Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Gry Akcji PlayStation 3

Wielka Encyklopedia Gier GRYOnline.pl

Gry z gatunku akcji na platformę Sony PlayStation 3 ułożone według popularności.

Gry Akcji. Szeroko rozumiany gatunek gier wymagających refleksu, celności oraz zręczności, w skład którego wchodzą m.in. strzelaniny (np. seria Call of Duty czy Battlefield) oraz przygodowe gry akcji (Tomb Raider), a wydarzenia obserwujemy zarówno z perspektywy pierwszej (FPP), jak i trzeciej osoby (TPP). Najczęściej w produkcjach tego typu gracz kontroluje bohatera, którego zadaniem jest pokonanie wrogów i dotarcie do z góry określonego celu. Grający dysponuje bogatym arsenałem broni, w tym pistoletów, wyrzutni rakiet, mieczy, noży itp. Szczególnym przypadkiem w tej kategorii gier są przygodowe gry akcji. Cechują się one mniejszym naciskiem położonym na akcję i walkę, a za to większym znaczeniem fabuły, eksploracji otoczenia i rozwiązywania zagadek logicznych.

PS3
Akcji
Tematyki
Czas
Grand Theft Auto V
Grand Theft Auto V

Akcji 17 września 2013

Piąta, pełnoprawna odsłona niezwykle popularnej serii gier akcji, nad której rozwojem pieczę sprawuje studio Rockstar North we współpracy z koncernem Take Two Interactive. Miejscem akcji Grand Theft Auto V jest fikcyjne miasto Los Santos (wzorowane na Los Angeles), a fabuła koncentruje się na perypetiach trójki bohaterów: Michaela De Santy, Trevora Philipsa i Franklina Clintona, którym nieobce są zatargi z prawem. Twórcy gry pozostali wierni sandboksowemu modelowi rozgrywki, pozwalając graczom na dużą swobodę w wykonywaniu zadań i poruszaniu się po wirtualnym mieście. Koszty produkcji i promocji tytułu oszacowane zostały na ponad 360 milionów dolarów, co pobiło wszystkie wcześniejsze rekordy w branży gier wideo.

The Last of Us
The Last of Us

Akcji 14 czerwca 2013

Przygodowa gra akcji w konwencji postapokaliptycznego survival horroru, stworzona przez studio deweloperskie Naughty Dog (znane przede wszystkim z serii Uncharted) przy wsparciu wydawniczym firmy Sony Computer Entertainment. Akcja The Last of Us toczy się w niedalekiej przyszłości - 20 lat po tym, jak tajemnicza zaraza zdziesiątkowała ludzkość i przyczyniła się do upadku cywilizacji. Dwoje bohaterów – przemytnik Joel (w tę postać wciela się gracz) oraz nastoletnia sierota Ellie próbują przetrwać w świecie pełnym niebezpieczeństw. Rozgrywka opiera się głównie na eksplorowaniu lokacji oraz walce z przeciwnikami przy użyciu broni palnej lub elementów otoczenia (kamienie, nogi stołowe itp.). Poza kampanią trybu jednoosobowego gra oferuje również w pełni funkcjonalny, sieciowy multiplayer z dwoma wariantami zabawy - Walka o zapasy i Ocaleni.

Red Dead Redemption
Red Dead Redemption

Akcji 18 maja 2010

Kontynuacja osadzonej w realiach Dzikiego Zachodu przebojowej gry akcji studia Rockstar Games, która ukazała się w 2004 roku na konsolach szóstej generacji. Druga część serii opowiada zupełnie nową historię, której akcja rozgrywa się u progu XX wieku. W grze wcielamy się w postać drobnego rzezimieszka Johna Marstona, który próbując odnaleźć swoje miejsce na prerii, wplątuje się w skomplikowaną intrygę z udziałem kowbojów, Indian oraz poważnych przemysłowców. Podczas gry eksplorujemy skonstruowany na podstawie rozwiązań zastosowanych w serii Grand Theft Auto ogromny, otwarty świat i realizujemy kolejne zadania fabularne związane z wątkiem głównym, a także szereg dodatkowych misji pobocznych. Całość zrealizowano z iście westernowym rozmachem, wypełniając rozgrywkę konnymi gonitwami i widowiskowymi pojedynkami. Dzięki znanemu z GTA IV silnikowi RAGE, możliwe stało się odtworzenie całego bogactwa Dzikiego Zachodu z różnorodnością lokacji i postaci, dzikiej przyrody oraz z dynamicznie zmieniającymi się porami dnia i efektami pogodowymi.

