Wyszukiwarka gier
Tell Me Why

Tell Me Why

PCXbox
po premierze

Data wydania: 27 sierpnia 2020

Przygodowe, TPP, Epizodyczne, Czasy współczesne, Xbox Play Anywhere, Xbox Game Pass Ultimate, Gry zaangażowane, Singleplayer, Xbox Game Pass Premium, PC Game Pass

Podzielona na trzy epizody gra przygodowa stworzona przez studio Dontnod Entertainment. W Tell Me Why gracze śledzą losy Alyson i jej bliźniaczego brata Tylera, którzy wracają w rodzinne strony, by przypomnieć sobie swe trudne dzieciństwo. To, jak protagoniści zapamiętają kluczowe momenty ze swej przeszłości, wpłynie na ich dalsze życie oraz na łączącą ich więź.

7.3

GRYOnline

5.7

Gracze

9.0

Steam

OCEŃ
Oceny

Tell Me Why to epizodyczna gra przygodowa opracowana przez studio Dontnod Entertainment. Mowa o zespole mającym w swoim portfolio między innymi pokrewną gatunkowo, popularną serię Life is Strange.

Fabuła

Tell Me Why przenosi nas na mroźną Alaskę, a dokładnie – do fikcyjnego miasteczka Delos Crossing. W trakcie rozgrywki śledzimy losy Alyson i jej będącego osobą transpłciową brata Tylera. Po dziesięciu latach rozłąki bliźnięta wracają w swoje rodzinne strony, by przypomnieć sobie trudne dzieciństwo i rozwikłać tajemnice przeszłości. Rodzeństwo łączy specyficzna więź, a jego dalsze losy zależą od podejmowanych przez nas decyzji. Motorem gry są bowiem wspomnienia kluczowych momentów z życia bohaterów; to, jak je zapamiętają, wpłynie zarówno na ich dalsze życie, jak i na łączące ich relacje.

Czytaj więcej

Publicystyka

8.0
bardzo dobra

Recenzja GRYOnline

Tell Me Why

Podeszłam do Tell Me Why jak do interaktywnego filmu i bawiłam się świetnie, ochoczo odkrywając niesamowitą historię rodzeństwa Ronan. Wam też to polecam – dzieło studia DONTNOD to pozycja, którą zdecydowanie powinniście się zainteresować, bo w ciekawy sposób opowiada o ważnych rzeczach.

Recenzja Tell Me Why – przerost treści nad formą
Recenzujący:
Platforma:
PC Windows PC Windows
Data recenzji:
8 września 2020
Tell Me Why - poradnik do gry
Poradnik

Aktualizacja: 27 sierpnia 2020

Tell Me Why - poradnik do gry

Poradnik Tell Me Why to solucja, porady, wymagania sprzętowe, osiągnięcia, wszystkie lokalizacje sekretów, znajdźki i zagadki. Zdobądź wszystkie klucze i informacje.

Tell Me Why - poradnik do gry

Wiadomości

Tell Me Why od twórców Life Is Strange za darmo po raz kolejny

Tell Me Why od twórców Life Is Strange za darmo po raz kolejny

Wczoraj rozpoczął się miesiąc dumy LGBT. Z tej okazji ponownie udostępniono całkowicie za darmo wszystkie epizody przygodówki Tell Me Why.

gry

Agnieszka Adamus

2 czerwca 2023

Tell Me Why od twórców Life Is Strange za darmo po raz kolejny
Tell Me Why znów dostępne za darmo

Tell Me Why znów dostępne za darmo

Na Steamie i w Microsoft Store można odebrać za darmo przygodówkę Tell Me Why - w ten sposób studio Don't Nod celebruje (znów) rozpoczęcie miesiąca dumy LGBT.

promocje

Agnieszka Adamus

1 czerwca 2022

Tell Me Why znów dostępne za darmo
Tell Me Why za darmo w Microsoft Store i Steam

Tell Me Why za darmo w Microsoft Store i Steam

Do 1 lipca w Microsoft Store i na Steamie można za darmo odebrać trzy epizody przygodówki Tell Me Why. Tytuł można zdobyć na PC, Xboksie One i Xboksie Series X|S.

