Data wydania: 5 września 2001
Schizm: Prawdziwe Wyzwanie jest klasyczną przygodówką, stworzoną przez polskie studio deweloperskie Detalion. Akcja gry osadzona została w niedalekiej przyszłości. Gracz kieruje poczynaniami członków załogi statku kosmicznego Angel, którzy próbują rozwikłać tajemnicę zniknięcia mieszkańców planety Argilus. Za fabułę odpowiadają znani pisarze science-fiction - Terry Dowling i Tomasz Kołodziejczak.
Gracze
Steam
W roku 2083 pierwszy statek rozpoznawczy wylądował na planecie Argilus, odkrywając opuszczone miasta i fabryki jednak nie znajdując żadnych mieszkańców. Zbudowano więc ośrodki badawcze, które miały odkryć co stało się z ludnością Argulusa. Wysłany później ziemski statek zaopatrzeniowy Angel nie może jednak nawiązać kontaktu z naukowcami na powierzchni planety. Systemy transportowca odmawiają posłuszeństwa, a dwuosobowa załoga musi opuścić pokład schodząc na nieznany ląd.
Gracz wciela się w rolę obu członków załogi transportowca, odkrywając fascynujące krajobrazy obcego świata, przepełnione sekretami i intrygami. Bohaterami gry można sterować niezależnie, oddzielnie rozwiązując zagadki - ale w pewnych momentach niezbędne jest jednak ich współdziałanie. Gra posiada wciągającą i nieliniową fabułę science fiction, w której uczestnik decyduje o kolejności rozwiązywania większości zagadek. Została ona stworzona w ścisłej współpracy z wielokrotnie nagradzanymi pisarzami science fiction: australijskim - Terrym Dowlingiem i polskim - Tomaszem Kołodziejczakiem, dzięki czemu sama stopniowo okazuje się być kolejną intrygującą zagadką, oczekującą na finałowe rozwiązanie. Gra zapewnia możliwość interakcji z napotkanymi żywymi postaciami oraz wzajemnego porozumiewania się pomiędzy bohaterami.
Wciągająca, pozbawiona przemocy, nieliniowa fabuła, w której gracz sam decyduje o kolejności rozwiązywania większości zagadek. Po drodze czeka nas prawdziwa mikstura różnego rodzaju zagadek - mechanicznych, logicznych, opartych o przenoszone przedmioty czy nawet dźwięki.
Producent wykonał tytaniczną wręcz pracę umieszczając w grze dokładnie 969 miejsc, w jakich można wykonać pełny obrót i udać się w kilku kierunkach do wyboru. Oprócz tego mamy możliwość dokonywania zbliżeń przedmiotów oraz oglądania przeróżnych animacji, które nie zawsze mają bezpośredni wpływ na przebieg gry. Wszystko wykonane jest z wykorzystaniem prerenderowanej grafiki 3D z widokiem z perspektywy pierwszej osoby. Całości dopełnia ładna, nastrojowa muzyka.
Autor opisu gry: Mariusz Klamra
Platformy:
PC Windows
Producent: Detalion/Detalion Games
Wydawca: LK Avalon
Ograniczenia wiekowe: 12+
Gry podobne:
Recenzja GRYOnline
Przecież to nie dzieje się naprawdę, to tylko gra. Zapamiętaj te słowa, bo gdy znajdziesz się na Argilusie, zobaczysz zupełnie inny świat.
27 czerwca 2001
„Schizm – Prawdziwe Wyzwanie” już niedługo zajmie należne mu półki sklepowe i, jeśli sprawdzi się to wszystko, co obiecują nam jego twórcy, to nie zagrzeje tam miejsca na dłużej.
18 kwietnia 2001
Kontynuując serię wywiadów z polskimi twórcami gier nasz redakcyjny kolega przeprowadził rozmowę z Tomaszem Pazdanem z LK Avalon, której tematem była oczywiście najnowsza produkcja tego zespołu, czyli Schizm: Prawdziwe Wyzwanie.
