
Data wydania: 14 listopada 2001
Project Gotham Racing jest grą wyścigową wydaną z myślą o pierwszej konsoli Microsoftu. Produkcja poza ściganiem się wprowadza także tzw. punkty Kudos, przyznawane za widowiskowe poślizgi i wykonywanie takich zadań, jak na przykład zbijanie pachołków.
Gracze
Project Gotham Racing jest grą wyścigową wydaną na konsolę Xbox. Za jej prequel można uznać wydaną w 2001 roku na platformę Sega Dreamcast grę Metropolis Street Racer. Project Gotham Racing zasadniczo można zaliczyć do gatunku gier wyścigowych, jednakże specyfika jej najważniejszego trybu gry - Kudos nasuwa uzasadnione porównania z serią zręcznościówek Tony Hawk’s Pro Skater.
Rozgrywka toczy się w czterech miastach – Tokio, San Francisco i w Londynie. Każde z miast podzielone jest na trzy dzielnice (np. Shinjuku w Tokyo, czy Wharf Fisherman w San Francisco). Na każdą z dzielnic składa się 17 torów, co daje łączną sumę 204 tras. W rzeczywistości poszczególne trasy w dzielnicach różnią się niekiedy drobnymi detalami, ale nawet takie kosmetyczne zmiany nie pozwalają się szybko znudzić się jazdą.
Project Gotham Racing jest pierwszym tytułem od czasów Need for Speed: High Stakes, którego autorzy uzyskali licencję od Porsche i Ferrari na umieszczenie samochodów w grze. I tak do dyspozycji oddano graczowi: pięć modeli Ferrari (dwa warianty F355, dwa 360 i mocne F50) oraz trzy modele Porsche (Boxster S, 996 GT2 i Carrera GT). Nie są to jednak jedyne samochody w grze. Łączna liczba pojazdów nie przekracza jednak trzydziestu.
Gra daje do wyboru trzy tryby rozgrywki na czele z najważniejszym: trybem Kudos (po angielsku prestiż). Tryb ów oferuje 12 wyzwań, składających się z 4 do 5 zadań, które należy wykonać w trakcie jazdy. Istnieje dziewięć typów zadań od zręcznościowych, wymagających sprytnej i precyzyjnej jazdy po zwykłe wyścigi przeciwko jednemu kierowcy lub grupie samochodów. Każdemu z zadań przypisana jest minimalna liczba punktów Kudos, która jest wymagana do otrzymania złota, srebra lub brązu. Nie jest możliwe ukończenie wyzwania bez wcześniejszego uzyskania co najmniej kompletu brązów w poszczególnych zadaniach.
Kudos nie jest jedynym trybem gry w Project Gotham Racing. Gra oferuje jeszcze dwa inne tryby: arcade i quick race. Szybki wyścig pozwala na ściganie się na jednym z czterech poziomów trudności z pięcioma innymi samochodami (po cztery wyścigi w każdym mieście). Tryb zręcznościowy jest serią 16 wyzwań z gatunku tych z którymi gracz zmaga się w trybie Kudos. Dodatkowo istnieje jeszcze tryb time attack umożliwiający bicie rekordu przejazdu na jednej z 204 tras, które zostały udostępnione graczowi wraz z jego postępami w grze.
Strona techniczna gry prezentuje się przyzwoicie. Modele samochodów odbijają całe otoczenie - od drzew do latarni ulicznych do budynków - w czasie rzeczywistym. Dodatkowo samochody w trackie jazdy nieco się „zużywają”. Nie powinny więc dziwić wgniecione zderzaki, czy pobite światła. Uszkodzenia mają jednak charakter czysto kosmetyczny i nie wpływają w żaden sposób na prowadzenie pojazdu. Grafika trzyma przyzwoity xboxowy poziom i tylko w nielicznych momentach liczba wyświetlanych klatek spada poniżej 60 FPS.
Autor opisu gry: Radosław Grabowski
Platformy:
XboxAngielskie napisy i dialogi
Producent: Bizarre Creations
Ograniczenia wiekowe: brak ograniczeń
Gry podobne:



4GRY
Seria gier wyścigowych, która wyrosła na fundamentach wypuszczonej na konsolę Dreamcast gry Metropolis Street Racer. Cykl został zapoczątkowany przez studio Bizarre Creations, które od początku czuwało nad jego rozwojem.