God of War III
God of War III

Akcji 16 marca 2010

Trzecia odsłona bestsellerowej serii slasherów God of War i jednocześnie pierwsza część cyklu, stworzona z myślą o konsoli PlayStation 3. Fabuła gry kontynuuje wątki, zapoczątkowane w dwóch poprzednich odsłonach i koncentruje się na podsycanej przez żądnego zemsty Kratosa wojnie tytanów z olimpijskimi bogami. Sama rozgrywka nie odbiega w zbyt dużym stopniu od standardów cyklu, koncentrując się na niezwykle widowiskowych pojedynkach Kratosa z kolejnymi przeciwnikami oraz potężnymi bossami. W God of War III otrzymujemy jednak do dyspozycji całkiem nowe rodzaje broni, z których każda wymaga od nas zastosowania nieco innej taktyki walki. Nasz protagonista korzysta zaś z zupełnie nowego systemu magii oraz nowych, przydatnych artefaktów, takich jak skrzydła Ikara, Złote Runo czy odcięta głowa Heliosa. Dzięki znacznie większym możliwościom konsoli PlayStation 3, tytuł odznacza się też wyraźnie lepszą oprawą graficzną oraz znacznie poprawioną sztuczną inteligencją przeciwników.

Grand Theft Auto IV
Grand Theft Auto IV

Akcji 29 kwietnia 2008

Czwarta część bijącego rekordy popularności cyklu gier akcji. Tytuł wyprodukowany został przez ekipę deweloperską studia Rockstar North pod kierownictwem Chrisa Sawyera. Głównym bohaterem Grand Theft Auto IV jest Niko Bellica, imigrant z Europy Wschodniej, który za oceanem rozpoczyna karierę w przestępczym półświatku. Sandboksowy model rozgrywki pozwala graczowi na dużą swobodę w eksplorowaniu metropolii Liberty City, po której poruszać się można z wykorzystaniem różnych środków komunikacji (m.in. samochodów, motocykli oraz helikopterów). O biegu wydarzeń decyduje natomiast kolejność wykonywania poszczególnych misji. Poza trybem rozgrywki jednoosobowej Grand Theft Auto IV oferuje również możliwość zabawy multiplayer dla maksymalnie 32 graczy za pośrednictwem sieci LAN lub Internet.

Rise of the Tomb Raider
Rise of the Tomb Raider

Akcji prace wstrzymane

Kolejna odsłona popularnego cyklu przygodowych gier akcji, przygotowana ponownie przez odpowiedzialne za udany restart serii studio Crystal Dynamics. Pod względem fabularnym Rise of the Tomb Raider kontynuuje wątki zapoczątkowane w swej poprzedniczce, a my towarzyszymy ponownie młodej, choć twardszej i bardziej bezwzględnej Larze Croft. W odróżnieniu od poprzedniej części gry, tym razem zwiedzamy różne zakątki świata, eksplorując większe i bardziej otwarte przestrzenie. Pod względem mechaniki Rise of the Tomb Raider łączy survivalowe aspekty poprzedniczki, ze stanowiącą znak rozpoznawczy cyklu eksploracją licznych grobowców i katakumb. Podczas rozgrywki nie zabraknie więc zarówno licznych elementów skradankowych, jak i sekwencji czysto zręcznościowych oraz otwartej wymiany ognia. Lara skorzysta także z szeregu zupełnie nowych broni i gadżetów. Tworzona z myślą o konsolach ósmej generacji produkcja, cechuje się także wysokiej jakości oprawą, stanowiącą istotny skok jakościowy, w porównaniu do poprzednich odsłon serii.

