Seria gier Kingdom Wars
Cykl gier strategicznych czasu rzeczywistego, który choć został zapoczątkowany przez produkcję MMO, ostatecznie położył duży nacisk również na rozgrywkę w pojedynkę. Marka została wykreowana i jest rozwijana przez zespół Reverie World Studios z Kanady, który poza nią ma w swoim portfolio również survivalowy sandbox zatytułowany Stars End.
Historia serii Kingdom Wars
Korzenie cyklu Kingdom Wars sięgają 2011 roku, kiedy to ukazał się RTS pod tytułem Dawn of Fantasy. Produkcja przeznaczona wyłącznie do zabawy w trybie multiplayer, z czasem została przemianowana na Kingdom Wars. Choć doczekała się dość chłodnego przyjęcia, położyła podwaliny pod serię mającą od tej pory być oczkiem w głowie Reverie World Studios.
Jej kontynuacja, czyli Kingdom Wars 2: Battles, ukazała się w 2016 roku. W przeciwieństwie do pierwowzoru dystrybuowanego w modelu free-to-play, otrzymaliśmy płatną pozycję, która dodatkowo zaoferowała nie tylko tryb multiplayer, lecz również kampanię fabularną dla pojedynczego gracza. Podobnie jak poprzedniczka, została ona przyjęta dosyć chłodno, jednak twórcy nie dawali za wygraną.
W 2017 roku we wczesnym dostępie na Steamie zadebiutowało Medieval Kingdom Wars, którego pełna wersja ukazała się w styczniu 2019 roku. Gra doczekała się cieplejszego przyjęcia od swoich poprzedniczek, toteż idąc za ciosem, w tym samym roku autorzy przygotowali odświeżoną wersję „dwójki”, czyli Kingdom Wars 2: Definitive Edition, a następnie zabrali się za pracę nad kolejną odsłoną cyklu osadzoną w średniowieczu.
Kingdom Wars: The Plague, z czasem nazwane po prostu Kingdom Wars 4, ukazało się we wczesnym dostępie w 2020 roku, a ponad rok później doczekało się wersji 1.0. Choć tym razem dzieło Reverie World Studios przeszło bez echa, w listopadzie 2024 roku pojawiła się kolejna główna część serii, czyli Renaissance Kingdom Wars. Gra trafiła wówczas do wczesnego dostępu i przypadła graczom do gustu, choć nie cieszyła się przy tym szczególnie dużą popularnością.
Czas i miejsce akcji gier z cyklu Kingdom Wars
Pierwsze dwie odsłony serii, czyli Dawn of Fantasy (Kingdom Wars) oraz Kingdom Wars 2: Battles, przenosiły nas do uniwersum fantasy. Wraz z premierą Medieval Kingdom Wars autorzy zaczęli kłaść nacisk na większy realizm. Zarówno ta produkcja, jak i Kingdom Wars 4, zostały osadzone w średniowieczu. Renaissance Kingdom Wars, jak zresztą sugerował tytuł, zabierało nas do epoki renesansu.
Gameplay w serii Kingdom Wars
Gry spod szyldu Kingdom Wars to przede wszystkim strategie czasu rzeczywistego, w których przejmujemy kontrolę nad wybraną frakcją, gromadzimy zasoby i rozbudowujemy swoje włości, a także wystawiamy armię i toczymy starcia z siłami wroga.
Poszczególne produkcje wzbogacają rozgrywkę o rozwiązania zaczerpnięte z innych gatunków. Kingdom Wars 2: Battles przynosi elementy karcianek i gier survivalowych oraz system craftingu, Medieval Kingdom Wars wprowadza roguelike’owy pierwiastek, Kingdom Wars 4 zmusza nas do dokonywania trudnych wyborów, natomiast Renaissance Kingdom Wars kładzie nacisk na aspekty dyplomatyczne i ekonomiczne oraz decyzje o znaczeniu globalnym, rodem z gatunku grand strategy.
W niemal wszystkie części serii Kingdom Wars można grać w pojedynkę lub w trybie multiplayer przez Internet. Wyjątek stanowi pierwsza odsłona będąca rasową produkcją MMO.
Ewolucja serii Kingdom Wars
2024
Renaissance Kingdom Wars
2021
Kingdom Wars: The Plague
2019
Kingdom Wars 2: Definitive Edition
2019
Medieval Kingdom Wars
2016
Kingdom Wars 2: Battles
2011
Dawn of Fantasy

