
Data wydania: 4 grudnia 2025
Survival horror FPP, którego osią fabuły jest konieczność wyjaśnienia przyczyn zaginięcia członków załogi księżycowej stacji badawczej. W Routine przemierzamy mroczne i klaustrofobiczne pomieszczenia kompleksu, stopniowo odkrywając jego tajemnice.
GRYOnline
Steam
OpenCritic
Routine jest przygodową grą akcji, utrzymaną w konwencji horroru science fiction. Produkcja została po raz pierwszy przedstawiona światu w 2012 roku, jednak z czasem utknęła w tak zwanym piekle deweloperskim. Dziesięć lat później projekt, za którym stało niezależne studio Lunar Software, niejako powstał z martwych i doczekał się ponownej zapowiedzi.
Routine roztacza przed nami wizję przyszłości rodem z futurystycznych wizji z lat 80. XX wieku. Kiedy zanika łączność radiowa z bazą na Księżycu, główny bohater zostaje wysłany na miejsce, by dowiedzieć się, co się stało. Na miejscu szybko okazuje się, że placówka została opanowana przez roboty, które postrzegają protagonistę jako główne zagrożenie. Od tej pory jego pobyt w księżycowej bazie staje się dla niego prawdziwą walką o życie.
W Routine akcję oglądamy z perspektywy pierwszej osoby (FPP). Eksplorując laboratoria, prywatne kwatery personelu oraz niszczejące sklepy, staramy się zdobyć jak najwięcej informacji na temat wydarzeń, które miały tu miejsce przed naszym przybyciem, jednocześnie za wszelką cenę próbując zakończyć misję w jednym kawałku. Choć maszyny stanowią dla nas śmiertelne zagrożenie, nie jesteśmy całkowicie bezbronni. Na naszym podorędziu znajduje się bowiem tak zwany CAT, czyli multinarzędzie przypominające pistolet, który może nam służyć jako broń. Choć w miarę postępów znajdujemy rozmaite ulepszenia do CAT-a, korzystanie z niego jest ostatecznością; często lepszym wyjściem jest skradanie się i przemykanie za plecami adwersarzy.
Imersję w Routine zwiększają zabiegi pokroju pełnej widoczności ciała bohatera i opóźnienia ruchu broni, a także minimalistyczny interfejs. Za udźwiękowieniem tej produkcji stał sławny Mick Gordon (choć przestał nad nią pracować w 2024 roku).
Autor opisu gry: Grzegorz Ferenc
Ostatnia aktualizacja opisu: 10 czerwca 2022
Recenzja GRYOnline
Routine to jedna z tych gier, przy których poczułem ulgę po ukończeniu i do których nigdy nie wrócę. Nie dlatego, że jest zła – wręcz przeciwnie – to naprawdę przerażający horror z niezwykle immersyjnym światem. Atmosfera tutaj jest tak ponura, że może odstraszać. I dobrze!
2 grudnia 2025
Rok 2025 zaliczyć można do raczej udanych, choć grudzień nie rozpieszcza. Jest spokojnie i przytulnie, ale bez growych fajerwerków. To idealny czas na nadrabianie zaległości!
Niektórzy fani czekali na survival horror Routine od gimnazjum. Teraz razem z innymi graczami chętnie zachwalają niedawno wydaną produkcję studia Lunar Software.
gry
Maciej Gaffke
9 grudnia 2025 05:30
Abonenci Xbox Game Pass Ultimate otrzymują dzisiaj kolejny premierowy tytuł. Mowa o wyczekiwanym survival horrorze science fiction, któremu udało się wyjść z piekła deweloperskiego.
gry
Krystian Pieniążek
4 grudnia 2025 08:02
W tym tygodniu na Steamie zadebiutują takie gry, jak Marvel Cosmic Invasion, Kingdom of Night, Sleep Awake, Don't Scream Together, Blood: Refreshed Supply, Ferocious oraz pokaźny zestaw dodatków. .
gry
Adrian Werner
1 grudnia 2025 11:05
Doczekaliśmy się daty premiery Routine, czyli kosmicznego survival horroru powstającego od 13 lat. Produkcja od dnia debiutu będzie dostępna w Game Passie.
gry
Krystian Pieniążek
29 października 2025 07:19
Routine powraca! Pierwszy od wielu lat nowy zwiastun tego survival horroru został pokazany podczas Summer Game Fest.
gry
Adrian Werner
9 czerwca 2022 20:48
Studio Lunar Software poinformowało o opóźnieniu premiery Routine. Survival horror w klimatach science fiction zadebiutuje najwcześniej za miesiąc.
gry
Jakub Błażewicz
24 marca 2017 08:27
Studio Lunar Software wypuściło świeży zwiastun horroru science fiction Routine. Znalazła się w nim informacja, że gra trafi do sprzedaży w marcu przyszłego roku.