promocje

Agnieszka Adamus

1 czerwca 2021

Tell Me Why za darmo w Microsoft Store i Steam
Tell Me Why: Episode 1 od twórców Life is Strange za darmo

Tell Me Why: Episode 1 od twórców Life is Strange za darmo

Twórcy Life is Strange ze studia Dotnod udostępnili pierwszy odcinek Tell Me Why za darmo. Grę można sprawdzić tak na PC, jak i na konsolach Xbox.

promocje

Jakub Błażewicz

10 marca 2021

Tell Me Why: Episode 1 od twórców Life is Strange za darmo

Zwiastun i data premiery nowej gry twórców Life is Strange

Na Xbox Games Showcase pokazano nowy zwiastun przygodówki Tell Me Why oraz ujawniono datę premiery pierwszego epizodu.

gry

Adrian Werner

23 lipca 2020

Zwiastun i data premiery nowej gry twórców Life is Strange

Poznajcie Tell Me Why – nową grę twórców Life Is Strange

Tell Me Why to nowa gra przygodowa od studia Dontnod Entertainment, które dostarczyło między innymi popularną serię Life Is Strange. Tym razem wcielimy się w Tylera i Alyson, którzy spróbują przypomnieć sobie swoje problematyczne dzieciństwo w małym miasteczku na mroźnej Alasce.

gry

Krystian Pieniążek

14 listopada 2019

Poznajcie Tell Me Why – nową grę twórców Life Is Strange

Pliki do pobrania

Popularne pliki do pobrania do gry Tell Me Why.

Wszystkie pliki do pobrania

Wymagania sprzętowe

Wymagania sprzętowe gry Tell Me Why:

PC Windows

PC / Windows

Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core i5-4460 2.7 GHz, 6 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 650 Ti lub lepsza, 25 GB HDD, Windows 10 64-bit.

Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel Core i5-4690 3.5 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 4 GB GeForce GTX 970 lub lepsza, 25 GB HDD, Windows 10 64-bit.

Oceny gry

Średnie Oceny:

7.3

Ocena GRYOnline.pl

Średnia z 9 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.

Oceny Recenzentów i Expertów
5.7

Ocena Graczy

Średnia z 716 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.

9.0

Ocena STEAM

"Bardzo pozytywne"

Średnia z 3706 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.

Ocena STEAM
Oceń Grę

Oceny Recenzentów i Ekspertów

8.0
Karolina Złamańczuk
PC

Karolina Złamańczuk

Recenzent GRYOnline.pl

2020.09.08

Nowa Gra twórców Life is Strange zaskakuje delikatnością, z jaką przedstawia relacje między bohaterami oraz historią, która łapie za serce i co chwilę odkrywa przed graczem nowe niespodzianki.

7.0
pan martin
PC

pan martin

Ekspert

2021.05.20

Bardzo fajna odpowieść, wzruszająca pokazująca jak poszczególne czynniki takie jak znajomi, rodzina czy jakieś nieporozumienia potrafią skopać komuś życie. Aczkolwiek brakowało mi jakichś większych twistów, czy jakiejś akcji - wszystko dzieje sie rzekłbym zbyt realistycznie a co za tym idzie fragmentami jest zwyczajnie nudno. Miałem wrażenie że 3 odcinkowa 10 godzinna historia i tak tu jest rozciągnięta do granic bo równie dobrze całość możnaby było zmieścić w 2-3h materiału. Na koniec miałem: „Ale to juź koniec? Nic ponadto co dostalissmy sie nie wydarzy? Oto cała konkluzja?” Grafika bardzo dobra (poprawione life of strange).. muzyka OK (szczególnie ten motyw z baśni troche przypominający kołysanke) aczkolwiek brakuje pamiętnych kawałków. Utwory z LiSów to ja do dziś na spotify słucham.W grze kilka zagadek jest które rozciągają zabawe o nawet jakąś godzine. Ale w sumie polegają one troche - niczym w szkole - czytaniu tekstu ze zrozumieniem i na podstawie tego tekstu dopasowanie rozwiązania. NudaBohaterowie poboczni kiepscy, poza naszą główną trójką - rodzeństwo + matka reszta niezbyt do pamiętania. Wspomne tu o pewnym bohaterze typu gej-przyjaciel ktňry niesamowicie mnie denerwował że chciałem mu powiedzieć “odwal sie” od samego poczatku ale oczywiście scenarzysta na to nie pozwalał więc musiałem sie z nim na siłe przyjaźnić - a gościa sporo jest w tej grze, dodatkowo wpychaja nam do gardła romans homo ( gra ma sporo LGBT - jeden z dwójki bohaterów to transgender i jest to dosyć istotna kwestia w fabule) przy którym musiałem sie ostro napocić przy wyborze dialogów żeby go odrzucić. A mimo tego i tak jakieś pseudoromantyczne scenki dostałem z uśmiechami.Gre ogólnie polecam jak ktoś lubi spokojne wzruszające dramaty. Ale nie nastawiajcie sie na Life is Strange i potok łez w każdym odcinku ( w tell me why sie lekko na koniec wzruszyłem ale nie też tak żeby to potem rozpamiętywać przez dłuższy czas). Po prostu bohaterowie aż tak mocno nieangażują emocjonalnie. T7/10, które i tak jest naciagane ale mam słabość do smutnawych historii.

5.5
Szugob
PC

Szugob

Ekspert

2021.02.28

Większe sprzężenie obyczajówki z weird fiction niż w Life is Strange. Są jednak fabularne mielizny, narracyjne wydłużenia, a nawet genderowe stereotypy.

4.0
T20
PC

T20

Ekspert

2020.10.22

Ależ ta gra jest niebywale nudnaaaa! Sama historia i szukanie tytułowej odpowiedzi "dlaczego" jest całkiem OK, ale reszta to totalny niewypał. Dialogi ciągną się jak flaki z olejem, a główni bohaterowie i postacie poboczne nie przejawiają żadnych cech, które by mogły wzbudzić w graczu jakąkolwiek sympatię. Osobiście czuję spore rozczarowanie na słabe rozwinięcie wątku Tylera. Byłam ciekawa co siedzi w głowie takiej osoby i co przeżywa jako dziecko, ale niestety twórcy napisali wątek transseksualisty i nie dali mu szansy na rozwinięcie skrzydeł. Po znalezieniu dziennika z czasów dzieciństwa nie da się go przeczytać poza dwoma stronami, co jest strasznie słabe, a o braku górnej operacji dowiadujemy się dopiero w drugim epizodzie. Brakuje tutaj dobrego scenariusza i jakichś zwrotów akcji, które naprawdę mogą zainteresować, a nie włóczenia się do po tym samym domu przez kilka godzin i klikania na każdy możliwy przedmiot na półce żeby posłuchać kolejnych beznadziejnych dialogów. Koniec gry też mega rozczarowujący i pomimo iż miałam pozytywny wynik to jednak zupełnie mnie to nie obeszło.

9.5
PC

KORZYCH

Ekspert

2020.09.29

Bardzo dobra gierka. Jak kogoś boli, że ktoś jest homo czy trans to niech się zbada i nie gra w gry które poruszają mózg, emocje i inteligencję, bo to dla niego za dużo.

6.5
pieterkov
PC

pieterkov

Ekspert

2020.09.23

Ogromny potencjał kompletnie zmarnowany. Nijaka historia (miałem ochotę wyłączyć w połowie 1 odcinka), mały wpływ na decyzje bohaterów i kretyńskie wręcz sytuacje. Przykładowo włamujemy się do biura i znajdujemy dokumenty sprzed 3 lat leżące na wierzchu. Kto trzyma stare papiery na szafce? Takie rzeczy wrzucasz do teczki i do pudła! Po kilkudziesięciu minutach gry po prostu przestałem oglądać przedmioty typu notatki, zdjęcia, plakaty, bo kompletnie nie interesowała mnie historia bohaterów. Albo inaczej – z głównego wątku dowiadywaliśmy się dużo więcej, a poboczne aktywności tylko marnowały czas gracza bardzo słabo to wynagradzając. W LiS 1 każda szuflada była moja, bo chciałem chłonąć tą historię i tych bohaterów jak gąbka zbierając każdy szczegół. Tutaj tego nie miałem, chciałem jak najszybciej skończyć historię.Do tego mętne powiązanie wybieranej kwestii z odpowiedzią. Przykładowo wybierasz odpowiedź „mało mnie to obchodzi” a bohater zachowuje się tak jakbyś wybrał negatywną i reaguje gniewnie. Albo debilne kłótnie o nic. Siostra zgadza się, że policjant się źle zachował, a brat na nią naskakuje, że ona go broni – mimo, że wcale go nie broniła, tylko przyznała rację bratu. Co ciekawe w tej scenie nie było żadnych wyborów, także scenarzyści w 100% stworzyli ten dialog od A do B i zrobili taką głupotę. Czasem możemy też wybrać z 2 kwestii dialogowych, ale tak naprawdę znaczą one to samo i reakcja postaci jest taka sama i nie mamy na nią żadnego wpływu nawet, jeżeli się z nią nie zgadzamy. Nie rozumiem, dlaczego cały czas gramy chłopakiem skoro i tak się z nim nie identyfikujemy przez brak wpływu na wybory. Sprawa jest o tyle upierdliwa, że ważne wybory i te dialogi gdzie wyborów w ogóle nie ma są sprytnie wymieszane i nie wiesz kiedy wybierasz pierdołę a kiedy decydujesz o losach fabuły. Ostatecznie jednak okazuje się, że nasze wybory nie mają praktycznie żadnego znaczenia poza drobną modyfikacją dialogu. Gra stała się bardziej telltale niż life is strange. Gra jest piękna i klimatyczna jak Life is strange 1 (dwójce tego brakowało i była brzydka), ale niestety fabuła wszystko rujnuje. Do tego ciągłe poruszanie problemu transgender może niektórych denerwować, bo mam wrażenie, że momentami jest zbędne. Tak jakby główną cechą charakteru było bycie trans – chłopak robi sobie żarty np. „I am more of a T person” – że niby lubi herbatę zamiast kawy, ale też puszcza oczko, że jest trans, co sam na siłę podkreśla żeby zrozumieć żarcik. Takie przypominanie na każdym kroku o sobie nie jest wg mnie normalne i wygląda to trochę jak inwalida żartujący na każdym kroku (hehe) z braku nogi. Lepiej byłoby po prostu zachowywać się normalnie. Dopiero wtedy będzie zaakceptowany przez społeczeństwo.Normalnie nie zwracam na to uwagi w grach, ale tutaj bardzo wiele dialogów jest mega sztywnych (pod względem mimiki i ruchów bohaterów). I to dialogów głównych, wymaganych do odbębnienia by przejść dalej np. rozmowa w magazynie czy rozmowa z recepcjonistką na policji. Po prostu 2 postacie siedzą/stoją sztywno i ruszają ustami i niczym innym. Kompletnie psuje to feeling i przypomina, że to tylko gra ze sztywnymi animacjami i podłożonym pod nie głosem. Wygląda to jak jakieś mody do wiedźmina bez głosu. Sam gameplay też jest fatalny. Mocno kontrastuje to z niezłymi cutscenami i bardziej wyreżyserowanymi dialogami w innych momentach. Chodzimy po domu i oglądamy graty albo liczymy pudła w magazynie. A chciałoby się podróżować po tej pięknej okolicy.Sama mechanika wspomnień też jest taka sobie. Po 1 wiele wspomnień jest opcjonalnych i nic nie wnosi a ciężko je znaleźć, bo pad nam wibruje w okolicy, ale rozglądamy się i nie widzimy miejsca do interakcji, bo trzeba podejść dużo bliżej do danego punktu. Więc tak chodzimy w kółko a pad ciągle wibruje i nie wiemy gdzie iść. Są niby wskazówki na ekranie nieco sugerujące kierunek, ale wielokrotnie nie były pomocne. Ponadto w kluczowych momentach musimy wybrać jak chcemy zapamiętać daną scenę i kompletnie nie rozumiem tego. Dzieci mają kompletnie odmienne wspomnienia danej sytuacji (np. matka była lub nie była chamska w danym momencie) i nie wiem, które jest prawidłowe, więc nie potrafię wybrać żadnego. Kierując się jednak prywatnymi wyborami staram się wybierać te wspomnienia, które moim zdaniem są bliżej prawdziwego charakteru matki bohaterów, (więc w jednej sytuacji była zołzą, ale w drugiej po prostu smutna, bo aż tak zła by nie była za drugim razem). Ponadto gra pozbawia nas możliwości wyboru czy chcemy biegać czy nie. Decyduje sama za nas, więc czasem mamy zbyt małą a czasem zbyt dużą precyzję ruchu, jeżeli nie zgadzamy się z decyzją gry. Często trzeba szukać itemu np. mamy znaleźć łom żeby otworzyć coś w pomieszczeniu i możemy z niego wyjść i biegać dookoła domu a potem i tak się okazuje, że łom leżał bardzo blisko – ale gra zamiast nas zablokować w okolicy pozwoliła nam latać na marne przez 20 minut bez żadnych wskazówek. To samo z kretyńskimi zagadkami bazującymi na bajkach wymyślonych przez bohaterów (spisanych w księdze goblinów). W całej grze i interfejsie możemy ustawić duże napisy, ale księga goblinów ma tak malutką czcionkę, że trzeba sobie przetwarzać na tekst każdą stronę albo mocno zbliżyć się do tv/monitora. Ponadto nie mamy żadnych wskazówek, w której bajce mamy szukać wskazówek do danej zagadki/zamka, a trudno oczekiwać, że gracz przeczyta liczącą kilkadziesiąt stron książkę składającą się z kilkunastu wielostronicowych bajek. Rozczarowało mnie też zakończenie, bo nie mieliśmy na nie praktycznie żadnego wpływu. Były tam 3 ważne kwestie i tylko w sprawie 1 z nich mieliśmy możliwość decyzji. Co ciekawe są bodajże 3 zakończenia, ale nie mam pojęcia, z czego one wynikają. Można to sprawdzić rzecz jasna w necie, ale jako gracz nie czułem jakbym podejmował decyzje. Nie wiem czy to dobrze czy to źle. W każdym razie nie wiedziałem, że na zakończenie wpływają inne wcześniejsze decyzje, które nie mają z nim bezpośredniego związku. Innymi słowy – nieistotna decyzja wpływa na zakończenie. Nie wiadomo dlaczego i nie wiadomo dlaczego decyzja A prowadzi do zakończenia A, a B do B ale tak po prostu jest. Nie podoba mi się to. Moja bohaterka została w domu pomimo tego, że chciałem go sprzedać i nie było żadnego uzasadnienia, dlaczego tak się stało. To po cholerę sterowałem losami tej pary? Ten sam problem, co w life is strange 2 – decyzje gracza swoje, a bohaterowie swoje.Jeżeli ktoś lubi dontnod to i tak zagra, ale ostatecznie czułem się tylko nieco lepiej niż po life is strange, 2 które nadal pozostaje ich najgorszą grą.P.S. Z grą jest ten problem, że nie wiemy po co gramy. Nie wiemy co jest naszym celem. Myślałem, że mamy poznać tajemnice domu a skupiamy się na historii matki, która nie ma znaczenia, bo od początku wiadomo, że nie żyje.