Renaissance Kingdom Wars
26 listopada 2024, Wczesny dostęp
Strategiczne, Historyczne, Indie, Internet, Kooperacja, Multiplayer, RTS, Singleplayer, XVI wiek.
Tytuł z pogranicza RTS-ów i gatunku grand strategy. W Renaissance Kingdom Wars przenosimy się do roku 1510 i, zaczynając domyślnie jako przywódca kompanii najemniczej, dążymy do stworzenia własnego państwa. Musimy przy tym dbać o gospodarkę, dyplomację czy też armię.

Kingdom Wars: The Plague
22 października 2021
Strategiczne, Historyczne, Indie, RTS, Singleplayer, Średniowiecze.
Kolejna po Medieval: Kingdom Wars odsłona strategicznej serii Kingdom Wars osadzona w średniowieczu. W The Plague: Kingdom Wars zespół Reverie World Studios znacząco rozbudował rozgrywkę, dodając nowych władców i nacje, większą mapę oraz tytułową mechanikę plagi.

Kingdom Wars 2: Definitive Edition
9 lipca 2019
Strategiczne, Crafting, Fantasy, Indie, Internet, Kooperacja, Multiplayer, RTS, Singleplayer.
Strategia czasu rzeczywistego w klimacie fantasy. Model rozgrywki zastosowany w tej produkcji łączy klasyczną formułę RTS-a z elementami gier survivalowych. Tytuł jest poprawioną wersją Kingdom Wars 2: Battles z 2016 roku. Za jego stworzenie i wydanie odpowiada kanadyjski deweloper Reverie World Studios.

Medieval Kingdom Wars
3 stycznia 2019
Strategiczne, Historyczne, Indie, Internet, Kooperacja, Multiplayer, RTS, Singleplayer, Średniowiecze.
Osadzona w epoce średniowiecza gra strategiczna, którą łączy w sobie elementy podgatunków RTS i Grand Strategy. Do cech charakterystycznych tej produkcji należą wysoki poziom trudności oraz wiernie odwzorowane realia historyczne. Za jej stworzenie odpowiada niezależny zespół Reverie World Studios.

Kingdom Wars 2: Battles
4 marca 2016
Strategiczne, Crafting, Fantasy, Indie, Internet, Multiplayer, RTS, Singleplayer, Zombie.
Osadzona w realiach fantasy strategia czasu rzeczywistego, będąca kolejną odsłoną serii zapoczątkowanej w 2011 roku przez grę MMORTS Dawn of Fantasy (przemianowaną następnie na darmowe Kingdom Wars). Fabuła Kingdom Wars 2: Battles przenosi nas do pogrążonej w wojnie krainy, w której zajadły bój toczą ze sobą rasy ludzi, elfów oraz orków. Kiedy na horyzoncie pojawia się czwarta, potężna rasa nieumarłych, zwaśnione strony muszą połączyć siły i wspólnie stawić czoła potężnemu wrogowi. Mechanika rozgrywki łączy cechy klasycznych strategii RTS z szeregiem nowoczesnych rozwiązań, takich jak elementy gier karcianych, aspekty survivalowe czy rozbudowany system rzemiosła. Rozgrywka toczy się na płaszczyźnie ekonomicznej i militarnej, w której spory nacisk położono na głębię taktyczną oraz możliwość fortyfikowania i oblężenia twierdz. Całość koncentruje się na kampanii jednoosobowej, nie zrywając jednak z dziedzictwem poprzednich odsłon serii i szeroką gamą zróżnicowanych trybów wieloosobowych.
Steam

Dawn of Fantasy
29 września 2011
Strategiczne, Fantasy, Internet, MMO, Multiplayer, RTS, Singleplayer.
Dawn of Fantasy to strategia MMO (MMORTS) osadzona w realiach fantasy z rozwiniętymi systemami taktycznymi i ekonomicznymi. Gracz wciela się w rolę ludzi, elfów lub orków, dążąc do rozwoju swojej rasy poprzez szereg zadań, wojen i paktów. Oprócz głównego trybu multiplayer, przewidziano kilka form zabawy dla pojedynczego gracza. Bitwy i lokacje przedstawione są w przyzwoitej, trójwymiarowej grafice.
Gracze