Dying Light
Dying Light

Akcji prace wstrzymane

Utrzymana w konwencji survival horroru gra akcji z widokiem z perspektywy pierwszej osoby (FPP), za której powstanie odpowiada ekipa deweloperska firmy Techland, znanej chociażby z Dead Island oraz serii Call of Juarez. Gracz wciela się w rolę bohatera, który próbuje przetrwać w ogarniętej epidemią zombie metropolii. Sandboksowa rozgrywka w Dying Light podzielona jest na dwie fazy. Za dnia zabawa polega głównie na eksplorowaniu lokacji oraz poszukiwaniu surowców i broni, podczas gdy w nocy należy stawić czoła hordom żywych trupów. Twórcy położyli nacisk na takie elementy jak emocjonująca walka z użyciem rozmaitych rodzajów broni (w tym także produkowanej samodzielnie) oraz pokonywanie przeszkód terenowych w parkurowym stylu. Poza kampanią fabularną trybu jednoosobowego Dying Light oferuje również czteroosobową kooperację za pośrednictwem sieci Internet.

Borderlands 2
Borderlands 2

Akcji 18 września 2012

Pierwszoosobowa strzelanina (FPS) z elementami cRPG, stanowiąca sequel hitu wydanego w 2009 roku. Dewelopingiem Borderlands 2 ponownie zajęło się studio Gearbox Software przy wsparciu wydawniczym firmy 2K Games. Akcja gry osadzona została niedługo po wydarzeniach przedstawionych w pierwszej części cyklu. Tym razem gracze muszą stawić czoła Handsome Jackowi, który ogłosił się dyktatorem planety Pandora. Twórcy Borderlands 2 przygotowali cztery grywalne postaci: Salvador, Maya, Zero i Axton, z których każda przynależy do innej klasy i reprezentuje odmienny styl walki. Rozgrywka w dalszym ciągu bazuje na emocjonujących sekwencjach strzeleckich, jednak gruntownym zmianom poddano system uzbrojenia. Wizytówką serii pozostał natomiast tryb kooperacji dla maksymalnie czterech graczy.

Resident Evil 2
Resident Evil 2

Akcji prace wstrzymane

Pełnoprawny remake gry Resident Evil 2, która pojawiła się w 1998 roku na PlayStation. Resident Evil 2 Remake opracowany został przez Capcom z myślą o nowoczesnych platformach sprzętowych, bazując na oryginalnej fabule oraz nieco zmodyfikowanej mechanice pierwowzoru. Akcja gry toczy się kilka miesięcy po wydarzeniach znanych z pierwszej części cyklu, kiedy po okresie uspokojenia, śmiertelna epidemia zombie ponownie atakuje miasto Raccoon City. Podczas zabawy śledzimy losy początkującego policjanta Leona S. Kennedy’ego oraz młodej kobiety imieniem Claire Redfield, która trafia do miasta w poszukiwaniu swojego brata. Już na początku rozgrywki bohaterowie zostają jednak rozdzieleni, a dalsze wydarzenia obserwujemy z perspektywy dwóch niezależnych postaci, dla których fabuła rozwija się także w nieco inny sposób.

Tomb Raider
Tomb Raider

Akcji 5 marca 2013

Dziesiąta odsłona przygód Lary Croft, stanowiąca zarazem reboot serii przygodowych gier akcji Tomb Raider. Dewelopingiem tytułu zajęło się studio Crystal Dynamics przy wsparciu firmy Eidos Montreal. Ambicją twórców było przedstawienie głównej bohaterki w zupełnie nowym, bardziej mrocznym wydaniu. Akcja gry toczy się na jednej z wysp u wybrzeży Japonii, dokąd młoda Lara Croft zmierza w poszukiwaniu reliktów starożytnych cywilizacji. W trakcie burzy jej statek rozbija się jednak o skały. Protagonistce udaje się przeżyć katastrofę, ale musi walczyć o przetrwanie w pełnym niebezpieczeństw i tajemnic miejscu. W porównaniu z wcześniejszymi częściami serii, Tomb Raider oferuje graczom znacznie większą swobodę w eksplorowaniu świata, a także szereg nowości w mechanice rozgrywki, takich jak możliwość tworzenia przedmiotów oraz system rozwoju postaci. Od strony technicznej gra bazuje na wydajnym silniku Crystal Engine, zapewniającym znakomitej jakości oprawę wizualną.

