
Data wydania: 29 maja 2019
Kosmiczna hybryda FPS-a i strategii. W Void Bastards dowodzimy bandą więźniów, która musi przedrzeć się przez mgławicę pełną wraków statków. Gracz podejmuje decyzje dotyczące załogi, kierunku podróży i gospodarowania surowcami, a sama eksploracja odbywa się na modłę strzelanek.
Gracze
Void Bastards to utrzymana w klimatach science fiction pierwszoosobowa strzelanka. Wzbogacono ją elementami strategicznymi i typowymi dla produkcji roguelike. Projekt opracowało studio Blue Manchu, mające na koncie wysoko oceniane Card Hunter. W skład zespołu deweloperskiego wchodziły osoby, które odegrały kluczowe role przy produkcji takich tytułów jak System Shock 2 czy BioShock.
Akcja gry toczy się w odległej przyszłości i śledzi podróż Arki, na pokładzie której przetrzymywani są więźniowie. Motywem przewodnim Void Bastards jest wydostanie się z mgławicy Sargasso, gęsto wypełnionej dryfującymi wrakami statków kosmicznych. Zadania tego podejmują się kolejni więźniowie i na wypadek śmierci któregoś z nich nieboszczyk automatycznie zastępowany jest przez następnego skazańca.
Void Bastards nie posiada rozbudowanego wątku fabularnego. Poznajemy jedynie ogólne założenia gry i po przystąpieniu do właściwej rozgrywki skupiamy się już wyłącznie na gameplayu. W trakcie rozgrywania kampanii nie otrzymujemy żadnych questów, albowiem cała gra skupia się na konstruowaniu przedmiotów fabularnych, które będą pomocne w ucieczce z mgławicy. Nie zabrakło jednak prostych cut-scenek, który przybrały postać kart komiksu.
Void Bastards jest hybrydą gatunkową, w której rozgrywka dzieli się na dwie płaszczyzny. W trybie strategicznym widzimy zawsze tylko fragment mgławicy. Musimy umiejętnie zarządzać zapasami jedzenia, paliwa, amunicji i innych surowców, jak również decydować, dokąd się udać. Podróżowanie na niższe poziomy mgławicy pozwala na awansowanie w kampanii, ale z drugiej strony wiąże się z większymi wyzwaniami.
Pustkę kosmiczną patrolują gwiezdne wieloryby oraz piraci, więc w początkowych etapach rozgrywki konieczne jest unikanie kontaktu z tymi zagrożeniami. Na mapie galaktyki nie brakuje też losowych zdarzeń, np. pojawienia się tunelu czasoprzestrzennego, zautomatyzowanego sklepu, w którym możemy zakupić najpotrzebniejsze zapasy, czy składowiska wartościowego lootu.
Na każdym statku widocznym na mapie galaktyki możemy zadokować. Eksploracja zdezelowanych jednostek odbywa się w formie znanej z pierwszoosobowych strzelanek. Poza walką istotną rolę odgrywają gromadzenie przedmiotów i surowców do craftingu oraz manipulowanie systemami pokładowymi. Gra oferuje także dużą swobodę rozgrywki. Przykładowo, możemy zarówno sforsować mechaniczne systemy bezpieczeństwa, jak i spróbować aktywować komputer pokładowy, który je wyłączy. Zgromadzone materiały do craftingu służą nam do konstruowania wielu przydatnych wynalazków. Mogą to być między innymi nowe bronie, nowe gadżety czy pasywne premie np. pozwalające na zwiększenie zapasów tlenu.
Void Bastards posiada liczne elementy typowe dla produkcji roguelike. Śmierć danego więźnia jest permanentna (za wyjątkiem sytuacji dysponowania rozrusznikiem serca). Jest on zastępowany przez inną losową postać, która dysponuje własnymi unikalnymi cechami (np. jest nałogowym palaczem i w rezultacie alarmuje wrogów swoim kaszlem). Utrata więźnia domyślnie nie jest równoznaczna z końcem rozgrywki. Możemy zachować swoje postępy w ramach craftingu, aczkolwiek powracamy zawsze do punktu startowego i ponownie musimy przebijać się przez galaktykę. Void Bastards zachęca też do wielokrotnego przechodzenia kampanii. Możemy do woli ustalać zasady rozgrywki i oprócz napotykania silniejszych przeciwników np. wybrać tryb Ironman (śmierć pierwszego więźnia = ostateczny koniec gry) albo zablokować dostęp do określonego typu uzbrojenia.
