Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Seria Surviving - seria gier

Cykl strategii ekonomicznych typu city builder, wzbogaconych o elementy survivalowe. Marka została zapoczątkowana pod skrzydłami wydawniczymi Paradox Interactive, a na przestrzeni lat na kartach jej historii zapisały się również takie firmy, jak Haemimont Games, Abstraction Games, Iceflake Studios, Rocket Flair Studios, Bolverk Games oraz Impact Inked.

Historia serii Surviving

Seria Surviving została zapoczątkowana w 2018 roku. Pierwszą grą spod tego szyldu było Surviving Mars, które trafiło na komputery osobiste, PlayStation 4 oraz Xboksa One. Produkcja doczekała się ciepłego przyjęcia ze strony graczy i branżowych mediów, mogąc pochwalić się „bardzo pozytywnymi” recenzjami na platformie Steam i średnią ocen w serwisie Metacritic z przedziału 73-76/100 (w zależności od platformy). Kując żelazo póki gorące, deweloperzy przygotowali szereg dodatków, wśród których prym wiodły duże rozszerzenia: Space Race, Green Planet i Below and Beyond.

Druga gra z tego cyklu, czyli Surviving the Aftermath, ukazała się w listopadzie 2021 roku. Choć dzieło Iceflake Studios również zostało ciepło przyjęte, to jednak nie odniosło aż takiego sukcesu, jak jego poprzednik. Trzecia pozycja z tej serii, czyli Surviving the Abyss, w styczniu 2023 roku pojawiła się we wczesnym dostępie na komputerach osobistych, a w listopadzie 2024 roku dostała pełną wersję. W tym przypadku sprawy miały się jeszcze gorzej, bowiem gracze dość chłodno przyjęli projekt Rocket Flair Studios, wystawiając mu zaledwie „mieszane” opinie na Steamie.

W maju 2025 roku cykl Surviving otrzymał spin-off. Mowa o Surviving Mars: Pioneer, czyli grze survivalowej FPP, stworzonej z myślą o zestawach rzeczywistości wirtualnej i osadzonej w uniwersum wykreowanym na potrzeby Surviving Mars. Pozycja ukazała się wówczas we wczesnym dostępie na Steamie i choć przeszła bez większego echa, to jednak gracze ocenili ją pozytywnie.

Gameplay i fabuła w cyklu Surviving

Rozgrywka w głównych grach spod szyldu Surviving opiera się na podobnym schemacie. Oglądając akcję z góry, zajmujemy się budową miasta w niesprzyjających warunkach. Musimy zwracać uwagę nie tylko na potrzeby mieszkańców oraz konieczność rozwoju technologicznego, lecz również na rozmaite czynniki zewnętrzne i zagrożenia dla mieszkańców.

Podczas gdy w Surviving Mars wznosimy kolonię na Czerwonej Planecie, Surviving the Aftermath pozwala nam zawalczyć o przetrwanie w postapokaliptycznym świecie, z kolei Surviving the Abyss wymaga od nas zbudowania prosperującego miasta na dnie oceanu.

Wyjątek stanowi Surviving Mars: Pioneer, gdzie wcielamy się w pojedynczego kolonistę i oglądamy wydarzenia z jego oczu, eksplorując powierzchnię Marsa, gromadząc surowce, budując oraz wytwarzając elementy wyposażenia.

Surviving Mars: Pioneer
Surviving Mars: Pioneer

Symulacje 9 maja 2025

VR-owa gra survivalowa FPP, spin-off strategii z 2018 roku. W Surviving Mars: Pioneer wcielamy się w kolonistę próbującego ustanowić stały przyczółek na Czerwonej Planecie. By tego dokonać, eksplorujemy, gromadzimy surowce, budujemy i wytwarzamy oraz dbamy o potrzeby postaci.

PC

Surviving the Abyss
Surviving the Abyss

Strategiczne 5 listopada 2024

Strategia, w której zajmujemy się rozbudową tajnej podwodnej bazy w trakcie zimnej wojny. W Surviving the Abyss konstruujemy nowe sekcje, prowadzimy badania oraz organizujemy pracę załogi. Musimy także radzić sobie z nadnaturalnym zagrożeniem kryjącym się w morskich głębinach.

PC

Surviving the Aftermath
Surviving the Aftermath

Strategiczne 16 listopada 2021

Postapokaliptyczna strategia ekonomiczna typu city builder, która jest kontynuacją Surviving Mars z 2018 roku. Akcja Surviving the Aftermath rozgrywa się po katastrofie niszczącej naszą cywilizację, a zadaniem graczy jest zbudowanie prężnie działającej kolonii ocalałych ludzi.

PCPS4XONESwitch

Surviving Mars
Surviving Mars

Strategiczne 15 marca 2018

Fantastycznonaukowa strategia ekonomiczna z gatunku city builder, opracowana przez Haemimont Games i wydana przez Paradox Interactive. Twórcy Tropiko 5 tym razem dają nam możliwość zaprojektowania pierwszego ludzkiego osiedla na Marsie. Stanowisko zarządcy pozaziemskiej kolonii wymaga od nas zajęcia się wieloma istotnymi kwestiami, od których zależy życie i zdrowie mieszkańców placówki. Koloniści nie przetrwają długo bez stałego dostępu do wody i tlenu, zaawansowana aparatura placówki potrzebuje zaś nieprzerwanych dostaw energii. Emocji dodaje fakt, że zbudowane przez nas systemy mogą paść ofiarą bezwzględnych warunków środowiskowych Marsa: zbiorniki z wodą mogą zamarznąć, a baterie słoneczne zostać wyłączone z akcji przez burzę piaskową. Do tego wszystkiego dochodzą również wymagania agencji, za której pieniądze zorganizowana została cała misja – jeśli jako sponsora wybraliśmy nastawioną na zysk korporację, lepiej pamiętajmy o zorganizowaniu kopalni cennych kruszców oraz systemu, który przetransportuje minerały na Ziemię. Każdy z mieszkańców kolonii jest unikalną osobą o konkretnych cechach i współczynnikach, na które wpływ mają warunki w których przychodzi mu mieszkać. Zadowolony z życia kolonista może zdecydować się na posiadanie dzieci, z kolei osobnik żyjący w ciągłym stresie zacznie miewać problemy psychiczne. Sandboksowy model rozgrywki urozmaicają tzw. tajemnice, czyli zdarzenia i scenariusze inspirowane klasycznymi motywami science fiction.

PCPS4XONE