gry
Adrian Werner
1 listopada 2016 11:37
Twórcy gry Routine ze studia Lunar Software opublikowali materiał wideo z wersji alfa, prezentujący klimatyczną rozgrywkę w nadchodzącym kosmicznym horrorze. Szykuje się bardzo klimatyczny projekt.
gry
Kamil Zwijacz
26 czerwca 2013 09:11
Routine, niezależny kosmiczny survival horror, którego akcję umieszczono w bazie księżycowej, pojawi się na przełomie marca i kwietnia przyszłego roku. Deweloper potwierdził, że gracze będą musieli zmierzyć się z systemem permanentnej śmierci swoich postaci.
gry
Michał Kułakowski
11 listopada 2012 14:30
Niezależne studio Lunar Software zapowiedziało Routine, przypominający grę Amnesia horror rozgrywający się w opuszczonej bazie na Księżycu. Za muzykę i dźwięk odpowiadać będzie Mick Gordon, który pracował m.in. przy Dead Space 3.
gry
Grzegorz Ferenc
14 sierpnia 2012 19:01
Popularne pliki do pobrania do gry Routine.
Wymagania sprzętowe gry Routine:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core i5-8600 / AMD Ryzen 5 3600, 8 GB RAM, karta graficzna 3 GB GeForce GTX 1060 / 4 GB Radeon RX 570, 10 GB HDD, Windows 10 64-bit.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel Core i5-13600K / AMD Ryzen 5 7600X, 16 GB RAM, karta graficzna 6 GB GeForce RTX 2060 / 8 GB Radeon RX 5700, 10 GB HDD, Windows 10 64-bit.
Średnie Oceny:
Średnia z 3 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 2476 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Dariusz Matusiak
Recenzent GRYOnline.pl
2025.12.09
Routine opiera się na paru znanych, wręcz oklepanych motywach z innych horrorów science fiction, a mimo to potrafi na ich podstawie wykreować wyjątkowo przytłaczającą, ciężką atmosferę i momentami naprawdę przestraszyć.
pieterkov
Ekspert
2025.12.10
Chyba pierwsza gra na ue5 która nie ma ustawień graficznych, chodzi płynnie w 120fps i nie ma ustawień graficznych.Mimo wszystko po odjęciu filtrów, podstawa jest dosyć szpetna. Filtry i oświetlenie robią jednak klimacik i pozwalają przymknąć oko na low-res (miejscami) tekstury.Gra dzieli się na dwie połowy - zagrożenie jest mechaniczne a potem biologiczne. Co ciekawe potwór ma swoją historię i jest ona dosyć smutna. Spodziewałem się jednak trochę więcej. Liczyłem po tylu latach na długą rozbudowaną grę pokroju aliena i walkę z szaloną AI. Tymczasem trafiamy do bazy księżycowej w której doszło do incydentów, wszyscy nie żyją, a my próbujemy ustalić o co w tym wszystkim chodzi. Niestety, po 5 krótkich godzinach gameplayu gra się kończy, a my nadal niewiele wiemy.Mimo wszystko polecam - świetny klimat, zero bugów i szanowanie inteligencji gracza. Nie ma interfejsu, nie ma prowadzenia za rączkę. Jedyny sprzęt to nasz pistolet EMP który z czasem dostaje moduł ultrafioletu oraz odblokowywacza drzwi bezpieczeństwa (przy okazji oślepia potwora). Nie wykorzystano moim zdaniem pełnego potencjału modułu ultrafioletowego, bo był potrzebny tylko w jednym miejscu, a potem gra o nim zapomniała. Świetny storytelling przez otoczenie i pojedyncze, krótkie wpisy na terminalach. Przerażająca, stylizowana muzyka, a raczej melodie, czy "dżingle' korporacyjne, przywodzą na myśl najlepsze momenty aliena.Ostatnio tak dobrze bałem się przy Amnezji. Tak, tej pierwszej. Żadna inna gra później nie wywołała we mnie takich emocji, nawet alien (może dlatego, że mieliśmy miotacz ognia?).Polecam wszystkim. Dajcie grze szansę, jak wam się nie spodoba, to zróbcie zwrot przez te pierwsze 2 godziny, ale nie skreślajcie jej! Takie perełki trzeba wspierać portfelem!
Filip Grabski
GRYOnline.pl Team
2025.12.12
Ocena STEAM
Bardzo pozytywne (2 476)
Główne zalety gry
Główne wady gry
Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników
Podsumowanie
Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,
Ocena OpenCritic
75% rekomendacji (32)
GameSpew
Richard Seagrave
TheSixthAxis
Checkpoint Gaming
PCGamesN
Nat Smith
Xbox Tavern
Jamie Collyer