23 października 2007
Dawno, dawno temu, jakieś 50 lat wstecz, po usłyszeniu tekstu „kup pan cegłę” miałbyś spore kłopoty. Kto by pomyślał, że dzisiaj, pół wieku później, to samo stwierdzenie oznacza coś diametralnie odmiennego!
Na przestrzeni lat konsole Xbox doczekały się szeregu ekskluzywnych serii wyścigowych. Wśród zapomnianych dzisiaj marek błyszczał zwłaszcza Project Gotham Racing, zapoczątkowany w 2001 roku.
opinie
Krystian Pieniążek
27 września 2025 20:00
„Wieści ze świata” to codzienna porcja krótkich wiadomości. Dziś piszemy m.in. o powrocie Mike’a Pattona w The Darkness II, becie i premierze MMO Forsaken World, nadciągających zmianach w trybie sieciowym Killzone 3, popularnośći Need for Speed World, a także pożegnaniu Bizarre Creations ze swymi fanami. Zapraszamy do lektury.
gry
Piotr Doroń
18 lutego 2011 14:45
Z informacji, do których dotarła redakcja serwisu Develop wynika, że studio Bizarre Creations oficjalnie kończy swoją działalność. Do jego zamknięcia dojdzie w najbliższy piątek, 18 lutego.
pozostałe
Piotr Doroń
15 lutego 2011 08:45
Firma Activision zamierza zamknąć studio Bizarre Creations, które znamy z dużych (Blur, James Bond) i małych produkcji (Geometry Wars). Losy dewelopera ważyły się od listopada 2010 roku, kiedy okazało się, że wspomniane projekty nie przyniosły zadowalających rezultatów finansowych.
pozostałe
Szymon Liebert
20 stycznia 2011 11:55
Mamy złe wieści dla wszystkich czytelników, którym podobały się gry zespołu Bizzare Creations takie jak Blur, 007: Blood Stone czy seria Project Gotham Racing. Według najnowszych doniesień studio może zostać wkrótce zamknięte.
gry
Adrian Werner
17 listopada 2010 10:15
Marka Project Gotham Racing nie jest rozwijana od 2007 roku. Wówczas to na rynek trafiła czwarta część cyklu – ostatnia jaką opracowało studio Bizarre Creations (obecnie własność Activision). Z informacji przekazanych przez Toma Burta, wiceprezesa koncernu Microsoft, wynika jednak, że jej reaktywacja ciągle jest bardzo realna.
gry
Piotr Doroń
23 listopada 2009 14:40
Swoisty powrót do przeszłości zaserwował nam Chris Pickford, jeden z głównych producentów studia Bizarre Creations. W rozmowie, której udzielił serwisowi Develop podjął on bowiem temat przejęcia firmy przez koncern Activision, a także ujawnił dokładną liczbę sprzedanych egzemplarzy serii Project Gotham Racing (do której prawa wydawnicze posiada Microsoft).
gry
Piotr Doroń
20 lipca 2009 13:35
Po wykupieniu przez Activision studio Bizarre Creations oddało swoją najbardziej znaną serię, Project Gotham Racing, w inne ręce. O tym zaś, że tak utalentowani twórcy muszą zająć się produkcją innej gry wyścigowej wiedzieliśmy w zasadzie już wcześniej. I oto pierwsze informacje o tym projekcie.
gry
Filip Grabski
22 kwietnia 2009 10:32
We wrześniu ubiegłego roku świat obiegła wiadomość, że znane głównie z serii wyścigów samochodowych Project Gotham Racing firma Bizarre Creations przestaje być niezależnym studiem deweloperskim i przechodzi pod parasol ochronny koncernu Activision. Co jednak z przyszłością popularnych wśród użytkowników Xboksów PGR-ów?
gry
Przemysław Zamęcki
25 maja 2008 17:00
Największą niespodzianką dzisiejszego dnia była bez wątpienia informacja o wykupieniu studia Bizarre Creations (autorów m.in. serii Project Gotham Racing) przez Activision, o czym donosiliśmy Wam rano. Już wtedy pisaliśmy, że kolejne odsłony PGR będą najprawdopodobniej tworzone przez innego producenta. Microsoft potwierdził tę wiadomość.
pozostałe
Rafał Skierski
27 września 2007 21:51
Wymagania sprzętowe gry Project Gotham Racing:
Xbox
Wspiera:
kierownica
Średnie Oceny:
Średnia z 47 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.