka konsola. Dodatkowo wypuszczanie mocniejszych konsol to wydłużenie produkcji gier, a teraz już jedna gra potrafi powstawać przez całą generację.
Nie będzie wersji PRO w tej generacji.
zanonimizowany251643 Legend
To jest patent na katastrofę.
Parę już takich systemów w historii było i przeważnie kończyło się na tym, że nikt ich nie chciał obsługiwać ani wykorzystywać potencjału.
Te systemy mają być jak najprostsze w programowaniu, wtedy można liczyć na masowe użycie. Mam nadzieję, że ludzie w Sony nie oszaleli do tego stopnia żeby fundować nam wszystkim kolejnego Saturna albo gorszy koszmar od PS3
Wilk1999 Generał

Taką konsolę PS5 Pro zdecydowanie bym kupił i czuję, że warto będzie na taką konsolę poczekać.