Akumulator do auta elektrycznego wkrótce naładujemy w 5 minut
Izraelska firma StoreDot opracowała baterię nowego typu, wykorzystującą ogniwa z nanocząsteczkami silikonu. Dzięki tej technologii akumulator o dużej pojemności – np. w samochodzie elektrycznym – można naładować w około pięć minut.

W SKRÓCIE:
- firma StoreDot stworzyła baterię do samochodu elektrycznego, którą można naładować do pełna w pięć minut;
- technologia wykorzystuje ogniwa z nanocząsteczkami silikonu zamiast grafitu;
- osiągnięcie umożliwi pokonanie jednej z najpoważniejszych barier dla rozwoju elektromobilności.
Izraelska firma StoreDot pokonała jedną z głównych barier w elektromobilności – problem długich przerw na ładowanie pojazdu. Koncern pochwalił się, że stworzył testową partię baterii do samochodów, które można naładować do pełna w zaledwie pięć minut. Tym samym pojawiła się możliwość zlikwidowania jednej z głównych barier spowalniających ekspansję aut elektrycznych – konieczność odbywania długich postojów podczas podróży (via The Guardian).
Pierwsza seria inżynieryjna szybkoładowalnych akumulatorów litowo-jonowych XFC powstała w fabryce StoreDot w Chinach. Twórcy technologii zastąpili grafit w anodzie ogniwa półprzewodnikowymi nanocząsteczkami (docelowo z silikonu, choć obecne modele wykorzystują droższy materiał zwany germanium). Dzięki mniejszemu oporowi własnemu podczas przemian cykli ładowania/rozładowania wydzielane jest mniej ciepła. Pozwala to zastosować dużo większy prąd w ładowarce i znacznie skrócić cały proces.
W 2019 roku firma pokazała skuter zasilany prototypowym zespołem akumulatorów. Na filmie widzimy, jak akumulator o pojemności 0,75 kWh zostaje wyjęty z pojazdu i naładowany w specjalnej ładowarce w około pięć minut.
Nietrudno dostrzec, że zarówno bateria, jak i ładowarka, posiadają specjalną konstrukcję ułatwiającą chłodzenie. Mimo sporego prądu (130 A) temperatura baterii wzrosła tylko o kilka stopni. Jednak naładowanie w ten sposób dużo większego auta może okazać się problematyczne – wymaga wykorzystania ładowarek o znacznie większej mocy od stosowanych obecnie oraz zapewnienia odpowiednich środków bezpieczeństwa.
Przy obecnych warunkach (bez zmian w infrastrukturze stacji dokujących) StoreDot stawia sobie nieco mniej ambitny cel – do 2025 roku możliwe ma być naładowanie samochodu w pięć minut do poziomu pozwalającego na przejechanie stu mil (około 160 kilometrów). Co ważne, nowe akumulatory mogą być wytwarzane przy użyciu istniejących linii w fabrykach ogniw litowo-jonowych.
Komentarze czytelników
Cymciak Legionista
Tesla model S z baterią o pojemności 100kWh może zostać naładowana od 0 do 100% ładowarką o mocy 150kW w 40 minut.
W Polsce mamy dostępne ładowarki DC o mocy 50kW, więc ta sama Tesla naładuje się w 2 godziny. Nawet przy takich parametrach naładowanie 0,75kWh zajmuje 1-2 minuty w porównaniu do 5 minut wspomnianych w artykule.
Być może nie wspomniano o jednej ważnej rzeczy. Że w artykule chodzi o lądowanie ze zwykłego gniazdka, co faktycznie byłoby przełomem.
szogyn Pretorianin

Czy tylko mi nie podoba się idea samochodów elektrycznych? Wszędzie tylko nagonka na diesel i wychwalanie aut elektrycznych ale przecież taka bateria znikąd się nie bierze poza tym prąd też a w pl większość prądu powstaje w elektrowniach węglowych więc nwm czy samochody elektryczne w naszym kraju miałyby większy sens.
bisfhcrew Legend

Ja się będę powtarzał jak zawsze przy podobnych tematach.
1. Od lat słyszymy o rewolucyjnych bateriach... Jakoś żadnej nie pamiętam.
2. Auta najlepsze byłyby na bio paliwa. Elektryki raz że zabija nasza infrastrukturę, a jej przebudowa i nowe elektrownie wcale bardziej eko nie będą. Do tego produkcja akumulatorów i utylizacja rzeczy związanych z spalinowa motoryzacją.
zanonimizowany449082 Generał
Mam pytanie do fizyków, matematyków, elektryków:
W tekście podano, że testowy akumulator, którego ladowanie trwało 5 mim miał 0.75kWh a ładowany był prądem 130 A
Przykładowa Tesla ma baterie 85kWh (ponad 100 razy wiecej!)
Jakim prądem trzeba ładowac takie ogniwa, aby zamknąć się w tytułowych 5 minutach?
EDIT:
Z wyliczeń wyszło mi 14733 A = 3241 kW (trzy tysiące kilowatow = 3 megawaty! To nie pomyłka!)
Ciekaw jestem gdzie można osiągnąć takie wartości?
Redakcjo GoLa - liczę na diametralną zmianę nagłówka!
Dodanie "(wkrótce)" to wciąż ogromne niedopowiedzenie
mbwrobel Centurion
"ogniwa z nanocząsteczkami silikonu" - a nie krzemu przypadkiem? Si to krzem - silicon, a nie silicone (silikon, np. do uszczelniania).