
Data wydania: 7 lipca 1989
Druga odsłona Test Drive, kultowej serii gier przełomu lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia, pozwalającej poczuć namiastkę jazdy szybkimi samochodami wyścigowymi, nieosiągalnymi dla przeciętnego użytkownika dróg.
Gracze
Druga odsłona Test Drive, kultowej serii gier przełomu lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia, pozwalającej poczuć namiastkę jazdy szybkimi samochodami wyścigowymi, nieosiągalnymi dla przeciętnego użytkownika dróg.
The Duel, jak sama nazwa wskazuje, pozwoli nam wziąć udział w pojedynku. Naszym przeciwnikiem może być upływający czas, a także komputerowy lub żywy przeciwnik. Do wyboru są tylko dwa samochody: Ferrari F40 i Porsche 959, ponadto gra jest tak skonstruowana, że oponent jedzie zawsze innym autem niż my. Jeśli komuś przeszkadzały nudne plenery w pierwszej części gry, zapewne ucieszy go fakt, że w Test Drive II, jest pod tym względem o wiele lepiej. Tym razem możemy się ścigać klimacie umiarkowanym, pustynnym, a także wśród znanych już górskich szczytów, gęsto urozmaiconych tunelami. Autorzy nie zrezygnowali z obecności policji, znowu trzeba więc uważać na ograniczenia prędkości, chociaż tutaj i tak nie ma ona większego znaczenia, jako że cały czas musimy myśleć o upływającym czasie, lub siedzącym nam na karku przeciwniku. Na drogach pojawiło się także więcej samochodów, co nie ułatwia zadania.
Grafika nie uległa znaczącej poprawie, dlatego ktoś komu przeszkadzały archaizm oprawy wizualnej pierwszej części, do tej także niespecjalnie się przekona. Największą zaletą gry jest jazda przeciwko koledze, co odbywa się na jednym komputerze, dzięki zastosowaniu opcji podzielenia obrazu.
Autor opisu gry: Krystian Smoszna
Ostatnia aktualizacja opisu: 19 sierpnia 2015



18GIER
Jedna z najstarszych i najbardziej znanych serii gier samochodowych w historii branży. Cykl został wykreowany przez studio Distinctive Software, jednak na przestrzeni lat udział w jego rozwoju miały również takie zespoły deweloperskie, jak Accolade, Eden Games, Pitbull Syndicate, Monster Games, Slightly Mad Studios czy Kylotonn.
11 lutego 2011
W dniu polskiej premiery gry Test Drive Unlimited 2 kontynuujemy naszą opowieść o serii Test Drive, która miłośnikom elektronicznej rozrywki towarzyszy od ponad dwudziestu lat.
10 lutego 2011
Oczekując jutrzejszej premiery gry Test Drive Unlimited 2 w Polsce, warto choć na chwilę wrzucić bieg wsteczny i jeszcze raz przyjrzeć się początkom tej serii, czasom jej świetności, przyczynom upadku i próbom odbudowania marki.
„Wieści ze świata” to codzienna porcja krótkich wiadomości. Dzisiaj mówimy o reanimacji studia odpowiedzialnego za serię Test Drive, zmianach w drugim Batman: Arkham Asylum, nowych możliwościach Harry’ego Pottera, zwolnieniach w dwóch znanych studiach i nagrodach rozdanych na imprezie Develop 2010.
gry
Szymon Liebert
15 lipca 2010 14:45
Wymagania sprzętowe gry Test Drive II: The Duel:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
286, 640 KB RAM.
Średnie Oceny:
Średnia z 182 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Wiedźmin
Ekspert
2025.08.01
Test Drive II: Te Duel to gra wyścigowa z 1989 roku od studia Distinctive Software, którzy wcześniej dali się poznać dzięki wysoko ocenionym symulatorom Test Drive (1987) i Grand Prix Circuit (1988). Gra została wydana przez Accolade na komputerach C-64, Amiga, Apple II, Amstrad, Spectrum, Macintosh, Atari ST, Pc oraz konsolach Sega Mega Drive, SNES. Pojawiła się na zdecydowanie większej ilości platform niż pierwsza część. W 1989 roku Test Drive II był ucieleśnieniem ekskluzywności i luksusu w swoim gatunku na długo zanim pojawiła się na rynku pierwsza część Need For Speed, która się wzorowała najmocniej na pierwszych częściach Test Drive.Gameplay. W grze możemy wybrać między wyścigiem na czas, a pojedynkiem z przeciwnikiem sterowanym przez komputer. Następnie wybieramy poziom trudności w skali od 1 do 12. Poziom trudności wpływa nie tylko na stopień realizmu prowadzenia wybranego samochodu, ale także na styl jazdy i prędkość wirtualnego przeciwnika. To samo dotyczy prędkości policjantów i natężenia ruchu. Poziomy od 1 do 4 zawierają automatyczną zmianę biegów, a pozostałe już manualną skrzynię co jest dodatkowym utrudnieniem. Innymi słowy w Test Drive II można grać w stylu zręcznościowej gry wyścigowej takiej jak Lotus Esprit Turbo Challenge (1990) lub jako hardkorową symulację jak Grand Prix Circuit (1988), która nie dopuszcza żadnych większych błędów. W teorii więc to gra wyścigowa dla każdego, ale nie do końca, bo nawet na najłatwiejszym poziomie trudności sprawia wrażenie symulatora wyścigów między