Apple potwierdza: Stadia i xCloud nie trafią na iOS

Firma Apple potwierdziła to, czego spodziewaliśmy się od dawna. Usługi strumieniowania gier pokroju Google Stadii oraz Project xCloud są sprzeczne z regulaminem App Store. Innymi słowy, żadnej z nich nie zobaczymy na urządzeniach z systemem iOS.

futurebeat.pl

Jakub Błażewicz

Apple potwierdza: Stadia i xCloud nie trafią na iOS - ilustracja #1
Apple nie chce de facto sklepów z grami w ramach własnego App Store.

O usługach strumieniowania gier nie mówi się ostatnio zbyt często. Zmieniło się to wraz z niedawnym potwierdzeniem daty premiery Project xCloud, ale – na nieszczęście dla Microsoftu – przypomniało o pewnej kłopotliwej kwestii. Firma Apple potwierdziła, że nie pozwoli na dystrybucję platform streamingowych pokroju Project xCloud i Google Stadii w swoim sklepie.

Ogłoszenie dla serwisu Bussiness Insider nie zaskoczyło nikogo. Stadia i GeForce Now nigdy nie pojawiły się w sklepie Apple, mimo że są od dawna dostępne na urządzeniach z systemem Android. Owszem, Stadia formalnie jest obecna w App Store, ale bez możliwości grania. Wszystko rozbiło się o kwestię dostępu do wielu aplikacji. Apple ściśle kontroluje, które programy trafiają do firmowego sklepu, co swego czasu krytykował Gabe Newell. Tymczasem usługi streamingowe dają dostęp do bogatej, stale powiększanej kolekcji gier. Firma nie ma możliwości sprawdzania każdego z tych tytułów z osobna, jako że w praktyce nie pojawiają się one w sklepie jako nowe pozycje.

Apple potwierdza: Stadia i xCloud nie trafią na iOS - ilustracja #2
Microsoft nie rezygnuje z wprowadzenia swojej usługi na urządzenia Apple.

Złośliwi mogliby wskazać, że ubocznym efektem takiego „skrytego” dodawania nowych aplikacji de facto z pominięciem App Store jest uniemożliwienie Apple pobrania marży 30% od programów. Pomijając cynizm, decyzję firmy krytycznie skomentował Microsoft (via The Verge). Gigant z Redmond zapewnił też, że będzie szukał sposobu, by Project xCloud ostatecznie trafił na iOS-a.

Apple jest jedyną platformą do ogólnego użytku, która uniemożliwia konsumentom korzystanie z gier w chmurze i subskrypcji pokroju Xbox Game Pass. Konsekwentnie i nierówno traktuje aplikacje do gier, stosując łagodniejsze zasady dla aplikacji niezwiązanych z nimi, nawet jeśli uwzględniają one interaktywne treści. Wszystkie produkcje dostępne w ramach Xbox Game Pass są oceniane pod względem zawartości przez niezależne branżowe organizacje ratingowe, takie jak ESRB i ich lokalne odpowiedniki. Jesteśmy zdeterminowani wprowadzić granie w chmurze z Xbox Game Pass Ultimate na platformę iOS. Uważamy, że klient powinien znajdować się w centrum doświadczenia gier, a gracze mówią nam, że chcą grać, łączyć się i dzielić tym w dowolnym miejscu, niezależnie od tego, gdzie się znajdują. Zgadzamy się z tym.

Podobało się?

18

Jakub Błażewicz

Autor: Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum iOS
2020-08-07
16:04

Ambitny Łoś Legend

Ambitny Łoś

Streaming gier to przyszłość, a Apple robi taki syf. Jeszcze kiedyś będą musieli zmienić zdanie, bo nie ma szans na to, żeby sami coś w tym temacie ugrali.

Apple Arcade pomimo, że ma dobre indyki, to nie jest zupełnie konkurencją, a może gdzieśtam w zarządzie komuś się tak wydaje. Ewentualnie trzymają się twardo niezmienionych przepisów, które są przestarzałe w obecnych czasach.

Najlepiej przywołać sytuację Netflixa czy innych serwisów streamingowych - tutaj jakoś pozwalają zewnętrznej usłudze na decydowanie o bibliotece. Po prostu muszą zrozumieć, że duże gry to nie appki, które można sobie podciągnąć pod "konkurencję". Ale pewnie dolary im się świecą przed oczami jak widzą ile kosztują tytuły AAA, a oni nie dostaną z tego 30%.

Komentarz: Ambitny Łoś
2020-08-07
16:15

tomeom Chorąży

😈

Z przykroscią stwierdzam, że jestem pechowym posiadaczem Iphona, a czekałem na xcloud ... jak sćiągnąć adroida na ios XD Podobnie sytuacja ma się mieć co do laptopów i Imacków od appla, gdzie ściąga się widowsa do grania ...

Na pewno chodzi o pieniądze... jescze by im appstor umarł.

Komentarz: tomeom
2020-08-07
19:37

NightBosman Konsul

NightBosman

Jak się zorientują że pieniążki przelatują im przez palce i ogólnoświatowy trend w gamingu idzie w stronę chmury to zmienią zdanie. Pieniądze od zawsze miały dużo do powiedzenia. To tylko kwestia czasu.

Komentarz: NightBosman
2020-08-07
19:41

Wixy94434 Konsul

👍

Coś mi się wydaje Apple tylko patrzy a jak się przyjmie to uruchomią własna platformę po co maja puszczać jak sami mogą stworzyć.

Komentarz: Wixy94434
2020-08-08
09:23

Meno1986 Senator

Meno1986

Hahahaha. Dobry ruch biorąc pod uwagę, że w przyszłości będą z tego miliardy dla Apple. Z drugiej strony póki nie mają własnej usługi pozbawianie dostępu swoich klientów do usług konkurencji wypada strasznie słabo. Wiadomo, że później byłby problem z wycofaniem dostępu do tych platform i ludzie podnieśliby krzyk, ale przecież można by dać im jakąś rekompensatę w postaci przeniesienia dostępu do gier, które nabyli u konkurencji na swojej platformie.

Komentarz: Meno1986

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl