Seria Screamer - seria gier
Cykl gier samochodowych, który z odsłony na odsłonę prezentuje inne podejście do tematu walki o zwycięstwo za kierownicą czterech kółek. Seria została wykreowana przez włoskie studio Milestone (początkowo znane jako Graffiti), a wydawcą jej pierwszych czterech części była firma Virgin Interactive. Czwarta gra spod tego szyldu została przygotowana przez Clever’s Development, natomiast piąta, będąca rebootem, powstała pod skrzydłami oryginalnych twórców.
Historia serii Screamer
Pierwsza część serii, czyli Screamer, ukazała się na komputerach osobistych 31 października 1995 roku. Jej kontynuacja pod tytułem Screamer 2 trafiła na PC niespełna rok później, bo 15 listopada 1996. Trzecia odsłona cyklu, zatytułowana Screamer Rally, utrzymała ten trend, pojawiając się na komputerach osobistych w połowie listopada 1997 roku. Na czwartą część serii fani musieli zaczekać aż do 4 grudnia 2000 roku, kiedy to na PC zawitał Screamer 4x4.
Po premierze Screamera 4x4 w temacie dalszego rozwoju marki zapadła cisza. Została ona przerwana dopiero w grudniu 2024 roku, kiedy to zapowiedziano reboot zatytułowany po prostu Screamer.
Gameplay w cyklu Screamer
Poszczególne produkcje spod szyldu Screamer różnią się między sobą pod względem rozgrywki. Pierwsza część serii to wyścigi przywodzące na myśl takie gry, jak The Need for Speed bądź Ridge Racer.
Druga odsłona cyklu stanowi lekki zwrot w kierunku rajdów (pojawiły się w niej trasy szutrowe, śnieżne czy błotne), zaś „trójka”, czyli Screamer Rally, to już gra rajdowa w pełnym znaczeniu. Co zaś tyczy się Screamera 4x4 – choć wcześniejsze pozycje miały zręcznościowy charakter, jego autorzy postanowili oddać nam do dyspozycji grę o symulacyjnym zacięciu, w realistyczny sposób oddającą specyfikę jazdy samochodem terenowym.
Piąta produkcja, czyli Screamer, stanowi powrót do korzeni, pozwalając nam wrócić na asfaltowe drogi i walczyć o zwycięstwo, osiągając zawrotne prędkości oraz korzystając z „bojowych” mechanik. Całość osadzono w niedalekiej przyszłości, a dopełnieniem tego wszystkiego jest całkiem rozbudowana warstwa fabularna.