Dishonored
Dishonored

Akcji 9 października 2012

Osadzona w steampunkowych klimatach pierwszoosobowa gra akcji z elementami skradanki. Dishonored jest dziełem studia Arcane, znanego przede wszystkim za sprawą hack'n'slasha Dark Messiah of Might & Magic. Główny bohater gry – Corvo Attano, legendarny Lord Protektor cesarzowej, zostaje niesłusznie oskarżony o zamordowanie władczyni i uprowadzenie jej córki. Protagonista, wyszkolony zarówno w walce, jak i skrytym eliminowaniu celów, musi wykorzystać swe nietuzinkowe umiejętności, by oczyścić dobre imię i wymierzyć sprawiedliwość winnym tych zbrodni. Sednem zabawy w Dishonored jest dokonywanie starannie zaplanowanych zabójstw, w czym znacząco pomagają nadludzkie moce Corvo, który potrafi teleportować się, a nawet zatrzymywać czas. Warto zaznaczyć, że gra ocenia agresywność naszego stylu gry i odpowiednio modyfikuje dalszy bieg fabuły oraz kolejne wyzwania. Znakomitej jakości oprawa audiowizualna Dishonored generowana jest przez zmodyfikowany silnik Unreal Engine 3.

Counter-Strike: Global Offensive
Counter-Strike: Global Offensive

Akcji 22 sierpnia 2012

Nowa odsłona legendarnej sieciowej strzelaniny, która zadebiutowała blisko dekadę wcześniej jako modyfikacja pierwszej części FPS-a Half-Life. Za jej powstanie odpowiada sama firma Valve Corporation, która, korzystając z popularności moda, wykupiła prawa do jego rozwijania. Rozgrywka skupia się na rywalizacji dwóch drużyn graczy, złożonych z terrorystów oraz próbujących ich powstrzymać jednostek specjalnych. Dzięki eliminacji przeciwników gracze zyskują gotówkę, którą mogą spożytkować na zakup nowego uzbrojenia. Do naszej dyspozycji oddano cztery główne tryby zabawy: Wyścig Zbrojeń, Demolka oraz dwa warianty trybu turniejowego. Autorzy postanowi nie eksperymentować z klasyczną filozofią rozgrywki, skupiając się przede wszystkim na odświeżeniu oprawy graficznej i dostosowaniu jej do najnowszych standardów. Większość dostępnych w grze map została stworzona na bazie tych oryginalnych, zaś skromna lista zmian dotyczy głównie dostępnego uzbrojenia.

Grand Theft Auto Online
Grand Theft Auto Online

Akcji 1 października 2013

Przygotowany przez studio Rockstar North bezpłatny dodatek do bestsellerowej gry akcji Grand Theft Auto V. Rozszerzenie wprowadza oparty na sieci Internet tryb rozgrywki wieloosobowej. Gracze mogą wykreować własne awatary bohaterów i wraz ze znajomymi eksplorować miasto Los Santos. Jednocześnie w zabawie może brać udział maksymalnie 16 uczestników, dla których twórcy Grand Theft Auto Online przygotowali sporą ilość atrakcji. Poza standardowymi trybami sieciowymi (np. deathmatch) istnieje możliwość wykonywania zadań w kooperacji, a także oddawania się takim aktywnościom, jak wyścigi uliczne, gra w golfa, czy skoki spadochronowe. Zarabiane podczas zabawy wirtualne pieniądze pozwalają zmieniać wygląd bohatera, a także kupować broń, pojazdy oraz apartamenty.

