futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Wiadomość sprzęt i soft 16 maja 2018, 10:17

autor: Bartosz Świątek

Sony kończy produkcję kartridży do PlayStation Vita

Sony poinformowało o zakończeniu produkcji kartridży kompatybilnych z przenośną konsolą PlayStation Vita. Ewentualne nowe gry ukazujące się na tej platformie będą dostępne wyłącznie w wydaniach cyfrowych.

PlayStation Vita pojawiła się na rynku w 2012 roku. - Sony kończy produkcję kartridży do PlayStation Vita - wiadomość - 2018-05-17
PlayStation Vita pojawiła się na rynku w 2012 roku.

Firma Sony poinformowała dziś deweloperów, że kończy produkcję kartridży do swojej konsoli przenośnej – PlayStation Vita. Ostatnie z nich zjadą z taśm produkcyjnych w pierwszym kwartale 2019 r. (czyli wraz z końcem roku fiskalnego 2018). Oznacza to, że gry, które ukażą się na tej platformie w późniejszym terminie, będą dostępne jedynie w wersjach cyfrowych, za pośrednictwem PlayStation Store. Bądźmy jednak szczerzy – najprawdopodobniej nie będzie ich zbyt wiele. PlayStation Vita zmierza powoli ku końcowi swojego dość długiego, ale bardzo skomplikowanego życia.

Ostatnia (przynajmniej póki co) przenośna maszynka do grania od Sony ukazała się na rynku w 2012 roku. Platforma zaliczyła nie najgorszy debiut (szczególnie w Japonii) i początkowo zdawało się, że koncepcji „grania AAA w kieszeni” uda się podbić serca graczy (i udało się, tylko trochę później – wraz z premierą Nintendo Switch). Niestety, sprzedaż Vity nigdy nie nabrała rozpędu, co skłoniło Sony do rezygnacji ze wspierania swojej platformy. A szkoda, bo nieliczne tytuły ekskluzywne (np. Uncharted: Złota Otchłań, Killzone Najemnik), które pojawiły się na tej maszynce, pokazywały drzemiący w niej potencjał. Decyzja Sony uczyniła Vitę konsolą do indyków i gier jRPG (dzięki popularności w Kraju Kwitnącej Wiśni), zapewniając jej grono bardzo oddanych – ale koniec końców dość nielicznych – fanów. Ktoś w Japonii chyba zapomniał, że sprzęt do grania kupuje się dla gier (niemożliwe!).

Konsolce nie pomogły też z pewnością błędy popełnione w fazie projektowania, takie jak m.in. niezbyt udany i rzadko wykorzystywany tylny touchpad (dodatkowe dwa przyciski – triggery – sprawdziłyby się znacznie lepiej, co ponownie pokazuje przykład Switcha), a przede wszystkim brak wsparcia dla kart micro SD. Rozszerzenie wewnętrznej pamięci Vity wymaga kupowania specjalnych kart pamięci dedykowanych tej konsoli, które nawet teraz pozostają bardzo drogie – 64-gigowy wariant można kupić na Allegro za, bagatela, 580 zł (na Amazonie jest nieco taniej – ok. 325 zł + koszty wysyłki). Używaną Vitę dostaniecie za trzy stówki, co świetnie ilustruje skalę absurdu.

W 2018 roku na konsoli PlayStation Vita ukaże się jeszcze kilka „większych gier”, m.in. Persona 5: Dancing Star Night, Bloodstained: Ritual of the Night czy jRPG The Lost Child.

  1. Sony – strona oficjalna