Smutne wieści płyną z obozu polskich programistów, zrzeszonych pod szyldem Detalion. Twórcy takich gier jak Schizm, czy Sentinel: Descendants in Time poinformowali przed kilkoma dniami o zakończeniu działalności na polu produkcji programów rozrywkowych.
pozostałe
Krystian Smoszna
7 marca 2005
Detalion to niepozorna rzeszowska firma zajmująca się produkcją gier komputerowych. Od innych polskich odróżnia ją jednak sukces, jaki udało jej się odnieść. Obie części stworzonej przez nią gry Schizm, pomimo stosunkowo mało intensywnej kampanii reklamowej, sprzedały się rewelacyjnie na całym świecie. Dziś już wiemy – w listopadzie bieżącego roku za sprawą Adventure Company w zachodnich sklepach pojawi się kolejne dziecko Detalionu zatytułowane Sentinel: Descendants in Time.
gry
Tomasz Wróblewski
24 czerwca 2004
Przyznam, że jednym z tych projektów gier komputerowych na które czekam ze sporym zainteresowaniem, jest druga część znakomitego dzieła firmy Detalion, a wydanego przez rzeszowskie Studio LK Avalon, czyli gry Schizm. A moja ciekawość wzrosła zdecydowanie od czasu, kiedy ujawniono tytuł kontynuacji tego światowego przeboju na rynku gier przygodowych oraz pierwsze obrazki...
gry
Bolesław Wójtowicz
12 maja 2003
Serwis Adventure Gamers poinformował, że otrzymał od polskiej grupy developerskiej Detalion informacje, iż druga część znakomitej gry przygodowej Schizm, będzie wykorzystywała trójwymiarowy silnik graficzny znany z gry No One Lives Forever 2, tj. LithTech Jupiter. Przypominam, że pierwsza część Schizma, podobnie jak seria Myst, wykorzystywała pre-renderowaną grafikę, tu zaś będziemy mieli do czynienia z renderingiem w czasie rzeczywistym – i tu rodzi się pytanie, czy to wyjdzie grze na dobre...?
gry
Przemysław Bartula
15 stycznia 2003
Informacja ta dotarła do nas z dwóch niezależnych i oficjalnych zarazem źródeł. Mianowicie pan Rich Wah Kan, szef firmy The Adventure Company, będącej własnością kanadyjskiego wydawcy, firmy Dreamcatcher Interactive, potwierdził wcześniejsze nieoficjalne doniesienia o developingu drugiej części gry Schizm. Co więcej, również Terry Dowling, znany pisarz science fiction, który zajmował się tworzeniem scenariusza do pierwszego Schizma, podał na swojej oficjalnej stronie internetowej, iż zawarł umowę z polską grupą Detalion i firmą Dreamcatcher Interactive na mocy której będzie brał czynny udział przy pracach nad grą Schizm 2.
gry
Przemysław Bartula
4 grudnia 2002
Firma LK Avalon informuje, że w okresie od premiery do końca września br. na całym świecie sprzedanych zostało ponad 250.000 sztuk Schizm'ow. Gra dystrybuowana jest w Europie, Ameryce Północnej, Dalekim Wschodzie i Australii.
gry
Fajek
12 listopada 2002
Już za kilkanaście dni w sklepach pojawi się pak zawierający pełne wersje dwóch hitów przygodowych na dwóch płytach DVD. Będą to gry Schizm oraz Reah. Na dwóch płytach DVD znajdzie się wiec mnóstwo przygody w najlepszym wydaniu.
gry
Fajek
28 października 2002
Schizm: Prawdziwe Wyzwanie to jedna z ciekawszych gier przygodowych zeszłego roku, będąca na dodatek naszym rodzimym produktem. Z jej recenzją na naszych stronach mogliście zapoznać się już jakiś czas temu, dzisiaj przyszła kolej na solucję.
gry
Janusz Burda
19 lutego 2002
Nie wiadomo dlaczego polskie produkcje traktowane są przez rodowitych graczy po macoszemu. W zasadzie bez powodu gry spod znaku „Made in Poland” już na starcie są dyskwalifikowane z powodu „bo polskie”. Najciekawsze jest to, że polska prasa reaguje w podobny sposób, co wydaje się być co najmniej śmieszne a na pewno nie profesjonalne. Wspominam o tym, gdyż niedawno ukazała się na naszym rynku gra autorstwa LK Avalon, która przez sporą ilość ludzi została oceniona jako przeciętna. Tymczasem...
gry
Fajek
17 grudnia 2001
Tym razem nie będę namawiał Was do przeczytania recenzji, starał się zachęcić abyście do niej zajrzeli, nie tym razem. Dlaczego? Bo każdy kto na dźwięk słowa Schizm dostaje delikatnego drżenia dłoni już pewnie ową recenzję czyta. A co z pozostałymi, którzy nie bardzo się orientują co to za gra „ten” Schizm?
gry
Fajek
10 września 2001
Wymagania sprzętowe gry Schizm: Prawdziwe wyzwanie:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Pentium 4 1.5 GHz, 512 MB RAM, karta grafiki Intel HD lub lepsza, 8 GB HDD, Windows 7/8/10.
Średnie Oceny:
Średnia z 1284 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Brak recenzji"
Średnia z 3 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Bolesław Wójtowicz
Recenzent GRYOnline.pl
2001.09.10
Przecież to nie dzieje się naprawdę, to tylko gra. Zapamiętaj te słowa, bo gdy znajdziesz się na Argilusie, zobaczysz zupełnie inny świat.
czorny50
Ekspert
2016.03.19
zanonimizowany627875 Junior
Już nieaktualne. Pozdrawiam.
Poul12 Junior
To się nazywa brak kasy na marketing i wypromowanie swojego produktu na świat. Autorzy przez to prawdopodobnie stracili dużo milionów. Grafika w tej grze jak na rok 2001 jest WYJEBANA W KOSMOS!!! Na screenach dużo się nie różni od dzisiejszych produkcji niesamowite !!!
Luciona Legionista
Ktoś ma "wiedzę" jak odpalić Schizm na W10, aby wszystko się wyświetlało prawidłowo? Czy jest jakaś opcja zmiany rozdzielczości lub gry w oknie?
Wiedźmin Legend
Luciona
Nie wiem jak wersja pudełkowa, ale mi działa prawidłowo cyfrowa wersja Schizm 2001 z GOG.
To samo pierwsze trzy części Myst z wydania pudełkowego Antologia od Cenega czyli jedynej, gdzie spolszczono Myst 1.
Szkoda, że Schizm 2001 i Schizm 2 2003 tak słabo sprzedały się, gdy sprzedaż Myst 1993, Riven:The Sequel to Myst 1997 i Myst III 2001 była b.dobra. A przecież zarówno gry Cyan jak i polskiego Detalion wyróżniły się oprawą wizualną wyprzedzającą swoje czasy, wspaniałym klimatem i muzyką, dobrą fabułą i wymagającymi logicznymi zagadkami, które potrafiły zagiąć nawet weteranów przygodówek. Gram bez poradników i obok Elvira 1 i 2 to właśnie seria Myst i Schizm zaoferowały mi najwięcej wyzwania z wszystkich gier przygodowych, gdzie musiałem wiele notować i rysować oraz układać sobie w głowie. Zwłaszcza zagadki opierające się na słuchu bywają dla mnie pewnym kłopotem z którymi radzę sobie najsłabiej i pomocna mi jest wtedy żona, która też lubi gry przygodowe.
Jednym słowem nie tylko Myst 1-3 to gry legendy, ale uważam, że na to miano także zasługuje polskie Schizm. Gra jedyna w swoim rodzaju mimo, że podobna na wielu polach do serii Myst.