Uncharted 3: Oszustwo Drake'a
Uncharted 3: Oszustwo Drake'a

Akcji 1 listopada 2011

Trzecia odsłona cieszącego się dużą popularnością cyklu przygodowych gier akcji, za którego powstanie i rozwój odpowiada studio Naughty Dog. Fabuła Uncharted 3: Drake's Deception opowiada o kolejnych perypetiach łowcy przygód Nathana Drake'a. Tym razem główny bohater musi odszukać legendarne miasto Ubar. Zadanie utrudnia mu banda złoczyńców pod wodzą Katherine Marlowe. Podstawowe założenia rozgrywki nie zmieniły się. Ambicją deweloperów z Naughty Dog było połączenie elementów przygodówki, gry akcji, strzelaniny, a nawet bijatyki z filmową widowiskowością. W porównaniu do poprzednich odsłon cyklu Uncharted 3: Drake's Deception oferuje jednak znacznie bardziej rozbudowany tryb wieloosobowy oraz oprawę wizualną stanowiącą wyznacznik technicznych możliwości konsoli PlayStation 3.

Assassin's Creed II
Assassin's Creed II

Akcji 17 listopada 2009

Kontynuacja wydanej w 2007 roku gry akcji Assassin's Creed. Opracowaniem sequela ponownie zajęło się należące do koncernu Ubisoft studio deweloperskie w Montrealu. Fabuła Assassin's Creed II przedstawia dalsze perypetie Desmonda Milesa. Tym razem dzięki Animusowi bohater przeżywa wspomnienia Ezio Auditore da Firenze, florenckiego szlachcica z epoki renesansu, który przyłącza się do Bractwa Asasynów, by zemścić się na Zakonie Templariuszy. Podobnie jak w poprzedniczce, rozgrywka stanowi połączenie elementów trzecioosobowej gry akcji, przygodówki oraz skradanki. Otwarta struktura świata gry pozwala na dużą swobodę przemieszczania się i wykonywania misji. Deweloperzy zdołali umiejętnie wpleść w fabułę fakty i postaci historyczne (np. Leonardo da Vinci i Niccolo Machiavelli).

God of War: Wstąpienie
God of War: Wstąpienie

Akcji 12 marca 2013

Czwarta odsłona przygód spartiaty Kratosa, stanowiąca fabularny prequel trylogii God of War. Główny bohater, który zwiedziony przez Aresa wymordował swoją rodzinę, wypowiada posłuszeństwo bogowi wojny, za co zostaje zesłany do więzienia tytanów. Mimo szaleństwa i tortur nie traci jednak nadziei na zemstę. Kiedy wreszcie udaje mu się zbiec, może powziąć krwawy odwet na bogach Olimpu. Deweloperzy ze studia Sony Santa Monica pozostali wierni rozgrywce opierającej się głównie na widowiskowych pojedynkach z potężnymi (nierzadko gigantycznych rozmiarów) przeciwnikami. Mechanika gry wzbogacona została jednak o szereg nowych elementów z trybem wieloosobowym na czele, pozwalającym na wspólną zabawę maksymalnie ośmiu graczom za pośrednictwem sieci Internet.

Batman: Arkham Origins
Batman: Arkham Origins

Akcji 25 października 2013

Trzecia z cyklu widowiskowych gier akcji, których bohaterem jest Człowiek-Nietoperz. Produkcji tytułu podjęło się studio WB Games Montreal (wcześniej przygotowało ono konwersję gry Batman: Arkham City na konsolę Wii U) przy wydawniczym wsparciu ze strony firmy Warner Bros. Interactive Entertainment. Fabuła Batman: Arkham Origins ukazuje początki kariery Batmana, a źródłem inspiracji dla scenarzystów stały się komiksy Batman: Year One oraz Legends of the Dark Knight. Kierując poczynaniami protagonisty, gracze muszą stawić czoła Czarnej Masce i wynajętym przez niego złoczyńcom. Podobnie jak we wcześniejszych grach z serii Batman: Arkham, rozgrywka łączy elementy bijatyki, strzelaniny i skradanki. Twórcy pokusili się również o kilka nowości, takich jak wbudowany system wyzwań The Dark Knight.

