Seria Kingdom Wars - seria gier
Cykl gier strategicznych czasu rzeczywistego, który choć został zapoczątkowany przez produkcję MMO, ostatecznie położył duży nacisk również na rozgrywkę w pojedynkę. Marka została wykreowana i jest rozwijana przez zespół Reverie World Studios z Kanady, który poza nią ma w swoim portfolio również survivalowy sandbox zatytułowany Stars End.
Historia serii Kingdom Wars
Korzenie cyklu Kingdom Wars sięgają 2011 roku, kiedy to ukazał się RTS pod tytułem Dawn of Fantasy. Produkcja przeznaczona wyłącznie do zabawy w trybie multiplayer, z czasem została przemianowana na Kingdom Wars. Choć doczekała się dość chłodnego przyjęcia, położyła podwaliny pod serię mającą od tej pory być oczkiem w głowie Reverie World Studios.
Jej kontynuacja, czyli Kingdom Wars 2: Battles, ukazała się w 2016 roku. W przeciwieństwie do pierwowzoru dystrybuowanego w modelu free-to-play, otrzymaliśmy płatną pozycję, która dodatkowo zaoferowała nie tylko tryb multiplayer, lecz również kampanię fabularną dla pojedynczego gracza. Podobnie jak poprzedniczka, została ona przyjęta dosyć chłodno, jednak twórcy nie dawali za wygraną.
W 2017 roku we wczesnym dostępie na Steamie zadebiutowało Medieval Kingdom Wars, którego pełna wersja ukazała się w styczniu 2019 roku. Gra doczekała się cieplejszego przyjęcia od swoich poprzedniczek, toteż idąc za ciosem, w tym samym roku autorzy przygotowali odświeżoną wersję „dwójki”, czyli Kingdom Wars 2: Definitive Edition, a następnie zabrali się za pracę nad kolejną odsłoną cyklu osadzoną w średniowieczu.
Kingdom Wars: The Plague, z czasem nazwane po prostu Kingdom Wars 4, ukazało się we wczesnym dostępie w 2020 roku, a ponad rok później doczekało się wersji 1.0. Choć tym razem dzieło Reverie World Studios przeszło bez echa, w listopadzie 2024 roku pojawiła się kolejna główna część serii, czyli Renaissance Kingdom Wars. Gra trafiła wówczas do wczesnego dostępu i przypadła graczom do gustu, choć nie cieszyła się przy tym szczególnie dużą popularnością.
Czas i miejsce akcji gier z cyklu Kingdom Wars
Pierwsze dwie odsłony serii, czyli Dawn of Fantasy (Kingdom Wars) oraz Kingdom Wars 2: Battles, przenosiły nas do uniwersum fantasy. Wraz z premierą Medieval Kingdom Wars autorzy zaczęli kłaść nacisk na większy realizm. Zarówno ta produkcja, jak i Kingdom Wars 4, zostały osadzone w średniowieczu. Renaissance Kingdom Wars, jak zresztą sugerował tytuł, zabierało nas do epoki renesansu.
Gameplay w serii Kingdom Wars
Gry spod szyldu Kingdom Wars to przede wszystkim strategie czasu rzeczywistego, w których przejmujemy kontrolę nad wybraną frakcją, gromadzimy zasoby i rozbudowujemy swoje włości, a także wystawiamy armię i toczymy starcia z siłami wroga.
Poszczególne produkcje wzbogacają rozgrywkę o rozwiązania zaczerpnięte z innych gatunków. Kingdom Wars 2: Battles przynosi elementy karcianek i gier survivalowych oraz system craftingu, Medieval Kingdom Wars wprowadza roguelike’owy pierwiastek, Kingdom Wars 4 zmusza nas do dokonywania trudnych wyborów, natomiast Renaissance Kingdom Wars kładzie nacisk na aspekty dyplomatyczne i ekonomiczne oraz decyzje o znaczeniu globalnym, rodem z gatunku grand strategy.
W niemal wszystkie części serii Kingdom Wars można grać w pojedynkę lub w trybie multiplayer przez Internet. Wyjątek stanowi pierwsza odsłona będąca rasową produkcją MMO.