futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Wiadomość sprzęt i soft 9 listopada 2020, 18:55

PlayStation 5 bez wsparcia kolejnych funkcji na premierę

Redakcja Digital Foundry miała okazję sprawdzić możliwości PlayStation 5. Z jej artykułu wynika, że jak na razie nowa konsola Sony nie wspiera rozdzielczości 8K oraz funkcji VRR i ALLM.

Firma Sony dokłada starań, by wykreować PlayStation 5 na urządzenie iście nowej generacji, tak w prezentacjach, jak i reklamach. Dlatego mogą dziwić doniesienia redakcji Digital Foundry, według której PS5 na razie nie obsługuje ani rozdzielczości 8K, ani technologii VRR oraz ALLM. Grupa starała się skorzystać z pierwszej z tych opcji na natywnym ekranie 8K, ale bez sukcesów. Podobne informacje przekazał kanał HDTVTest w serwisie YouTube.

VRR to technika zmiennej częstotliwości odświeżania, wykorzystywana w celu wyeliminowania tzw. rozrywanego ekranu. Problem polega na wyświetlaniu nie w pełni załadowanych obrazów, gdy urządzenie źródłowe (komputer lub konsola) nie potrafi wygenerować wystarczającej liczby klatek animacji (np. 60 przy odświeżaniu ekranu z częstotliwością 60 Hz). VRR pozwala na wyeliminowanie tego typu błędów poprzez dynamiczną zmianę częstotliwości, by dostosować ją do liczby fps.

Z kolei ALLM (dosł. tryb automatycznych niskich opóźnień) to jedna z nowych funkcji interfejsu HDMI 2.1. Dzięki niej telewizor samodzielnie wykryje uruchomienie gry i maksymalnie zmniejszy opóźnienia w odbiorze (zazwyczaj przez włączenie dedykowanego trybu). Obie technologie wymagają wsparcia zarówno przez telewizor, jak i urządzenie źródłowe.

Digital Foundry przyznaje, że brak wsparcia 8K nie ma większego znaczenia. Nawet granie w 4K nie jest jeszcze standardem i mało kto choćby myśli o zabawie w jeszcze wyższej rozdzielczości, zwłaszcza w kontekście ceny wspierających ją telewizorów. Dodajmy, że Xbox Series X/S również nie uwzględnia takiej opcji na premierę, co – jak dowiedział się serwis What Hi-Fi? – wynika z braku zawartości korzystającej z 8K. Jednakże tego samego nie można powiedzieć o VRR oraz ALLM – sprzęt Microsoftu pozwala już na korzystanie z obu tych funkcji (wliczając w to nawet Xboksa One X). Co więcej, według Digital Foundry PS5 nie uwzględnia też wsparcia natywnej rozdzielczości dla monitorów 1440p, z czym radzi sobie XSX/S. Zamiast tego konsola będzie najpierw skalować obraz z 4K do Full HD, a następnie do 1440p.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej