Akumulator do auta elektrycznego wkrótce naładujemy w 5 minut

Izraelska firma StoreDot opracowała baterię nowego typu, wykorzystującą ogniwa z nanocząsteczkami silikonu. Dzięki tej technologii akumulator o dużej pojemności – np. w samochodzie elektrycznym – można naładować w około pięć minut.

futurebeat.pl

Bartosz Świątek

Akumulator do auta elektrycznego wkrótce naładujemy w 5 minut.
Akumulator do auta elektrycznego wkrótce naładujemy w 5 minut.

W SKRÓCIE:

  1. firma StoreDot stworzyła baterię do samochodu elektrycznego, którą można naładować do pełna w pięć minut;
  2. technologia wykorzystuje ogniwa z nanocząsteczkami silikonu zamiast grafitu;
  3. osiągnięcie umożliwi pokonanie jednej z najpoważniejszych barier dla rozwoju elektromobilności.

Izraelska firma StoreDot pokonała jedną z głównych barier w elektromobilności – problem długich przerw na ładowanie pojazdu. Koncern pochwalił się, że stworzył testową partię baterii do samochodów, które można naładować do pełna w zaledwie pięć minut. Tym samym pojawiła się możliwość zlikwidowania jednej z głównych barier spowalniających ekspansję aut elektrycznych – konieczność odbywania długich postojów podczas podróży (via The Guardian).

Pierwsza seria inżynieryjna szybkoładowalnych akumulatorów litowo-jonowych XFC powstała w fabryce StoreDot w Chinach. Twórcy technologii zastąpili grafit w anodzie ogniwa półprzewodnikowymi nanocząsteczkami (docelowo z silikonu, choć obecne modele wykorzystują droższy materiał zwany germanium). Dzięki mniejszemu oporowi własnemu podczas przemian cykli ładowania/rozładowania wydzielane jest mniej ciepła. Pozwala to zastosować dużo większy prąd w ładowarce i znacznie skrócić cały proces.

W 2019 roku firma pokazała skuter zasilany prototypowym zespołem akumulatorów. Na filmie widzimy, jak akumulator o pojemności 0,75 kWh zostaje wyjęty z pojazdu i naładowany w specjalnej ładowarce w około pięć minut.

Nietrudno dostrzec, że zarówno bateria, jak i ładowarka, posiadają specjalną konstrukcję ułatwiającą chłodzenie. Mimo sporego prądu (130 A) temperatura baterii wzrosła tylko o kilka stopni. Jednak naładowanie w ten sposób dużo większego auta może okazać się problematyczne – wymaga wykorzystania ładowarek o znacznie większej mocy od stosowanych obecnie oraz zapewnienia odpowiednich środków bezpieczeństwa.

Przy obecnych warunkach (bez zmian w infrastrukturze stacji dokujących) StoreDot stawia sobie nieco mniej ambitny cel – do 2025 roku możliwe ma być naładowanie samochodu w pięć minut do poziomu pozwalającego na przejechanie stu mil (około 160 kilometrów). Co ważne, nowe akumulatory mogą być wytwarzane przy użyciu istniejących linii w fabrykach ogniw litowo-jonowych.

  1. StoreDot – strona oficjalna
Podobało się?

30

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2021-01-21
08:28

Cymciak Legionista

Tesla model S z baterią o pojemności 100kWh może zostać naładowana od 0 do 100% ładowarką o mocy 150kW w 40 minut.

W Polsce mamy dostępne ładowarki DC o mocy 50kW, więc ta sama Tesla naładuje się w 2 godziny. Nawet przy takich parametrach naładowanie 0,75kWh zajmuje 1-2 minuty w porównaniu do 5 minut wspomnianych w artykule.
Być może nie wspomniano o jednej ważnej rzeczy. Że w artykule chodzi o lądowanie ze zwykłego gniazdka, co faktycznie byłoby przełomem.

Komentarz: Cymciak
2021-01-21
08:37

szogyn Pretorianin

szogyn

Czy tylko mi nie podoba się idea samochodów elektrycznych? Wszędzie tylko nagonka na diesel i wychwalanie aut elektrycznych ale przecież taka bateria znikąd się nie bierze poza tym prąd też a w pl większość prądu powstaje w elektrowniach węglowych więc nwm czy samochody elektryczne w naszym kraju miałyby większy sens.

Komentarz: szogyn
2021-01-21
08:51

bisfhcrew Legend

bisfhcrew

Ja się będę powtarzał jak zawsze przy podobnych tematach.
1. Od lat słyszymy o rewolucyjnych bateriach... Jakoś żadnej nie pamiętam.
2. Auta najlepsze byłyby na bio paliwa. Elektryki raz że zabija nasza infrastrukturę, a jej przebudowa i nowe elektrownie wcale bardziej eko nie będą. Do tego produkcja akumulatorów i utylizacja rzeczy związanych z spalinowa motoryzacją.

Komentarz: bisfhcrew
2021-01-21
09:30

zanonimizowany449082 Generał

Mam pytanie do fizyków, matematyków, elektryków:
W tekście podano, że testowy akumulator, którego ladowanie trwało 5 mim miał 0.75kWh a ładowany był prądem 130 A

Przykładowa Tesla ma baterie 85kWh (ponad 100 razy wiecej!)

Jakim prądem trzeba ładowac takie ogniwa, aby zamknąć się w tytułowych 5 minutach?

EDIT:
Z wyliczeń wyszło mi 14733 A = 3241 kW (trzy tysiące kilowatow = 3 megawaty! To nie pomyłka!)
Ciekaw jestem gdzie można osiągnąć takie wartości?

Redakcjo GoLa - liczę na diametralną zmianę nagłówka!
Dodanie "(wkrótce)" to wciąż ogromne niedopowiedzenie

Komentarz: zanonimizowany449082
2021-01-25
10:09

mbwrobel Centurion

"ogniwa z nanocząsteczkami silikonu" - a nie krzemu przypadkiem? Si to krzem - silicon, a nie silicone (silikon, np. do uszczelniania).

Komentarz: mbwrobel

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl