Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Might & Magic - Gry RPG

Wielka Encyklopedia Gier GRYOnline.pl

Gry z gatunku rpg o tematyce Might & Magic ułożone według popularności.

RPG. Gatunek gier, w skład którego wchodzą wszelkie produkcje z przeważającą liczbą elementów rozwoju prowadzonego bohatera (bądź grupy bohaterów) i rozbudowanych statystykach postaci, a także cechujące się wielowątkową fabułą i wielowątkowymi questami. Zaliczmy do niej zarówno klasyczne gry RPG bazujące na walce turowej i zasadach rodem z "papierowych gier RPG" (Baldur's Gate, Fallout), jak i RPG akcji z dynamiczną walką toczoną w czasie rzeczywistym (seria Gothic) oraz jRPG, czyli bardzo charakterystyczne tytuły bazujące na stylistyce i kulturze państw dalekiego wschodu, w tym anime i mandze (cykle Final Fantasy i Kingdom Hearts).

RPG
Might & Magic
Czas
PC
PC Windows12
WWW
PlayStation
Sony PlayStation 4
Sony PlayStation 3
Sony PlayStation 2
Sony PlayStation 1
PlayStation Portable
PlayStation Vita
Xbox
Microsoft XBOX ONE
Microsoft Xbox 3601
Microsoft Xbox
Mobile
Android1Apple iOS1
Windows Phone
Nintendo
Nintendo Switch
Nintendo Wii
Nintendo DS
Nintendo Wii U
Nintendo 3DS
Game Boy Advance
Nintendo GameCube
Więcej
Mniej
Dark Messiah of Might and Magic
Dark Messiah of Might and Magic

RPG 24 października 2006

Kolejna próba przeniesienia popularnego uniwersum Might & Magic w realia pierwszoosobowej gry akcji. Stworzeniem gry zajęło się mało znane studio Arcane na zlecenie koncernu Ubisoft, który nabył prawa do marki po upadku jej dotychczasowego wydawcy – firmy 3DO. W grze wcielamy się w młodego adepta magii i miecza imieniem Sareth, którego zadaniem będzie pokonanie panującego nad krainą Ashan tytułowego Ciemnego Mesjasza. Prócz eksploracji 12 rozległych lokacji i wykonywania kolejnych zadań fabularnych istotny element rozgrywki stanowić będzie walka z rozmaitymi przeciwnikami takimi jak orki, gobliny, trolle, smoki itp. Autorzy położyli spory nacisk na stworzenie realistycznego systemu szermierki i oddali w ręce graczy ok. 40 rodzajów broni oraz kilkadziesiąt czarów ofensywnych. Rozgrywkę wzbogacono elementami RPG, dzięki którym nasz protoplasta zdobywając doświadczenie uczy się nowych sprawności i zaklęć. Tryb kampanii uzupełnia pełnoprawny multiplayer przeznaczony dla max. 20 graczy.

PCX360

Might and Magic VII: For Blood and Honor
Might and Magic VII: For Blood and Honor

RPG 9 czerwca 1999

Siódma część jednej z najpopularniejszych serii pierwszoosobowych gier RPG autorstwa studia New World Computing. Might and Magic VII: For Blood and Honor przenosi nas ponownie do odzyskującej równowagę krainy Erathia. Szybko okazuje się, że pokojowe współistnienie wielu różnych ras nie jest możliwe, a narastające napięcia między ludźmi i elfami wkrótce stają się nie do zniesienia. Sytuację w Erathii stara się wykorzystać do swych niecnych celów gildia Nekromantów, a przeszkodzić w tym może jej tylko kontrolowana przez gracza drużyna. Oprócz głównego wątku fabularnego, w grze znajdziemy 18 questów pobocznych, stawimy czoła blisko 30 potworom i spotkamy ponad 500 postaci niezależnych. Stworzona na bazie poprzedniczki siódma część sagi oferuje podobny poziom oprawy, a także zbliżoną mechanikę zabawy i system rozwoju postaci. Zwiększeniu uległa jednak liczba klas, a sama fabuła stała się wielowątkowa, zmuszając gracza do dokonywania wyborów wpływających na dalszy przebieg rozgrywki.

PC

Might and Magic VIII: Day of the Destroyer
Might and Magic VIII: Day of the Destroyer

RPG 1 marca 2000

Kolejna odsłona cieszącej się ogromnym uznaniem serii gier cRPG. Akcja Might and Magic VIII: Day of the Destroyer przenosi nas do zupełnie nowej krainy Jadame, gdzie pojawia się legendarny, tytułowy Niszczyciel Escaton, od wieków wędrujący przez różne światy. Po otwarciu bram wody, ognia, powietrza i ziemi, drzemiące w nich siły zaczynają pustoszyć krainę. Aby pokonać rozprzestrzeniające się zło, prowadzona przez nas drużyna nieustraszonych wojowników będzie musiała pozyskać zaufanie wielu potężnych sojuszników. Pod względem oprawy i ogólnych założeń mechaniki, produkcja prezentuje się niemal identycznie jak jej poprzedniczka. Całkowitej zmianie uległ jednak sposób kreowania drużyny. Tym razem tworzymy bowiem tylko jednego z bohaterów, zaś pozostali mogą być dowolnie rekrutowani i wymieniani podczas rozgrywki. Prócz tego, w grze znajdziemy niedostępne wcześniej czary i umiejętności, zmodyfikowany system rozwoju postaci oraz ulepszony interfejs użytkownika.

PC

Might and Magic IX: Writ of Fate
Might and Magic IX: Writ of Fate

RPG 29 marca 2002

Dziewiąta pełnoprawna odsłona kultowego cyklu RPG studia New World Computing. Akcja Might and Magic IX: Writ of Fate osadzona została w innym rejonie świata znanego z Heroes of Might and Magic IV. Nowa przygoda rozpoczyna się w momencie, kiedy nasz statek rozbija się na tajemniczej wyspie, a naszym pierwszym zadaniem jest odszukanie zaginionych członków drużyny i odnalezienie drogi ucieczki. Następnie musimy zaś dopomóc w zjednoczeniu sześciu lokalnych plemion przeciwko ich wspólnemu wrogowi z zachodu, prowadzonemu przez złego imperatora Tamura Lenga. W grze stajemy na czele czteroosobowej drużyny śmiałków z kilku różnych ras oraz ośmiu klas, a w trakcie przygody możemy do niej dołączyć trzech kolejnych NPC, zapewniających nam dodatkowe umiejętności. Największym atutem tej odsłony serii jest zupełnie nowy silnik LithTech 2.5, dzięki któremu akcja gry toczy się w dziewięciu olbrzymich lokacjach, a oprawa graficzna prezentuje się najlepiej ze wszystkich części sagi.

PC

Might and Magic VI: Mandate of Heaven
Might and Magic VI: Mandate of Heaven

RPG 15 kwietnia 1998

Szósta pełnoprawna odsłona kultowej serii gier RPG. Fabuła Might and Magic VI: Mandate of Heaven opowiada zupełnie nową historię, wypełniając lukę fabularną pomiędzy II i III częścią cyklu Heroes of Might and Magic. Akcja przenosi nas do fantastycznej krainy Enroth, w której po zaginięciu króla Rolanda Ironfista zapanował chaos, a wyznawcy apokalipsy postanawiają zdetronizować księcia Nicolaia i na tronie osadzić swojego przywódcę. Odzyskać tytułowe błogosławieństwo Niebios może zaś jedynie kontrolowana przez gracza, czteroosobowa drużyna bohaterów, w skład której wchodzą tym razem wyłącznie ludzie, reprezentujący typowe dla uniwersum klasy postaci. Nowością w serii jest możliwość wyboru pomiędzy walką toczoną w czasie rzeczywistym bądź klasycznym trybem turowym. Pod względem technicznym produkcja stanowi istotny krok do przodu w historii serii, oferując pory roku, cykl dobowy oraz grafikę w pełnym 3D z możliwością obrotu o 360 stopni i spoglądania w górę lub w dół.

PC

Might and Magic: World of Xeen
Might and Magic: World of Xeen

RPG 1 stycznia 1994

Specjalna odsłona bestsellerowej serii cRPG Might and Magic, będąca połączeniem czwartej i piątej części cyklu. Akcja Might and Magic: World of Xeen toczy się w wielkim otwartym świecie, który rozdzielony na dwie części dostał się pod panowanie niejakiego Alandra. Nikczemnik ów uwięził księcia Rolanda i królową Kalindrę oraz przekupił zamieszkujące krainę potwory, zaś na jasną stronę wysłał swojego generała, znanego jako Lord Xeen, który porwał jej zarządcę i objął we władanie zamek w chmurach. Po pokonaniu demonicznego władcy okazuje się, że wspomniany Alamar to nikt inny jak Strażnik Sheltem, którego tropem podążaliśmy od samego początku sagi. Najważniejszym bonusem, jaki niesie ze sobą kompilacja czwartej i piątej części serii, są dodatkowe questy i lokacje, które nie znalazły się w żadnej z tych gier z osobna. Wydanie obu tytułów na jednej płycie CD pozwoliło także na wzbogacenie całości o wysokiej jakości digitalizowane dialogi.

PC

Might and Magic Book One: Secret of the Inner Sanctum
Might and Magic Book One: Secret of the Inner Sanctum

RPG 15 października 1986

Łącząca elementy fantasy i science fiction pierwszoosobowa gra RPG autorstwa amerykańskiego studia New World Computing. Główny wątek Might and Magic Book One obraca się wokół rozwiązania zagadki uświęconego miejsca zwanego Inner Sanctum. Akcja osadzona jest w krainie VARN, którą przemierzamy sześcioosobową drużyną bohaterów, wykonując rozmaite zadania i mierząc się z różnej maści potworami. Podczas naszej wędrówki napotykamy też niejakiego Coraka i bierzemy udział w jego krucjacie przeciwko podszywającemu się pod króla łotrowi, Sheltemowi. Członkowie drużyny reprezentować mogą sześć klas oraz pięć ras, a system rozwoju postaci przypomina rozwiązania znane z systemu Dungeons & Dragons. Walki rozgrywane są w trybie turowym, co pozwala na spokojne zaplanowanie strategii każdej potyczki. W porównaniu do konkurencyjnych produkcji, w grze mamy do czynienia z rozległym, otwartym światem, a oprawa graficzna przykuwa uwagę większą ilością barw i szczegółów.

PC

Might and Magic V: Darkside of Xeen
Might and Magic V: Darkside of Xeen

RPG 1 stycznia 1993

Kolejna odsłona słynnego cyklu RPG studia New World Computing, stanowiąca bezpośrednią kontynuację wydanej rok wcześniej, czwartej części serii. Pod względem fabularnym, Might and Magic V: Darkside of Xeen stanowi zwieńczenie rozdziału w historii cyklu, którego głównymi postaciami byli dwaj zażarci wrogowie: Sheltem oraz Corak. Po pokonaniu demonicznego Lorda Xeen, kierowana przez gracza drużyna śmiałków podąża śladem księcia Rolanda na ciemną stronę krainy, gdzie dochodzi do ostatecznej konfrontacji dwóch zwaśnionych Strażników. Pod względem mechaniki produkcja nie wprowadza w zasadzie żadnych nowości, korzystając ze sprawdzonych rozwiązań poprzedniczek. Ze względu na łączność fabularną z czwartą częścią sagi, w grze pojawia się możliwość zaimportowania wykreowanych tam bohaterów. Swoisty hołd dla wszystkich fanów cyklu stanowi zaś opcja połączenia czwartej i piątej części w całość, co otwiera przed nimi tereny i zadania niedostępne w żadnej z tych gier z osobna.

PC

Might and Magic II: Gates to Another World
Might and Magic II: Gates to Another World

RPG 1 grudnia 1988

Kontynuacja ciepło przyjętej gry RPG studia New World Computing, uznanej za jeden z kamieni milowych w rozwoju gatunku. Akcja Might and Magic II: Gates to Another World toczy się bezpośrednio po wydarzeniach znanych z pierwszej części serii. Kiedy okazuje się, że nikczemny Sheltem dzięki tajemniczemu portalowi zbiegł do świata Cron, zadaniem drużyny bohaterów jest podążyć jego śladem i powstrzymać go po raz wtóry, w czym pomoże im jego największy wróg – znany z poprzedniczki Corak. Akcja gry ukazana jest z perspektywy pierwszej osoby i toczy się zarówno w otwartym świecie, jak i w miastach oraz ciasnych lochach. Ponownie kontrolujemy drużynę złożoną z sześciu śmiałków – choć tym razem pojawiły się dwa dodatkowe sloty dla członków ekipy, a także możliwość zaimportowania bohaterów z "jedynki". Całość uzupełniają dwie nowe profesje, nowatorskie, ograniczone klasowo zadania, nowe umiejętności i czary oraz ulepszona oprawa wizualna.

PC

Might and Magic III: Isles of Terra
Might and Magic III: Isles of Terra

RPG 29 lipca 1991

Trzecia odsłona popularnej serii gier cRPG, wykreowanej przez Jona Van Caneghema i jego studio New World Computing. W grze Might and Magic III: Isles of Terra nikczemny Sheltem, którego ścigaliśmy w poprzednich częściach cyklu, dostaje się w końcu do świata Terra, gdzie pierwotnie sprawował swoje rządy. Jego śladem podąża zaś niestrudzony Corak, spotykając na swej drodze zupełnie nową drużynę śmiałków, pochodzących z ojczyzny Sheltema. Ogólne założenia rozgrywki pozostały niezmienne, choć pojawiły się istotne modyfikacje interfejsu, obsługa myszy oraz możliwość zapisu stanu gry w dowolnym momencie. Największą nowość stanowi zaś fakt, że w odróżnieniu od dwóch wcześniejszych odsłon serii, tym razem podczas zabawy kierujemy drużyną złożoną z odgórnie ustalonych śmiałków. Całość uzupełnia przebijająca poprzedniczki, kolorowa i szczegółowa grafika VGA, a także wysokiej jakości muzyka, efekty dźwiękowe oraz digitalizowane głosy aktorów.

PC

Might and Magic IV: Clouds of Xeen
Might and Magic IV: Clouds of Xeen

RPG 1 stycznia 1992

Czwarta część popularnej serii pierwszoosobowych gier RPG, zapoczątkowanej w roku 1986 przez studio New World Computing. W grze Might and Magic IV: Clouds of Xeen podążająca za uciekającym Sheltemem drużyna bohaterów trafia do krainy uciskanej przez tajemniczego Lorda Xeena, który uwięził zarządcę Xeen imieniem Crodo i sieje spustoszenie w pogrążonym w chaosie świecie. Aby pokonać demonicznego władcę, konieczne będzie wykucie specjalnego miecza, czego podejmuje się oczywiście kontrolowana przez gracza drużyna śmiałków. Czwarta odsłona cyklu bazuje na tym samym silniku graficznym i oferuje niemal identyczną mechanikę rozgrywki, co jej poprzedniczka. Wśród najważniejszych nowości wymienić warto zaś przede wszystkim przydatny system notatek i możliwość wyboru jednego z dwóch poziomów trudności: adventurer i warrior, wpływających na wytrzymałość naszych przeciwników. W interfejsie wprowadzono też specjalną przegródkę na przedmioty fabularne, zapobiegającą ich przypadkowemu sprzedaniu.

PC

Might & Magic: Elemental Guardians
Might & Magic: Elemental Guardians

RPG 31 maja 2018

Might & Magic: Elemental Guardians to opracowane przez firmę Ubisoft bitewne RPG z turowym systemem walki, które wykorzystuje model darmowy z mikropłatnościami. Akcja osadzona jest w krainie fantasy, a gracze wcielają się w uczniów Akademii Magicznej. Po stworzeniu bohatera wybierają dla niego jeden z Domów Magii, a następnie wyruszają w świat szukać przygód. Podczas zabawy zajmujemy się głównie kolekcjonowaniem jednostek. Każda z nich ma unikalne cechy i zdolności, które możemy dalej rozwijać, jak również modyfikować za pomocą magicznych symboli. Nie zabrakło także systemu ulepszania statystyk herosa. Wytrenowanych podwładnych wystawiamy potem w kilkuosobowej drużynie przeciwko wrogim grupom. Podczas potyczek wspieramy swoje siły za pomocą zaklęć rzucanych przez bohatera. Wszystkim tym możemy bawić się w trybie dla pojedynczego gracza, jak również spróbować sił przeciwko innym ludziom w sieciowych starciach rozgrywanych na specjalnych arenach PvP.

ANDiOS

Might and Magic: Swords of Xeen
Might and Magic: Swords of Xeen

RPG 1 stycznia 1995

Stworzony przez niezależne studio Catware we współpracy z amerykańską scenarzystką i pisarką fantasy Ellen Beemann fanowski dodatek do gry Might and Magic: World of Xeen, który zyskał oficjalną akceptację twórców cyklu – studia New World Computing. W warstwie fabularnej rozszerzenie zatytułowane Swords of Xeen wprowadza do gry zupełnie nową przygodę, rozgrywającą się na ziemiach sąsiadujących z tymi z pierwowzoru. Kiedy okazuje się, że krainie Havec grozi śmiertelne niebezpieczeństwo ze strony nieznanego zła, zadaniem gracza i prowadzonej przez niego drużyny jest oczywiście odnalezienie oraz pokonanie zagrażającego światu wroga. Od strony technicznej dodatek nie różni się w zasadzie niczym od gry macierzystej, oferując jedynie kilka nowych efektów graficznych oraz dosyć wysoki poziom trudności. Swords of Xeen nie doczekało się niestety samodzielnego wydania, jednak znaleźć można je m.in. w pakiecie Might and Magic Trilogy oraz kilku innych antologiach serii.

PC