CryEngine V – Crytek wypuścił następcę silnika CryEngine 3
Podczas GDC 2016 firma Crytek zaprezentowała (i od razu udostępniła) nowy silnik – CryEngine V. Od CryEngine 3 różni go głównie fakt, że jest udostępniany w modelu „Płać ile chcesz” (nawet za darmo), a także wsparcie dla DirectX 12 i urządzeń VR.

- Udostępniany w modelu „Płać ile chcesz” (nawet za darmo)
- Wsparcie dla DirectX 12 i sprzętu VR
- Lepsza optymalizacja, większa wydajność, piękniejsza grafika
- Integracja społeczności skupionej wokół silnika (CryEngine Marketplace, Indie Development Fund etc.)
W ciągu ostatnich lat twórcy najpopularniejszych silników do tworzenia gier zmienili zasady udostępniania swoich narzędzi, umożliwiając korzystanie z nich niemal każdemu. Dotyczy to przede wszystkim Unreal Engine i Unity. Do tej pory Crytek wydawał się trwać niewzruszenie przy tradycyjnym modelu przekazywania technologii w ręce deweloperów, ale okazało się, że wcale tak nie jest, podczas trwającej właśnie Game Developers Conference 2016. Niemiecki producent zapowiedział (i jednocześnie wypuścił) CryEngine V – nową wersję swojego popularnego silnika, znanego z takich tytułów jak seria Crysis, Star Citizen czy Kingdom Come: Deliverance. Największą zmianą względem CryEngine 3 jest udostępnienie narzędzi w modelu „Płać ile chcesz” (Pay What You Want) – każdy ich użytkownik sam decyduje, jaką kwotę przekaże producentowi. Może też nie zapłacić nic. Ponadto deweloper nie będzie zmuszony uiszczać żadnych opłat również później, bez względu na to, ile zarobi na grze stworzonej przy użyciu omawianego silnika.
Mało tego, można zadecydować, jaką część płaconej kwoty przekazuje się samemu Crytekowi (minimum 30%), a ile pieniędzy ma zostać przeznaczonych na Indie Development Fund – program, z którego twórcy Crysisa będą dofinansowywali niezależnych deweloperów. Wygląda na to, że w takiej sytuacji istotniejszym źródłem przychodu stanie się dla niemieckiego producenta CryEngine Marketplace. Jest to miejsce, w którym można nabyć gotowe zasoby graficzne i dźwiękowe, zarówno te pochodzące od Cryteka, jak i przygotowane przez innych deweloperów.
Zmiany obejmują także silnik jako taki. CryEngine V ma odznaczać się m.in. lepszą optymalizacją oraz wsparciem dla DirectX 12 i urządzeń wirtualnej rzeczywistości (Oculus Rift, HTC Vive, PlayStation VR, OSVR). Ponadto oferuje większe możliwości w kwestii takich graficznych bajerów jak wolumetryczne chmury czy efekty cząsteczkowe.
Więcej:Prace nad Crysis 4 zostały wstrzymane. Studio Crytek zwalnia pracowników
Komentarze czytelników
Langert Generał

Dla mnie wszystkie gry na UE3 były takie same, odnosiłem zawsze efekt "wyjałowienia" terenu, niby ładnie pięknie ale tak jakby czegoś zawsze brakowało, mimo dobrych optymalizacji pod tym silnikiem to jednak CryEngine spowodował u mnie opad szczęki do samej podłogi.
PortalGta Generał
@wcogram
Jak sobie przypomną sprzedaż poprzednich części, to wątpię w kontynuację...
Michuu74 Konsul

OOOO tak Sniper 3 na CryEngine no to skoro nowy silnik to także może crysis 4 zrobią?
TRX Generał

Ja bym powiedział, że to UE 3 miało problem z "grami - klonami", bowiem każda jedna z nich była albo szaro-bura, albo do przesady nienaturalnie kolorowa z takim połyskiem. Szczerze to miałem UE 3 już powyżej uszu ze 3-4 lata temu, a co dopiero teraz. A normalnych gier na UE 4 jak nie było, tak nie ma.
zanonimizowany1058903 Generał
Najlepsze silniki graficzne to te które często po powstają na potrzeby stworzenia konkretnej gry. CryEngine w porównaniu do Unreal Engine mało przystępny i chyba gorszy, większość gier które powstały na CE wyglądają podobnie ;/