Dead Island
Dead Island

Akcji 6 września 2011

Zrealizowana w konwencji survival horroru pierwszoosobowa (FPP) gra akcji z elementami cRPG. Dead Island jest dziełem studia Techland, stworzonym we współpracy z firmą Deep Silver. Fabuła gry przedstawia wydarzenia w odciętym od świata, tropikalnym kurorcie, gdzie dochodzi do epidemii zombie. Nieliczni pozostali przy życiu ludzie usiłują przetrwać i znaleźć sposób ucieczki przed żywymi trupami. Rozgrywka w Dead Island skupia się na takich elementach jak eksplorowanie lokacji, wykonywanie zlecanych misji, wytwarzanie przydatnych przedmiotów oraz walka z przeciwnikami. W tej ostatniej często przychodzi sięgać po broń kontekstową (kije, rurki itp.). Poza trybem zabawy jednoosobowej gra oferuje również multiplayer z kilkoma wariantami kooperacji i rywalizacji.

Uncharted 2: Pośród Złodziei
Uncharted 2: Pośród Złodziei

Akcji 13 października 2009

Kontynuacja entuzjastycznie przyjętej przygodówki akcji studia Naughty Dog, wydanej w 2007 roku na konsolach firmy Sony. W Uncharted 2: Pośród Złodziei wcielamy się ponownie w postać awanturnika Nathana Drake’a, a oś fabuły stanowi poszukiwanie Klejnotu Cintamani - potężnego artefaktu, którego moc może zmienić losy całego świata. W grze odwiedzamy szereg egzotycznych lokacji - tym razem m.in. Borneo i Nepal - a w przygodach towarzyszą nam postaci zarówno znane z pierwszej odsłony serii, jak i całkiem nowe. Jako że śladem artefaktu podąża także grupa bezwzględnych bandytów, nie zabrakło dynamicznych elementów akcji oraz otwartej wymiany ognia. W porównaniu z pierwowzorem, autorzy poprawili i urozmaicili wszystkie elementy rozgrywki, zwiększając akrobatyczne możliwości bohatera oraz dostępny arsenał broni. Zmian doczekał się także system łamigłówek, w których rozwiązywaniu często musimy współpracować ze sterowanymi przez AI kompanami. Całość ukazana została ponownie w niezwykle efektownej, kinowej konwencji, wzbogaconej licznymi przerywnikami filmowymi.

Darksiders II
Darksiders II

Akcji 14 sierpnia 2012

Sequel wydanej w 2010 roku gry akcji Darksiders, autorstwa studia deweloperskiego Vigil Games. Fabuła Darksiders II przedstawia perypetie kolejnego z apokaliptycznych jeźdźców – Śmierci. Bohater spieszy na pomoc swemu bratu – Wojnie, którego oskarżono o przedwczesne wywołanie Apokalipsy. W tym celu protagonista musi udowodnić istnienie spisku i wskrzesić unicestwioną w Ostatecznej Wojnie ludzkość. W stosunku do pierwszej części, twórcy Darksiders II przygotowali znacznie większy i bardziej różnorodny świat, po którym bohater podróżuje w towarzystwie rumaka (Rozpacz) i wrony (Proch). Zabawa skupia się na widowiskowych potyczkach z przeciwnikami, choć w niektórych lokacjach gracz musi również wykazać się umiejętnością rozwiązywania łamigłówek. Zmiany wprowadzone w Darksiders II objęły także oprawę wizualną, która zyskała na widowiskowości.

Borderlands: The Pre-Sequel!
Borderlands: The Pre-Sequel!

Akcji 14 października 2014

Trzecia odsłona serii Borderlands, stanowiąca pod względem fabularnym pomost pomiędzy wydarzeniami przedstawionymi w Borderlands i Borderlands 2. Produkcją Borderlands: The Pre-Sequel! zajęło się studio 2K Australia przy współpracy z Gearbox Software. Akcja gry toczy się na księżycu planety Pandora, a gracze kierują poczynaniami bohaterów pracujących na rzecz kierowanej przez Handsome Jacka korporacji Hyperion. Podobnie jak we wcześniejszych grach z cyklu, twórcy przygotowali cztery grywalne postaci (Athena the Gladiator, Wilhelm the Enforcer, Nisha the Lawbringer i Fragtrap), z których każda przynależy do innej klasy i posiada unikalne umiejętności. Deweloperzy pozostali wierni rozbudowanemu trybowi kooperacji dla maksymalnie czterech graczy oraz komiksowej stylistyce oprawy wizualnej. Zmiany objęły natomiast silnik fizyki, który uwzględnia zmniejszoną siłę grawitacji.