innymi z powodu perspektywy ze środka samochodu podczas gdy w większości ówczesnych zręcznościowych gier wyścigowych samochód był ukazywany z perspektywy trzeciej osoby. W trybie jazdy na czas staramy się po prostu uzyskać najlepszy czas w każdej sekcji. W drugim trybie rozgrywki, kiedy ścigamy się z komputerem ten stara się uzyskać lepszy czas od nas na każdym odcinku. Ta druga opcja jest o wiele przyjemniejsza, ponieważ staje się wyścigiem pełnym adrenaliny. Taka koncepcja gry jest ciekawsza. Robi się szaleńczo, gdy pokonujemy zakręty i przyspieszamy rozpędzając samochód do zawrotnych prędkości podczas gdy konkurent i policja depczą nam po piętach. Ściganie się z innym supersamochodem i rywalizowanie o jak najlepszy czas mając policję na ogonie sprawia, że rozgrywka jest bardziej ekscytująca. Decyzja czy zwolnić czy uciec przed policją zawsze jest zabawna, a ucieczka przed policją przyspiesza bicie serca. Komputer sumuje wszystkie czasy i na koniec każdego odcinka wyłania zwycięzcę. Do wyboru w oryginalnej wersji gry były tylko dwa szybkie wozy Porsche 959 i Ferrari F40 co było na minus względem pierwszej części. Sterowanie jest dość proste, a przynajmniej jeśli wybierzemy jeden z łatwiejszych poziomów trudności z automatyczną skrzynią biegów. W porównaniu do poprzedniczki w której jeździmy jedynie po skalistej górskiej drodze Test Drive II oferuje bardziej zróżnicowane otoczenie obejmujące drzewa, kaktusy, znaki reklamowe i pustynne krajobrazy, a nawet posiada jakieś tło. Co więcej w sequelu droga prowadzi również przez tunele. Gra okazała się sukcesem i szybko dostała dodatki w postaci nowych samochodów i dwóch dodatkowych scenerii. Na C-64 w formie dyskietkowej miałem właśnie wersję z większą ilością samochodów i dodatkowymi sceneriami więc to musiała być bardziej rozbudowana wersja. W wersjach z C-64 i Amiga odpalonych przez emulator też jest więcej samochodów i scenerii. Z dodatkowych wozów na C-64 mamy chociażby Dodge Charger Daytona, Mustang Shelby GT500 Cobra, Pontiac GTO, Chevrolet Camaro. Spędziłem przy tej grze wiele godzin w przeszłości na C-64. Grało się w to nie tylko u siebie, ale też u innych osób. Teraz sobie odświeżyłem wersje C-64 i Amigową oraz zerknąłem na pozostałe wydane wersje. Grafika i udźwiękowienie. Kalifornijska sceneria wydawała się realistyczna jak na swoje czasy mimo, że w większości opierała się podobnie jak pierwsza część na standardowej grafice bitmapowej. Prezentacja kokpitu, która różni się w zależności od samochodu, a także widok z boku kilku maszyn prędkości i ich danych technicznych na ekranie wyboru samochodu wyglądają po prostu świetnie i niezwykle realistycznie na lata 80'. Sama prędkość przewijania obrazu, który jest takim pseudo 3D jest dość porównywalna jak przy pierwszym Test Drive więc akceptowalna. Na C-64 całkiem spoko, a w przypadku Amigi płynność była zależna od modelu, bo przykładowo na A1200 działała troszkę lepiej niż u mnie na A500. Szkoda, że gra nie obejmowała jeszcze zróżnicowanych warunków pogodowych takich jak deszcz, mgła czy śnieg jak ma to miejsce w Turbo Out Run (1989), trylogii Lotus (1990-1992) czy Test Drive III (1990). Główny motyw muzyczny brzmi typowo dla lat osiemdziesiątych. Odgłosy silników są w porządku, ale niestety nie dorównują tym z prawdziwych samochodów. Wersja C-64 robi duże wrażenie pod względem grafiki, udźwiękowienia i klatek animacji jak na moc 8-bitowca, ale nie umywa się do portu Amigowego, który jest ponownie najlepszą wersją. Podsumowanie. Test Drive II: Te Duel to coś pomiędzy Test Drive (1987), a Grand Prix Circuit (1988). Dobra grywalność i ogólnie przyjemna gra. Ponad 400 koni mechanicznych czeka na jazdę z zawrotną prędkością. Wraz z pierwszym Test Drive jest bliższa symulatorom niż grom zręcznościowym. Doskonałe gry w swoim czasie! Protoplasty dla Need For Speed (1994). W czasach, gdy grałem na C-64 byłem oszołomiony zarówno Test Drive i Test Drive II. Niestety Test Drive III (1990), który wyszedł tylko na Pc mimo, że był w pełni trójwymiarową grą wyścigową oraz zawierał zmienne warunki pogodowe nie oczarował mnie już tak mocno jak pierwsze dwie części. Grałem w niego na początku lat 90' u kuzynów. Głównie z tego powodu mnie odrzuciła trójka, bo z racji pełnego 3d miała gra szpetną oprawę graficzną porównując do poprzednich części, a animacja tak klatkowała, że ledwie dało się grać. Koszmar.Wersja na komputer Amiga:https://www.youtube.com/watch?v=gYAErya92g8&ab_channel=hirudov2dWersja na komputer C-64:https://www.youtube.com/watch?v=JOqbC2NybpE&ab_channel=WorldofLongplaysWersja na komputer Pc:https://www.youtube.com/watch?v=R6hbfDihRQc&ab_channel=MajorThriftwood