Podróżowanie po mapie mgławicy odbywa się na dwuwymiarowej mapie, ale eksploracja statków w Void Bastards oferuje już atrakcyjną trójwymiarową oprawę graficzną utrzymaną w mocno komiksowej stylistyce. Ciekawostką są m.in. pojawiające się na ekranie komiksowe dymki, które mogą np. symbolizować hałas generowany przez przebywających w pobliżu przeciwników.
Autor opisu gry: Adrian Werner
Platformy:
PlayStation 4 7 maja 2020Angielskie napisy i dialogi
PC Windows 29 maja 2019Angielskie napisy i dialogi
Xbox One 29 maja 2019Angielskie napisy i dialogi
Nintendo Switch 7 maja 2020Angielskie napisy i dialogi
Producent: Blue Manchu Games
Wydawca: Humble Games
Gry podobne:
Dziś o godzinie 17:00 czasu polskiego na platformie Epic Games Store udostępnione za darmo zostaną dwie kolejne gry - Void Bastards i Yooka-Laylee. Obie pozycje będzie można odebrać do 26 sierpnia.
promocje
Miłosz Szubert
19 sierpnia 2021 17:00
Zapowiedziano Void Bastards, czyli intrygującego FPS-a wzbogaconego elementami strategicznymi, nad którym pracują weterani od takich projektów jak System Shock 2, BioShock czy Freedom Force.
gry
Adrian Werner
11 listopada 2018 12:23
Popularne pliki do pobrania do gry Void Bastards.
Wymagania sprzętowe gry Void Bastards:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core i5-2400 3.1 GHz / AMD FX-8320 3.5 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 660 / Radeon HD 7850 lub lepsza, 20 GB HDD, Windows 7/8/10 64-bit.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel Core i7-2600K 3.4 GHz / AMD FX-8350 4.0 GHz, 16 GB RAM, karta grafiki 4 GB GeForce GTX 970 / Radeon R9 290 lub lepsza, 20 GB HDD, Windows 7/8/10 64-bit.
Średnie Oceny:
Średnia z 157 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
GeDo
Ekspert
2021.03.14
Swietna,bardzo wciągajaca gra.Void Bastards to gra fps sci-fi z elementami rogulike.Grafika w stylu cel-shading wygląda tutaj swietnie,sterowanie jest proste a samo strzelanie wypada bardzo dobrze.Gra polega na zwiedzaniu dryfujacych statków kosmicznych,walki z roznymi typami wrogów lub jej unikaniu i w głównej mierze na szukaniu,zbieraniu roznych komponentów do tworzenia nowych przedmiotów(zarowno tych fabularnych jak i wyposazenia gracza).Przedmiotów do wytworzenia i pozniejszego ich ulepszania jest dosc sporo i sa to zarowno bronie,pancerze jak i np.roznego rodzaju przepustki,wykrywacze lub dodatkowe zycia.Rodzaji statków kosmicznych jest kilka i kazdy cechuje sie unikalnym wygladem i wyposazeniem.Gra jak na rogulike jest dosc wymagajaca(przynajmniej na wyzszych poziomach) wiec jak nasza postac zginie to zaczynamy od nowa ale tym razem ze zdobytymi dotychczas przedmiotami przez co gra za kazdym razem staje sie troche łatwiejsza.Gre mozna rowniez przejsc na niskim poziomie trudnosci(bardzo łatwy) jedną postacią ani razu nie ginac w ciągu kilku godzin.Gdyby gra była troche bardziej rozbudowana i dłuzsza dałbym pełną 10.A tak daje 9 + bo bawiłem sie na prawde swietnie ale po dosc szybkim ukonczeniu kampanii czuje lekki niedosyt.
ArtystaPisarz
Ekspert
2019.06.16