Śródziemie: Cień Mordoru
Śródziemie: Cień Mordoru

Akcji 18 listopada 2014

Osadzona w tolkienowskim Śródziemiu gra akcji z widokiem z perspektywy trzeciej osoby (TPP). Środziemie: Cień Mordoru jest dziełem studia deweloperskiego Monolith Productions, które w swoim dorobku ma również takie produkcje jak Aliens vs Predator 2 i F.E.A.R. Akcja gry toczy się pomiędzy wydarzeniami przedstawionymi we Hobbicie i Władcy Pierścieni. Gracze kierują poczynaniami Taliona, zwiadowcy Gondoru, który za sprawą prastarego elfiego upiora powstaje z martwych, by wziąć krwawy odwet na sługach Saurona za śmierć swoich bliskich. Sedno rozgrywki stanowią widowiskowe starcia z hordami przeciwników, w trakcie których korzystać można z bogatego zestawu ataków i zdolności specjalnych. Jednocześnie główną atrakcję produkcji stanowi system Nemezis, śledzący nasze postępy w walce z armią Saurona i proceduralnie generujący spersonalizowanych przeciwników, którzy mają własne imię, wygląd, atuty i słabości, a także pamiętają wcześniejsze starcia z nami i potrafią uczyć się naszych taktyk. Oprawa audiowizualna gry nawiązuje do kinowej sagi Petera Jacksona, a głosu postaciom użyczają profesjonalni aktorzy głosowi, na czele ze znanym z serii Uncharted Nolanem Northem.

Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots
Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots

Akcji 12 czerwca 2008

Czwarta pełnoprawna odsłona popularnej serii skradanek Hideo Kojimy, rozwijanej nieprzerwanie przez firmę Konami, głównie z myślą o użytkownikach konsol z rodziny PlayStation. W Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots powraca jeden z głównych bohaterów cyklu, Snake, który w wyniku eksperymentów genetycznych mocno się zestarzał i dość szybko traci siły. Akcja gry osadzona została 5 lat po wydarzeniach z Metal Gear Solid 2 i ukazuje świat niedalekiej przyszłości, w którym prywatne korporacje militarne prowadzą wojny w imieniu swych mocodawców. Nasz protagonista wysłany zostaje na Środkowy Wschód, by powstrzymać zakusy niejakiego Liquida, który gromadząc potężną armię, przygotowuje zagrażające światu zbrojne powstanie. Pod względem mechaniki, gra korzysta z najlepszych rozwiązań swoich poprzedniczek, choć nie obyło się bez kilku nowości, takich jak odświeżony system walki w przestrzeniach zamkniętych, nowy sposób kamuflażu czy specjalny gadżet na oko o nazwie Solid Eye.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Akcji 1 września 2015

Utrzymana w konwencji „skradanki” gra akcji z widokiem z perspektywy trzeciej osoby (TPP), stanowiąca kolejną odsłonę popularnego cyklu Metal Gear Solid. Za stworzenie Metal Gear Solid V: The Phantom Pain odpowiada japońskie studio Kojima Productions kierowane przez Hideo Kojimę. Akcja gry toczy się po wydarzeniach przedstawionych w prologu – Metal Gear Solid V: Ground Zeroes. Główny bohater – Punished Snake budzi się po ośmiu latach śpiączki. Niespodziewanie szpital zostaje zaatakowany przez uzbrojonych napastników i protagonista zmuszony zostaje do ucieczki, w której pomaga mu tajemniczy Ishmael. W porównaniu z wcześniejszymi odsłonami cyklu, gra oferuje bardziej otwartą strukturę świata i pozwala graczom na znacznie większą swobodę działań. Deweloperzy zastosowali również całkowicie nowy silnik – FOX Engine, zapewniający fotorealistyczną oprawę wizualną oraz zaawansowane możliwości odzwierciedlenia praw fizyki.