8.5
kęsik
PC

kęsik

Ekspert

2020.10.31

9.0
Krzysztof Mysiak
PC

Krzysztof Mysiak

GRYOnline.pl Team

2020.10.14

7.0
zvr
PC

zvr

Ekspert

2020.10.11

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Przygodowe
2023-06-10
21:56

Rozetko Centurion

Rozetko

Brak języka polskiego czyli ogólnie gówno.

Komentarz: Rozetko
2023-06-10
22:00

Rozetko Centurion

Rozetko

Brak języka polskiego i promowanie zboczeń. Dno.

Komentarz: Rozetko
2023-06-16
15:13

Rithven Pretorianin

Rithven

6.0 za dopracowanie. Ale generalnie gra mnie strasznie wynudziła. To jest jak dla mnie (osoby lubiącej czytać i się zastanawiać) za nudne i za wolne i w ogóle nie angażujące..

Komentarz: Rithven
2024-07-20
11:35

blimsien_yankovic Centurion

blimsien_yankovic

Odebrana za darmo od Epica i ograna. Nie jest taka straszna jak o niej piszą. Rozkręca się bardziej od drugiego rozdziału. Pierwszy rozdział wprowadzający rzeczywiście mulący ale dalej jest zdecydowanie lepiej. Ode mnie 10/10

Komentarz: blimsien_yankovic
2024-07-20
11:36

Admin Senator

Admin

Tell Me Why - recenzje graczy

Komentarz: Admin

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl