Seria Mortyr - seria gier
Seria polskich strzelanek, zapoczątkowana w 1999 roku. Dwie pierwsze odsłony cyklu były dziełami zespołu Mirage Interactive („jedynka” powstała we współpracy z Corwin Software), natomiast począwszy od jego trzeciej części pieczę nad nim przejęło CI Games, wcześniej znane jako City Interactive.
Historia serii Mortyr
Cykl narodził się w 1999 roku, za sprawą gry zatytułowanej Mortyr. Produkcja, której akcja toczyła się zarówno podczas II wojny światowej, jak i w przyszłości, była reklamowana jako potencjalny następca Wolfensteina 3D i choć kreowano ją na światowy hit, to jednak poza granicami Polski nie odniosła sukcesu artystycznego. Co jednak ciekawe, Mortyr sprzedał się na tyle dobrze, że mógł zapoczątkować serię rozwijaną w kolejnych latach.
Pięć lat później, w 2004 roku, Mortyr doczekał się kontynuacji w postaci gry Mortyr 2: For Ever, która podążyła ścieżką wytyczoną przez pierwowzór. Późniejsza zmiana dewelopera nie wpłynęła znacząco na kondycję serii, której nigdy nie udało się pozbyć znamion budżetowości. Inna sprawa, że powiązania następnych produkcji spod tego szyldu z dwiema pierwszymi były czysto marketingowe i ograniczały się do tytułu oraz drugowojennej tematyki.
W 2007 roku City Interactive dostarczyło grę Mortyr III: Akcje dywersyjne (za granicą znaną jako Battlestrike: Force of Resistance), rok później oddało w nasze ręce Mortyra: Operację Sztorm (na świecie wydanego jako Operation Thunderstorm), z kolei rok 2009 przyniósł premierę Rajdu na Berlin: Cienia Stalingradu, globalnie znanego jako Battlestrike: Force of Resistance 2.
Fabuła i gameplay w serii Mortyr
Seria Mortyr to pierwszoosobowe strzelanki (FPS), których akcję w znakomitej większości osadzono w czasach II wojny światowej. Wyjątek stanowi pierwsza odsłona cyklu, zawierająca etapy przenoszące nas w przyszłość.
W trakcie rozgrywki wcielamy się w bohaterów na rozmaite sposoby krzyżujących Niemcom ich niecne plany. W tym celu realizują oni różnorodne misje w rozmaitych zakątkach Europy (na liście lokacji nie brakuje Polski) oraz walczą z zastępami przeciwników, robiąc użytek z szerokiego wachlarza broni z epoki.
Oprócz kampanii fabularnych, pierwszy i czwarty Mortyr oferowały oparte na rywalizacji tryby multiplayer.
Co łączy Mortyra i Wiedźmina?
Pierwsza gra z serii Mortyr działała w oparciu o przygotowany specjalnie na jej potrzeby silnik IC Engine. Co ciekawe, z czasem posłużył on do przygotowania prototypu pierwszego Wiedźmina. Niemniej, ostatecznie studio CD Projekt RED zrezygnowało z tej technologii na rzecz silnika Aurora od firmy BioWare.